Risteilyaluksen MVDC sähkönjakelujärjestelmä
Ekholm, Joel (2021)
Diplomityö
Ekholm, Joel
2021
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090745488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090745488
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitetään mitä tekijöitä MVDC:llä toimivan risteilyaluksen sähkönjakeluverkon suunnittelussa tulee huomioida sekä mitkä ovat kyseisen järjestelmän hyötyjä ja haasteita. Vertailtavana on MVAC- ja MVDC-järjestelmien kustannusten muodostuminen ja niiden eroavaisuus keskenään. Työssä ehdotetaan millainen MVDC-sähkönjakeluverkon rakenne voisi olla, kunhan tarvittavat teknologiat tulevat kaupallisesti saataville. Polttoaineenkulutusta, sähkönjakelujärjestelmän hyötysuhdetta sekä päästöjä vertaillaan perinteisen MVAC- ja tutkittavan MVDC-järjestelmän välillä. Selvitettävänä on laivojen MVDC-teknologioiden nykytilanne ja mitkä ovat tarpeelliset kehityskohteet jotta MVDC-järjestelmiä voidaan ottaa käyttöön risteilyaluksissa. The aim of this M.Sc. thesis is to analyze what are the factors to be evaluated in the design phase of electrical distribution system for a MVDC cruise ship and what are the benefits and challenges for such system. System structures of MVAC and MVDC are compared, and the total cost level formation is evaluated. In this work is proposed a topology for cruise ship MVDC electrical distribution system, once the required technology is commercially available. Fuel consumption, electrical distribution system efficiency and emissions are compared between traditional MVAC and studied MVDC system. It is examined what is the current state of ships MVDC technology and what are the necessary fields for improvement in order to start implementing MVDC in cruise ships.