Kuluttajien suhtautuminen mainontaan virtuaaliyhteisössä: Tutkimus Facebook-yhteisöstä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Economics | Master's thesis
Date
2009
Major/Subject
Marketing
Markkinointi
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
131
Series
Abstract
KULUTTAJIEN SUHTAUTUMINEN MAINONTAAN VIRTUAALIYHTEISÖSSÄ Tutkielman tavoitteet Tutkielman tavoitteena oli selvittää kuluttajien suhtautumista mainontaan virtuaaliyhteisössä. Aihetta lähdettiin pohtimaan seuraavien alaongelmien kautta: mitä on internetmarkkinointi, miten kuluttajat vastaanottavat markkinointiviestinnän ja mitä on virtuaaliyhteisöllisyys. Tar-kempi syventyminen tutkimusaiheeseen aloitettiin kirjallisuuskatsauksella, jossa kartoitettiin aiempia tutkimuksia sekä teorioita internetmarkkinoinnista, markkinointiviestinnän vastaanot-tamisesta sekä virtuaaliyhteisöllisyydestä. Tämän jälkeen paino siirrettiin tutkielman metodo-logiaan sekä empiiriseen toteutukseen Aineisto ja tutkimustapa Aineisto kerättiin tutkimuksen kohteena olevasta Facebook-verkostoitumispalvelusta. Valitulle Facebookin käyttäjäjoukolle lähetettiin kutsu osallistua internetkyselyyn suhtautumisesta mai-nontaan Facebookissa. Alkuperäistä tutkimusjoukkoa pyydettiin lähettämään kutsua eteenpäin oman verkostonsa jäsenille, ja tällä tavoin saavutettiin vastaajajoukko, joka koostui 543 suoma-laisesta henkilöstä. Tutkimusaineistoa analysointiin faktori- ja klusterianalyysia hyödyntäen sekä erilaisia taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen. Tulokset Tutkimustulokset osoittivat, etteivät kuluttajat pidä suuressa arvossa Facebookissa esiintyvää mainontaan. Suurin osa kyselyyn vastanneista ilmoitti, ettei vastaanota mielellään mainontaa Facebookin välityksellä ja kokee sen ennemminkin häiritsevänä kuin hyödyllisenä. Mainontaa ei siis suhtauduta kovin suopeasti Facebookissa eikä se nykyisessä muodossaan ole kovin te-hokasta. Tästä syystä markkinoitsijoiden tulisi tarkoin miettiä, miten aikovat hyödyntää virtu-aaliyhteisöjä markkinointitoimenpiteissään. Avainsanat Virtuaaliyhteisö, verkkoyhteisö, verkostoitumispalvelu, internetmarkkinointi, internetmainonta, markkinointiviestinnän vastaanottaminen
Description
Keywords
virtuaaliyhteisö, verkkoyhteisö, verkostoitumispalvelu, internetmarkkinointi, markkinointiviestintä, markkinointiviestinnän vastaanottaminen
Other note
Citation