Digital marketing strategy creation for SME B2B subcontractor company in context of value co-creation
Soubatch, Darja (2021)
Pro gradu -tutkielma
Soubatch, Darja
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080542150
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080542150
Tiivistelmä
The aim of the thesis is to clarify how digital marketing strategy should be created for an industrial subcontractor company when context is value co-creation. The objective is to detect factors of value co-creational activities that will help the company to create marketing content to support company’s value proposition. In addition, the goal is to find out how digital marketing strategy can be used to support customers’ consideration phase.
The research was conducted as a qualitative case study by interviewing ten people. Part of the interviewees work in the case company in managerial positions and part in responsibility specialist position. In addition to interviews, own observations made through working in the company were used as well as information that is available online.
As a result of this thesis, it can be said that the company should take a role of an expert more often. The content provided via digital platforms should be educative and provide new information to customers. Content should also strive to start a conversation with customers and explain how customers can participate in solution development process and be value co-creators. Company should also start to gather references from customers which can be later posted on the company’s digital channels (webpage and social media accounts). Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luodaan digitaalinen markkinointistrategia teollisuusalan alihankkijayritykselle, kun kontekstina on arvon yhteisluominen. Tavoitteena on tunnistaa sellaiset arvon yhteisluontitekijät, jotka auttavat yritystä tuottamaan markkinointisisältöä, joka tukee yrityksen arvolupausta. Lisäksi päämääränä on tutkia, miten digitaalista markkinointistrategiaa voidaan hyödyntää tukemaan asiakkaan harkintavaihetta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kymmentä
henkilöä. Osa haastatelluista työskentelee kohdeyrityksen johtotehtävissä ja osa työskentelee erinäisissä asiantuntijatehtävissä. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa käytetään omia havaintoja, joita on tehty kohdeyrityksen työntekijänä. Sen lisäksi internetistä saatavia tietoja yrityksestä on käytetty tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen tulisi tuoda aktiivisemmin esille omaa asiantuntijuutta. Digitaalisen sisällön tulisi olla opettavaista ja tarjota asiakkaille uutta informaatiota. Sisällön tulisi myös pyrkiä herättämään keskustelua asiakkaiden kanssa ja selittää, millä tavoin asiakas voi osallistua ratkaisun kehitysprosessiin ja olla arvon yhteisluoja. Yrityksen tulisi myös panostaa referenssien keräämiseen, jotta referenssejä voitaisiin käyttää tulevaisuudessa yrityksen kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
The research was conducted as a qualitative case study by interviewing ten people. Part of the interviewees work in the case company in managerial positions and part in responsibility specialist position. In addition to interviews, own observations made through working in the company were used as well as information that is available online.
As a result of this thesis, it can be said that the company should take a role of an expert more often. The content provided via digital platforms should be educative and provide new information to customers. Content should also strive to start a conversation with customers and explain how customers can participate in solution development process and be value co-creators. Company should also start to gather references from customers which can be later posted on the company’s digital channels (webpage and social media accounts).
Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kymmentä
henkilöä. Osa haastatelluista työskentelee kohdeyrityksen johtotehtävissä ja osa työskentelee erinäisissä asiantuntijatehtävissä. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa käytetään omia havaintoja, joita on tehty kohdeyrityksen työntekijänä. Sen lisäksi internetistä saatavia tietoja yrityksestä on käytetty tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen tulisi tuoda aktiivisemmin esille omaa asiantuntijuutta. Digitaalisen sisällön tulisi olla opettavaista ja tarjota asiakkaille uutta informaatiota. Sisällön tulisi myös pyrkiä herättämään keskustelua asiakkaiden kanssa ja selittää, millä tavoin asiakas voi osallistua ratkaisun kehitysprosessiin ja olla arvon yhteisluoja. Yrityksen tulisi myös panostaa referenssien keräämiseen, jotta referenssejä voitaisiin käyttää tulevaisuudessa yrityksen kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.