Hermoston toiminnan kertaus ennen neurofarmakologian opiskelua
Pitkäkoski, Laura (2021-09-17)
Hermoston toiminnan kertaus ennen neurofarmakologian opiskelua
Pitkäkoski, Laura
(17.09.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092347000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092347000
Tiivistelmä
Lääketieteen lisensiaatin koulutusohjelmassa tiedon kumuloituminen on olennainen osa opintoja. Aluksi opiskellaan kehon normaalia toimintaa, jonka pohjalta opiskellaan sairauksien patologiaa sekä niiden hoitoa. Ensimmäisinä vuosina opiskellut asiat pitäisi olla hyvin mielessä opiskeluiden ajan sekä vielä työelämässä. Tietojen muistissa pysymisen kannalta kertaaminen on tärkeää. Aktiivinen kertaus on kertausmenetelmä, jossa pääpaino on aktiivisella mieleen palauttamisella. Tällaisia metodeja ovat esimerkiksi erilaiset tehtävät, muistikortit ja vanhat tentit. Aktiivinen kertaus on tutkimusten mukaan tehokkaampi tapa kerrata kuin passiivinen kertaus. Passiivista kertausta ovat muistiinpanojen tai kirjan lukeminen, jossa ei tarvitse itse palauttaa aktiivisesti mieleen opiskeltavia asioita.
Osana syventävien opintojen työtä suunniteltiin kertaavia tehtäviä hermoston normaalista toiminnasta toisen vuoden lääketieteen opiskelijoille farmakologian opintojaksolla. Niiden tarkoituksena oli kerrata hermoston normaalia toimintaa siten että neurofarmakologiaa olisi helpompi opiskella. Tehtävät olivat omalla Moodle-alueella ja myös muilla farmakologian opintojaksolla olleilla opiskelijoilla oli mahdollisuus tehdä niitä. Kertaavat tehtävät pohjautuivat pääasiassa Hermoston rakenne ja toiminta -opintojaksoon, joka oli ollut lääketieteen opiskelijoilla ennen farmakologian opintojaksoa. Suunnitelluista kertaavista tehtävistä kerättiin palautetta, jonka avulla pyrittiin selvittämään tehtävien käytettävyyttä sekä kertaavien tehtävien tarpeellisuutta.
Tehtäviä teki yhteensä 58 opiskelijaa. Heistä 22 % (n=13) vastasi palautekyselyyn. Palautteen perusteella tehtävien suunnittelu oli onnistunut hyvin, sillä ne kertasivat olennaisia asioita. Tehtäviä pidettiin palautekyselyn mukaan tehokkaana tapana kerrata. Samankaltaisia tuloksia on saatu myös monissa muissa tutkimuksissa. Palautteen perusteella samankaltaisille kertaaville tehtäville olisi kysyntää myös muilla opintojaksoilla. Sopivat opintojaksot olisivat sellaisia, joissa opetus perustuu jo opitun tiedon syventämiseen.
Osana syventävien opintojen työtä suunniteltiin kertaavia tehtäviä hermoston normaalista toiminnasta toisen vuoden lääketieteen opiskelijoille farmakologian opintojaksolla. Niiden tarkoituksena oli kerrata hermoston normaalia toimintaa siten että neurofarmakologiaa olisi helpompi opiskella. Tehtävät olivat omalla Moodle-alueella ja myös muilla farmakologian opintojaksolla olleilla opiskelijoilla oli mahdollisuus tehdä niitä. Kertaavat tehtävät pohjautuivat pääasiassa Hermoston rakenne ja toiminta -opintojaksoon, joka oli ollut lääketieteen opiskelijoilla ennen farmakologian opintojaksoa. Suunnitelluista kertaavista tehtävistä kerättiin palautetta, jonka avulla pyrittiin selvittämään tehtävien käytettävyyttä sekä kertaavien tehtävien tarpeellisuutta.
Tehtäviä teki yhteensä 58 opiskelijaa. Heistä 22 % (n=13) vastasi palautekyselyyn. Palautteen perusteella tehtävien suunnittelu oli onnistunut hyvin, sillä ne kertasivat olennaisia asioita. Tehtäviä pidettiin palautekyselyn mukaan tehokkaana tapana kerrata. Samankaltaisia tuloksia on saatu myös monissa muissa tutkimuksissa. Palautteen perusteella samankaltaisille kertaaville tehtäville olisi kysyntää myös muilla opintojaksoilla. Sopivat opintojaksot olisivat sellaisia, joissa opetus perustuu jo opitun tiedon syventämiseen.