Ympäristövastuu kosmetiikka-alan yrityksissä
Löytömäki, Noora (2021)
Kandidaatintutkielma
Löytömäki, Noora
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082744544
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082744544
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee vastuullisuutta ympäristönäkökulmasta. Tutkimus keskittyy tutkimaan kosmetiikka-alan yrityksien vastuullisuuskäytänteitä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä konkreettista kosmetiikka-alan yritykset tekevät ympäristövastuun parantamiseksi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineistona käytetään sekundääridataa, kuten yritysten vastuullisuusraportteja. Kohdeyrityksinä ovat Lumene, Loreal ja Estee Lauder.
Vastuullisuus on tärkeää — jopa kilpailuetu. Vastuullinen hankintatoimi tarkoittaa hankintaa, joka tähtää voiton tavoittelemisen lisäksi saavuttamaan positiivisia vaikutuksia ihmisiin ja ympäristöön. Kosmetiikka-alalla vastuullisuuden kannalta tärkeää on toimittajan valinnan lisäksi raaka-aineiden valinta, pakkausten suunnittelu ja pakkausmateriaalien valinta.
Tutkimuksen tuloksista havaitaan yrityksien sisäisissä vastuullisuuskäytänteissä kolme keskeisintä teemaa, jotka ovat avoin raportointi, pakkausten ekologisuus ja luonnonvarojen kestävä käyttö. Jokaisen yrityksen vastuullisuusraporteissa kerrotaan pakkausten materiaalien vähentämisestä, veden kestävästä käytöstä, uusiutuvan energian käytöstä ja avoimen raportoinnin hyödyntämisestä. Sisäiset käytänteet ovat yrityksillä lähes samanlaiset, kun taas ulkoisissa käytänteissä löytyy enemmän eroja. Jokainen yritys tekee rahallisia lahjoituksia, mutta yrityksistä vain Lumene ja Loreal mainitsevat toimittajien yleiset toimintaperiaatteet (code of conduct) ulkoisena käytänteenä. Estee Lauder on muista poiketen jäsen lukuisissa yhdistyksissä. Yhteenvetona voidaan todeta yritysten tekevän paljon konkreettisia toimia vastuullisuuden parantamiseksi. This research addresses sustainability, specifically environmental responsibility. The research is focused on investigating sustainability practices of companies in the cosmetics industry. The aim of this study is to clarify what concrete actions cosmetics companies are doing to improve their environmental responsibility. The research has been conducted as a qualitative case study and secondary data is used as the main data source. The target companies of this study are Lumene, Loreal and Estee Lauder.
Sustainability is important and it is even a competitive advantage. Sustainable supply chain management considers not only profit but achieving a positive impact on people and the environment as well. In addition to choosing a supplier, the choice of raw materials, packaging design and packaging materials are important elements of sustainable supply chain management in the cosmetics industry.
When comparing companies’ internal sustainability practices, three key themes are raised: open reporting, the ecological nature of packaging and the sustainable use of natural resources. Each company says in its sustainability reports that it reduces packaging materials, saves on usage of water, uses renewable energy and reports openly on its actions. Internal practices are almost identical among the companies, while there are more differences in external practices. Every company donates money, but only Lumene and Loreal cite the suppliers’ code of conduct as their external practice. Unlike others, Estee Lauder is a member of numerous associations. In conclusion, companies are taking a lot of concrete actions to improve responsibility.
Vastuullisuus on tärkeää — jopa kilpailuetu. Vastuullinen hankintatoimi tarkoittaa hankintaa, joka tähtää voiton tavoittelemisen lisäksi saavuttamaan positiivisia vaikutuksia ihmisiin ja ympäristöön. Kosmetiikka-alalla vastuullisuuden kannalta tärkeää on toimittajan valinnan lisäksi raaka-aineiden valinta, pakkausten suunnittelu ja pakkausmateriaalien valinta.
Tutkimuksen tuloksista havaitaan yrityksien sisäisissä vastuullisuuskäytänteissä kolme keskeisintä teemaa, jotka ovat avoin raportointi, pakkausten ekologisuus ja luonnonvarojen kestävä käyttö. Jokaisen yrityksen vastuullisuusraporteissa kerrotaan pakkausten materiaalien vähentämisestä, veden kestävästä käytöstä, uusiutuvan energian käytöstä ja avoimen raportoinnin hyödyntämisestä. Sisäiset käytänteet ovat yrityksillä lähes samanlaiset, kun taas ulkoisissa käytänteissä löytyy enemmän eroja. Jokainen yritys tekee rahallisia lahjoituksia, mutta yrityksistä vain Lumene ja Loreal mainitsevat toimittajien yleiset toimintaperiaatteet (code of conduct) ulkoisena käytänteenä. Estee Lauder on muista poiketen jäsen lukuisissa yhdistyksissä. Yhteenvetona voidaan todeta yritysten tekevän paljon konkreettisia toimia vastuullisuuden parantamiseksi.
Sustainability is important and it is even a competitive advantage. Sustainable supply chain management considers not only profit but achieving a positive impact on people and the environment as well. In addition to choosing a supplier, the choice of raw materials, packaging design and packaging materials are important elements of sustainable supply chain management in the cosmetics industry.
When comparing companies’ internal sustainability practices, three key themes are raised: open reporting, the ecological nature of packaging and the sustainable use of natural resources. Each company says in its sustainability reports that it reduces packaging materials, saves on usage of water, uses renewable energy and reports openly on its actions. Internal practices are almost identical among the companies, while there are more differences in external practices. Every company donates money, but only Lumene and Loreal cite the suppliers’ code of conduct as their external practice. Unlike others, Estee Lauder is a member of numerous associations. In conclusion, companies are taking a lot of concrete actions to improve responsibility.