Market entry strategy to Estonia : case study SYS Ltd
Repo, Iida (2021)
Pro gradu -tutkielma
Repo, Iida
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080542133
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080542133
Tiivistelmä
Despite the current unstable economic situation around the world, there are growth opportunities for certain fields such as for boating industry. The objective of this research was to clarify how a Finnish based service business focusing on providing winter storage for yachts should expand their business due to increasing demand. Furthermore, relevant market entry strategies were examined as the aim was to show a clear picture of how small domestic firm can enter the new international market. In the theoretical framework, especially the Uppsala model, network approach and resource-based view play a key role in addition to other supportive concepts related to internationalization. The primary emphasis in the literature review was given for SMEs and for service businesses.
The aim is to seek answer to question “How the case company shall perform its market entry to Estonian market?”. To this end, the research was carried out as a qualitative case study research, and the primary data in this research was collected during April 2021 using semi-structured one-to-one interviews. Company representative and both current and potential customers of the case company participated in the interview to add depth to the data collection.
Findings indicate that there is indeed potential in the Estonian market for a similar boat hotel concept. This internationalization is affected by knowledge, commitment and risk features and therefore it is best explained using the revised Uppsala internationalization model. Partnering with local operator and gradually increasing resource commitment while gaining market knowledge is recommended. The research offers new academical findings on market entry for boat storages and developing competitiveness in pleasure boating sector. Maailman epävakaasta taloustilanteesta huolimatta tietyillä toimialoilla, kuten veneilyalalla, on kasvumahdollisuuksia. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten veneiden talvisäilytykseen keskittyvä suomalainen palveluyritys voisi laajentaa liiketoimintaansa kasvavan kysynnän vuoksi. Tutkielma pyrki luomaan selkeän kuvan siitä, kuinka pieni kotimainen yritys voi laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille. Näin ollen tutkimuksen kohteena olivat myös erilaiset markkinoilletulostrategiat. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy Uppsala-malliin, verkostomalliin, sekä resurssipohjaiseen näkökulmaan ottaen kuitenkin huomioon myös muut kansainvälistymiseen liittyvät konseptit. Kirjallisuuskatsauksessa painotettiin ensisijaisesti pk-yrityksiä ja palvelunäkökulmaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen ”Kuinka case-yrityksen tulisi toteuttaa Viroon laajentuminen?”. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2021 aikana puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla, jotka toteutettiin case-yrityksen edustajan sekä nykyisten ja potentiaalisten venehallin asiakkaiden kanssa.
Työn tulokset osoittavat, että Viron markkinoilla on potentiaalia vastaavalle venehotellikonseptille. Tähän kansainvälistymiseen vaikuttavina tekijöinä tunnistettiin tieto, sitoutuminen ja riskitekijät ja tästä syystä uusitun Uppsala-kansainvälistymismallin hyödyntäminen sopisi yritykselle parhaiten. Tutkielman tuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että kumppanuus paikallisen toimijan kanssa sekä resurssien asteittainen lisääminen markkinatiedon hankkimisen yhteydessä olisi suositeltavaa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisia akateemisia tuloksia markkinoilletulostrategioihin ja kilpailukyvyn kehittämiseen erityisesti huviveneilyalalla.
The aim is to seek answer to question “How the case company shall perform its market entry to Estonian market?”. To this end, the research was carried out as a qualitative case study research, and the primary data in this research was collected during April 2021 using semi-structured one-to-one interviews. Company representative and both current and potential customers of the case company participated in the interview to add depth to the data collection.
Findings indicate that there is indeed potential in the Estonian market for a similar boat hotel concept. This internationalization is affected by knowledge, commitment and risk features and therefore it is best explained using the revised Uppsala internationalization model. Partnering with local operator and gradually increasing resource commitment while gaining market knowledge is recommended. The research offers new academical findings on market entry for boat storages and developing competitiveness in pleasure boating sector.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen ”Kuinka case-yrityksen tulisi toteuttaa Viroon laajentuminen?”. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Ensisijainen tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2021 aikana puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla, jotka toteutettiin case-yrityksen edustajan sekä nykyisten ja potentiaalisten venehallin asiakkaiden kanssa.
Työn tulokset osoittavat, että Viron markkinoilla on potentiaalia vastaavalle venehotellikonseptille. Tähän kansainvälistymiseen vaikuttavina tekijöinä tunnistettiin tieto, sitoutuminen ja riskitekijät ja tästä syystä uusitun Uppsala-kansainvälistymismallin hyödyntäminen sopisi yritykselle parhaiten. Tutkielman tuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että kumppanuus paikallisen toimijan kanssa sekä resurssien asteittainen lisääminen markkinatiedon hankkimisen yhteydessä olisi suositeltavaa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisia akateemisia tuloksia markkinoilletulostrategioihin ja kilpailukyvyn kehittämiseen erityisesti huviveneilyalalla.