PSD2-direktiivin ja maksamisen kehityksen vaikutus kuluttajiin
Anttila, Joel Tuomas (2021-07-11)
Anttila, Joel Tuomas
11.07.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021071141333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021071141333
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena oli tarkastella PSD2-direktiivin ja maksamisen kehityksen vaikutusta kuluttajiin. Aihe on ajankohtainen, sillä PSD2-direktiivi ja maksamisen kehitys ovat muokanneet kuluttajien pankkikäyttäytymistä ja yleisesti maksamista huomattavasti. Tunnuslukusovellukset ovat syrjäyttäneet PSD2-direktiivin myötä tunnuslukukorttien käytön. Tunnuslukusovelluksien pääteemana on varmistaa PSD2-direktiivin mukana tullut vahva tunnistaminen, joka otettiin lopullisesti käyttöön 31.12.2020. Yleisesti PSD2-direktiivin tarkoituksena on yhtänäistää EU:n tasolla maksamista. Erilaiset mobiilimaksusovellukset ovat suurelta osin korvanneet käteisen rahan ja tilisiirrot. Maksamisen kehityksen ja PSD2-direktiivin myötä maksamisen turvallisuuden suhteen pitää keskittyä eri asioihin kuin ennen.
Tutkielma nojautuu kyselytutkimukseen, jonka pohjalta pyritään löytämään vastaukset seuraaviin kolmeen tutkimuskysymykseen: Mitä maksutapoja kuluttajat suosivat nykyään? Miten turvallisena kuluttajat pitävät eri maksutapoja ja pankkipalveluita? Mikä on kuluttajien tietämys PSD2-maksupalveludirektiivistä? Aihetta pohjustetaan kahdella pääkappaleella ennen kyselytutkimusta. Ensimmäisessä pääkappaleessa keskitytään pankkitoiminnan ja maksamisen kehitykseen. Siinä käsitellään taustaa pankkitoiminnasta, maksupalveluita ja niiden kehitystä, maksamisen ja pankkipalveluiden turvallisuutta sekä finanssiteknologiaa. Toisessa pääkappaleessa keskitytään PSD2-direktiivin tutkimiseen. Tämä pääkappale käsittelee aluksi lyhyesti PSD1-direktiiviä. PSD2-direktiivin suhteen kappale käsittelee kolmansia palveluntarjoajia, vahvaa tunnistamista, PSD2-direktiivin tuomia muutoksia maksamisen turvallisuuteen, direktiivin vaikutusta kuluttajiin sekä pankkien PSD2-strategioita.
Kuluttajat suosivat koko ajan enemmän sähköisiä maksutapoja. MobilePay ja muut mobiilimaksutavat ovat syrjäyttäneet varsinkin käteisellä maksamisen viime vuosina. Kuluttajat pitävät pääosin eri maksutapoja ja pankkipalveluita todella turvallisina. Kuitenkin lähes neljännes kyselyyn vastanneista oli kokenut joltain osin väärinkäytöksiä mobiilimaksamiseen ja sähköisiin pankkipalveluihin liittyen. Kuluttajien tietämys sen sijaan PSD2-direktiivistä oli varsin vähäistä. Tähän vaikuttaa varmasti paljon direktiivin tuoreus. Sevästi tutuin asia PSD2- direktiivissä kuluttajille oli vahva tunnistaminen.
Tutkielma nojautuu kyselytutkimukseen, jonka pohjalta pyritään löytämään vastaukset seuraaviin kolmeen tutkimuskysymykseen: Mitä maksutapoja kuluttajat suosivat nykyään? Miten turvallisena kuluttajat pitävät eri maksutapoja ja pankkipalveluita? Mikä on kuluttajien tietämys PSD2-maksupalveludirektiivistä? Aihetta pohjustetaan kahdella pääkappaleella ennen kyselytutkimusta. Ensimmäisessä pääkappaleessa keskitytään pankkitoiminnan ja maksamisen kehitykseen. Siinä käsitellään taustaa pankkitoiminnasta, maksupalveluita ja niiden kehitystä, maksamisen ja pankkipalveluiden turvallisuutta sekä finanssiteknologiaa. Toisessa pääkappaleessa keskitytään PSD2-direktiivin tutkimiseen. Tämä pääkappale käsittelee aluksi lyhyesti PSD1-direktiiviä. PSD2-direktiivin suhteen kappale käsittelee kolmansia palveluntarjoajia, vahvaa tunnistamista, PSD2-direktiivin tuomia muutoksia maksamisen turvallisuuteen, direktiivin vaikutusta kuluttajiin sekä pankkien PSD2-strategioita.
Kuluttajat suosivat koko ajan enemmän sähköisiä maksutapoja. MobilePay ja muut mobiilimaksutavat ovat syrjäyttäneet varsinkin käteisellä maksamisen viime vuosina. Kuluttajat pitävät pääosin eri maksutapoja ja pankkipalveluita todella turvallisina. Kuitenkin lähes neljännes kyselyyn vastanneista oli kokenut joltain osin väärinkäytöksiä mobiilimaksamiseen ja sähköisiin pankkipalveluihin liittyen. Kuluttajien tietämys sen sijaan PSD2-direktiivistä oli varsin vähäistä. Tähän vaikuttaa varmasti paljon direktiivin tuoreus. Sevästi tutuin asia PSD2- direktiivissä kuluttajille oli vahva tunnistaminen.