Perceived image quality of real time ray tracing in video games survey
Kauria, Aku (2021)
Kandidaatintyö
Kauria, Aku
2021
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245059
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245059
Tiivistelmä
This thesis investigates the perceived image quality of real time ray tracing in video games. This thesis will not examine the performance impact of the technology. Ray tracing means the modeling of singular light rays. Real time ray tracing is a new technology in video games with the aim to improve the photorealism of lighting. Perceived image quality was measured with a survey, where participants chose the better-looking image from two images. The results for the survey were, ray tracing was generally perceivable from the images, and it was perceived to be better depending on the implementation the technology. Images with reflections done with the technology were perceived to be better and images with only ray traced shadows or global illumination were perceived to be not as good as images without real time ray tracing. Furthermore, it was discovered that previous experience with ray tracing had a minor effect on perceived image quality. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan reaaliaikaisen säteenseurannan vaikutusta videopelien havaittuun kuvanlaatuun. Suorituskykyyn ei oteta työssä kantaa. Säteenseurannalla tarkoitetaan yksittäisten valonsäteiden mallintamista. Reaaliaikainen säteenseuranta on uusi teknologia videopeleissä, jolla tavoitellaan parempaa valaistuksen todenmukaisuutta. Havaittua kuvanlaatua mitattiin kyselytutkimuksella, jossa kyselyn vastaajat valitsivat kahdesta kuvasta paremman. Kyselyn tulokseksi saatiin, että reaaliaikainen säteenseuranta oli tavallisesti havaittavissa kuvista ja reaaliaikaisen säteenseurannan kokeminen paremmaksi riippui teknologian toteutuksesta. Kuvat, jotka sisälsivät teknologialla toteutettuja heijastuksia, koettiin yleisesti paremmaksi ja kuvat, jotka sisälsivät vain teknologialla toteutettuja varjoja tai epäsuoran valaistuksen koettiin huonommaksi kuin kuvat ilman reaaliaikaista säteenseurantaa. Tuloksista huomattiin myös, että vastaajan aikaisemmalla säteenseuranta tuntemuksella oli vähäpätöistä vaikutusta teknologian paremmaksi kokemiseen.