Siirry sisältöön
Juttutyyppi  Artikkeli

Asiantuntija somessa – kuusi vinkkiä aloittelijalle

Sosiaalinen media on monella tapaa hyödyllinen työkalu. Se viihdyttää, tarjoaa tietoa ja uusia näkökulmia. Se tuo verkostot lähemmäs ja tekee verkostoitumisen eri tavalla helpoksi kuin aikaisemmin.

Korkeakoulussa tai muussa asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevälle asiantuntijalle sosiaalinen media voi tarjota verkostojen lisäksi uusia mahdollisuuksia kartuttaa ja jakaa omaa osaamista. Sen avulla voi tehdä omaa osaamistaan näkyväksi, käydä avointa vuoropuhelua ja vaikuttaa yhteiskunnallisesti.

Organisaation tekemä työ huomataan yhteiskunnassa sitä paremmin, mitä useampi työntekijä osallistuu viestintään esimerkiksi somessa.

Tähän tekstiin on koottu vinkkejä siihen, kuinka ottaa some-kanavat haltuun asiantuntijaroolissa.

Näin pääset alkuun somessa:

  1. Luo itsellesi some-profiili ja testaa eri kanavia.

    Valittavanasi on mm. koko kansan tuntemat pioneerikanavat Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram ja YouTube, mutta sopisiko tyyliisi joku uudemmista kanavista: TikTok, Snapchat tai Twitch? Niistäkin löytyy jo asiantuntijasisältöjä, vaikka nämä kanavat tunnetaankin ennemmin nuorison some-kanavina. Uusia kanavia kannattaa miettiä, jos kohderyhmänäsi on erityisesti nuoret.

  2. Mieti, mitkä ovat tavoitteesi.

    Kanavan valintaan vaikuttaa myös se, millaisissa teemoissa haluat vaikuttaa ja tulla kuulluksi, ja ketä tavoittelet. Poliitikot ja media viihtyvät Twitterissä, koko kansan kirjo Facebookissa ja Instagramissa, ammatilliset sisällöt sopivat LinkedIniin. Nuorisoa tavoittaa YouTubella, TikTokilla, Snapchatilla ja Twitchillä.

    Kannattaa myös miettiä, mikä on itselle luontaisin tapa tuottaa sisältöä: teksti, kuvat vai video. Jos teksti on sinun juttusi, valitse Twitter, Facebook tai LinkedIn. Jos taas viestit mieluiten kuvilla tai videoilla, ota silloin haltuun Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat tai Twitch.

    Jos haluat kokeilla videon lähettämistä livenä eli striimata yleisöllesi, sopivia kanavia tähän ovat Twitch, YouTube ja Instagram.

  3. Etsi sinua kiinnostavia keskusteluja ja muita asiantuntijoita.

    Somessa ihmisiä on usein helpompi lähestyä kuin kasvokkain, joten ota rohkeasti seurantaan sinua kiinnostavien alojen asiantuntijoita ja päättäjiä, ja osallistu keskusteluihin!

    Jos keskusteluihin osallistuminen ei aluksi tunnu luontevalta, voi myös ensin keskittyä jakamaan mielenkiintoisia sisältöjä omilla saatesanoillasi. Ota oman korkeakoulusi tai organisaatiosi some-kanavat seurantaan ja jaa työnantajasi sisältöjä, se on iso apu yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämisessä.

  4. Luo omia julkaisuja ja sido ne laajempaan keskusteluun.

    Osallistu keskusteluun aihetunnistein (#, hashtagit) tai merkitsemällä @henkilöitä tai organisaatioita, esim. @diakamk. Näin päivityksesi löytyvät sisältövirrasta ja organisaatio voi jakaa sisältöjäsi. Organisaation merkitseminen kannattaa: jos se tykkää ja jakaa sisältöäsi, se saa organisaation seuraajien kautta vielä enemmän näkyvyyttä!

  5. Ota rohkeasti kantaa ja herättele keskustelua.

    Malta mielesi, jos törmäät epäasialliseen kommentointiin tai keskusteluun. Sellaiseen ei kannata lähteä mukaan: myös somessa pätee koivistolainen viisaus: ”Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan”.

    Älä jaa somessa mitään, mistä et voisi mainita kollegalle lounasruokalan jonossa. Varmista myös, että sinulla on jakamaasi materiaaliin käyttöoikeus ja alaikäisten kuvia julkaistessasi huoltajien suostumus.

  6. Ole asiantunteva oma itsesi!

    Viesti kuin keskustelisit toisen kanssa kasvokkain. Jos haluat, voit kertoa esimerkiksi profiilikuvauksessasi, missä työskentelet.

    Saat somesta parhaan hyödyn, kun ujutat sen osaksi arkirutiinejasi. Toimisiko sinulla esimerkiksi tämä: varaa pari kertaa viikossa kahvitauon tai lounaan jälkeen 5–10 minuuttia somen seuraamiseen ja päivittämiseen. Tai ota itsellesi pieni some-hetki päivän päätteeksi.

Pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112256385