Itseohjautuvan organisaation johtaminen : Esihenkilötyön hyödyt ja haasteet – Case Telia
Rinne, Niko (2021-10-12)
Itseohjautuvan organisaation johtaminen : Esihenkilötyön hyödyt ja haasteet – Case Telia
Rinne, Niko
(12.10.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101551150
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101551150
Tiivistelmä
Toimintaympäristön muutokset, kehittyvä IT-teknologia sekä kiristynyt kilpailu markkinoilla ovat vaikuttaneet työn luonteen ja vaatimusten muuttumiseen. Työn luonteen muuttumisen seurauksena toiminnan ketteryys ja nopea päätöksentekokyky ovat avainasemassa organi-saation kilpailuedun kannalta. Organisaatiot ovat lähteneet vastaamaan toimintaympäristön vaatimuksiin vahvistamalla itseohjautuvuutta ja itsensä johtamista asiantuntijatasolla sekä muuttamalla olemassa olevat resurssit kilpailueduksi.
Tutkielman kohdeorganisaatiossa Telialla itseohjautuvuuden ja johtamisen kasvua on läh-detty toteuttamaan uudistuneen organisaatiorakenteen avulla, jonka tarkoituksena on tehos-taa päätöksentekokykyä, lisätä joustavuutta sekä selkeyttää esihenkilöiden roolia johtamisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan miten esihenkilö voi vaikuttaa itseohjautu-vuuden kasvuun, johtaa itseohjautuvaa organisaatiota kohti tavoitteita sekä miten esihenki-löiden uusiutuneet roolit tukevat johtamista. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään tietoutta esihenkilöiltä vaadittavilta johtamismalleilta ja -metodeilta. Lisäksi tutkimuksen avulla arvioi-daan IT:n merkitystä johtamisen tukena. Tutkielma on laadullinen tutkimus, sillä tutkittava ilmiö on laaja-alainen ja siihen vaikuttavat monet eri osa-alueet. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, määriteltyjen teemojen mukaisesti. Tutkimuksessa haastateltiin viittä kohdeorganisaation esihenkilöä.
Tutkielman perusteella johtamisen perusedellytykset eivät katoa itseohjautuvan organisaati-on johtamisessa. Itseohjautuvan organisaation johtamisen keskiössä on osallistava johtami-nen, jossa tunnistetaan yksilöllisesti psykologiset perustarpeet, jotka linkittyvät itseohjautu-vuuden kehittymiseen ja ilmentymiseen. Olennaista on myös määritellä itseohjautuvalle orga-nisaatiolle toimintatavat, tavoitteet sekä päätöksentekoprosessi, jotta asiantuntijat pystyvät toimimaan itseohjautuvasti. Muutos kohti itseohjautuvuutta edellyttää myös kulttuurimuutosta esihenkilövetoisesta johtamista kohti itseohjautuvuutta ja jaettua johtajuutta. IT-järjestelmillä on olennainen vaikutus johtamisen tukena, jotta saadaan dataa tekemisen laadusta yksilön- ja tiimin tasolla. Itseohjautuvuuden näkökulmasta tiedon byrokratialla on olennainen merkitys päätöksenteon tukena.
Tutkimus osoittaa itseohjautuvuuden kehittymisen vaativan toistoa, eikä sen voida olettaa tapahtuvan hetkessä. Johtamisella ja organisaation tuella on olennainen merkitys itseohjautu-vuuden hyötyjen realisoitumisessa. Organisaatiorakenteen uudistaminen ei takaa itseohjautu-vuuden kehittymistä, vaan se vaatii suunnittelua ja toimenpiteitä usealla eri tasolla.
Tutkielman kohdeorganisaatiossa Telialla itseohjautuvuuden ja johtamisen kasvua on läh-detty toteuttamaan uudistuneen organisaatiorakenteen avulla, jonka tarkoituksena on tehos-taa päätöksentekokykyä, lisätä joustavuutta sekä selkeyttää esihenkilöiden roolia johtamisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan miten esihenkilö voi vaikuttaa itseohjautu-vuuden kasvuun, johtaa itseohjautuvaa organisaatiota kohti tavoitteita sekä miten esihenki-löiden uusiutuneet roolit tukevat johtamista. Tutkimuksen avulla pyritään lisäämään tietoutta esihenkilöiltä vaadittavilta johtamismalleilta ja -metodeilta. Lisäksi tutkimuksen avulla arvioi-daan IT:n merkitystä johtamisen tukena. Tutkielma on laadullinen tutkimus, sillä tutkittava ilmiö on laaja-alainen ja siihen vaikuttavat monet eri osa-alueet. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, määriteltyjen teemojen mukaisesti. Tutkimuksessa haastateltiin viittä kohdeorganisaation esihenkilöä.
Tutkielman perusteella johtamisen perusedellytykset eivät katoa itseohjautuvan organisaati-on johtamisessa. Itseohjautuvan organisaation johtamisen keskiössä on osallistava johtami-nen, jossa tunnistetaan yksilöllisesti psykologiset perustarpeet, jotka linkittyvät itseohjautu-vuuden kehittymiseen ja ilmentymiseen. Olennaista on myös määritellä itseohjautuvalle orga-nisaatiolle toimintatavat, tavoitteet sekä päätöksentekoprosessi, jotta asiantuntijat pystyvät toimimaan itseohjautuvasti. Muutos kohti itseohjautuvuutta edellyttää myös kulttuurimuutosta esihenkilövetoisesta johtamista kohti itseohjautuvuutta ja jaettua johtajuutta. IT-järjestelmillä on olennainen vaikutus johtamisen tukena, jotta saadaan dataa tekemisen laadusta yksilön- ja tiimin tasolla. Itseohjautuvuuden näkökulmasta tiedon byrokratialla on olennainen merkitys päätöksenteon tukena.
Tutkimus osoittaa itseohjautuvuuden kehittymisen vaativan toistoa, eikä sen voida olettaa tapahtuvan hetkessä. Johtamisella ja organisaation tuella on olennainen merkitys itseohjautu-vuuden hyötyjen realisoitumisessa. Organisaatiorakenteen uudistaminen ei takaa itseohjautu-vuuden kehittymistä, vaan se vaatii suunnittelua ja toimenpiteitä usealla eri tasolla.