Siirry sisältöön
Kädet naputtelevat tietokoneen näppäimistöä, kuvituskuva.
Juttutyyppi  Blogi

Vaikuttajamarkkinointi osana Diakin yhteishakukampanjaa

Diakin yhteishakukampanjoissa on tehty usean vuoden ajan markkinointiyhteistyötä vaikuttajien kanssa. Yhteistyön avulla olemme saaneet viestiä Diakin opiskelumahdollisuuksista laajasti ja kiinnostavasti levitettyä kohderyhmälle. Miten ja miksi omaa palvelua kannattaa markkinoida vaikuttajamarkkinoinnin keinoin?

Vaikuttajamarkkinoinniksi kutsutaan markkinointiyhteistyötä vaikuttajien eli myös some-influenssereiksikin kutsuttujen sosiaalisen median käyttäjien kanssa. Vaikuttajiksi määritellään henkilöt, joiden mielipidettä kuuntelee yleensä melko laaja seuraajajoukko. Maailman tunnetuimpiin vaikuttajiin kuuluu esimerkiksi somen kautta tutuksi tullut Kim Kardashian (330 milj. Instagram-seuraajaa) ja Suomessa esimerkiksi Joalin Loukamaa (3,5 milj. Instagram-seuraajaa).

Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen keino tavoittaa organisaatiolle tärkeät kohderyhmät ja vaikuttaa potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymiseen ja asenteisiin. Se voi olla jopa tehokkaampaa kuin organisaation oma markkinointi. Kun ulkopuolinen henkilö kertoo oman mielipiteensä tai kokemuksensa organisaation palvelusta tai tuotteesta, sitä saatetaan pitää luotettavampana ja uskottavampana kuin organisaation oma markkinointi.

Vaikuttajan valinta kampanjaan

Diak on pyrkinyt valitsemaan kampanjoihinsa ilmaisultaan myönteisiä ja tunnelmaltaan sopivia vaikuttajia, joiden arvomaailma sopii Diakin arvoihin. Haluamme myös, että vaikuttajissa näkyy Diakin opiskelijoiden moninaisuus. Lisäksi on huomioitu, että valitut vaikuttajat tavoittavat kanavallaan oikeaa kohderyhmää, eli opiskelumahdollisuuksista kiinnostuneita nuoria ja aikuisia.

Vaikuttajakampanjan rakentaminen

Vaikuttajan kanssa on hyvä linjata etukäteen, minkälaista sisältöä häneltä toivotaan. Jotta yhteistyö olisi uskottavaa eikä vaikuttaisi päälle liimatulta, olisi hyvä, että vaikuttaja on aidosti kiinnostunut Diakista ja meidän koulutuksistamme. Vaikuttajan oma kiinnostus tulee näkyviin, kun häneltä pyydetään ajatuksia sisällöistä kampanjaan.

Vaikuttajan kanssa on hyvä linjata etukäteen, minkälaista sisältöä häneltä toivotaan.

Kyse voi olla esimerkiksi yhdestä some-kanavan seinälle tulevasta postauksesta ja tarinat-osioon tehdystä tarinasta, tai laajemmastakin kokonaisuudesta, johon kuuluu useita postauksia eri ajankohtina. Yleensä vaikuttaja saa itse suunnitella omaan kanavaansa sopivan sisällön tilaajalta tulleiden taustatietojen ja toiveiden pohjalta. Vaikuttaja tuottaa kuva- ja tekstimaailman, jotka sopivat hänen kanavalleen. Tilaaja saa puolestaan kommentoida ehdotettuja sisältöjä ennen niiden julkaisua.

Jos vaikuttajia on mukana kampanjassa runsaasti, kannattaa huomioida, että heidän kanssaan kommunikoimiseen ja sisältöjen jakamiseen pitää varata työaikaa, jotta saadaan paras hyöty irti yhteistyöstä.

Vaikuttajamarkkinointi voi olla myös paljon muuta kuin videoiden ja kuvien julkaisua, esimerkiksi

  • livekerrontaa vaikuttajan kanaviin (sisältöyhteistyö)
  • vaikuttajan tuottamaa sisältöä yrityksen omiin kanaviin (sisällöntuotanto)
  • pitkäaikaisena brändilähettiläänä toimimista (brand ambassador)
  • arvontoja tai kilpailuja yleisöille.

Vaikuttajamarkkinoinnin tunnistaa somekanavilla tutusta merkinnästä kaupallinen yhteistyö.

Tuloksellista markkinointia

Tutkimusten mukaan noin puolet suomalaisista sanoo vaikuttajien suosituksella olevan vaikutusta omaan ostokäyttäytymiseen. Yleensä ajatellaan, että mitä nuorempi oma kohderyhmä on, sitä kannattavampaa on käyttää vaikuttajia markkinoimiseen.

Viimeisimmässä syksyn 2022 yhteishakukampanjassa Diakilla oli mukana 12 vaikuttajaa. Tuloksia katsoessa selviää, että yhteistyö tuotti sekä runsaasti näyttökertoja, laajan kattavuuden, eli sen kuinka moni mainoksen on nähnyt, että sitoutumisia kampanjaan, eli tykkäyksiä, kommentteja ja klikkauksia nettisivuille lukemaan lisää. Suosituimman julkaisun teki Emmi Kauppinen, jonka Instagram-julkaisu sai lähes 250 tykkäystä.

Vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen ja sen määrä vain kasvaa vuosi vuodelta. Diakin yhteishakukampanjoinnissa se on yksi kanava monen muun kanavan lisänä, ja tukee kampanja olematta kuitenkaan pääasiallinen viestintäkanava. Jatkossa on hyvä muistaa, että oman korkeakoulun kasvatit ovat parhaita mainoskasvoja, joita kannattaa hyödyntää myös vaikuttajayhteistyössä. Omat, aidot kokemukset opinnoista, opiskeluarjesta ja työpaikalta ovat sitä uskottavinta sisältöä, joka ei vaikuta pelkältä mainospuheelta.

Pitäisikö tässä sivulauseessa mainita, että myös hankkeissa on hyödynnetty vaikuttajamarkkinointia, esim. Zekki tehnyt PinkkuPinskun kanssa yhteistyötä?

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090257082