Tavallinen lukuvuosi – toivottavasti
Taatila, Vesa (2022)
Taatila, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258635
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258635
Tiivistelmä
Olemme eläneet hyvin poikkeuksellista aikaa viimeiset viisi lukukautta. Korona on vaikuttanut suomalaisten oppilaitosten toimintaan todennäköisesti enemmän kuin mikään muu ulkoinen tekijä sitten vuoden 1944.
Koronakauden jäljet näkyvät sekä korkeakouluissa että laajemmin yhteiskunnassa. Korkeakouluissa valmistuminen on hidastunut monella huoltovarmuuden kannalta keskeisellä alalla, koska opiskelijat eivät ole pystyneet suorittamaan harjoitteluitaan perinteisessä rytmissä. Opiskelijoiden yksinäisyyden tunne, pahoinvointi ja mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet niin nopeasti, etteivät yhteiskunnan tukipalvelut ole kyenneet reagoimaan kysynnän kasvuun.
Nuorimmat uusista opiskelijoistamme ovat suurelta osaltaan suorittaneet toisen asteen opintonsa etäopetuksen ja -ohjauksen varassa. Lähivuosina tämän ryhmän osuus tulee vain kasvamaan.
Koronakauden jäljet näkyvät sekä korkeakouluissa että laajemmin yhteiskunnassa. Korkeakouluissa valmistuminen on hidastunut monella huoltovarmuuden kannalta keskeisellä alalla, koska opiskelijat eivät ole pystyneet suorittamaan harjoitteluitaan perinteisessä rytmissä. Opiskelijoiden yksinäisyyden tunne, pahoinvointi ja mielenterveyden ongelmat ovat kasvaneet niin nopeasti, etteivät yhteiskunnan tukipalvelut ole kyenneet reagoimaan kysynnän kasvuun.
Nuorimmat uusista opiskelijoistamme ovat suurelta osaltaan suorittaneet toisen asteen opintonsa etäopetuksen ja -ohjauksen varassa. Lähivuosina tämän ryhmän osuus tulee vain kasvamaan.