Ett företags synliga arkitektur – en inblick i konsumenters arkitekturupplevelser och möjligheten att hantera dem
Gustafsson, Tobias (2021)
Gustafsson, Tobias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940370
Tiivistelmä
I denna avhandling har tillämpning av det arkitektoniska tänkandet och disciplinen företagsarkitektur i syfte att influera konsumenters upplevelser undersökts. I och med frågeställningen uppstod även frågorna: vad är en arkitektur och hur tar konsumenter del av den arkitektur ett företag har?
I vetenskap är företag som arkitektoniska objekt sällan föremål för djupare diskussioner, trots att företagsarkitektur har utvecklats aktivt sedan 1980-talet. Således är denna litteraturstudie till stor del ett sökande efter perspektiv på arkitekturarbete som inte främst innefattar tjänande av företagets beslutsfattare, utan hur arkitektur även är en förbindelse mellan objekt och omgivning.
Eftersom jag har använt även annan arkitekturteori än företagsarkitektur är det inte enbart en kartlagd potential som jag i denna avhandling har lyckats redogöra för. Bland annat genom Vitruvius läror gällande balansen mellan styrka, skönhet och ändamålsenlighet har även en arkitektonisk metodologi för influerande av konsumenters upplevelser presenterats.
I vetenskap är företag som arkitektoniska objekt sällan föremål för djupare diskussioner, trots att företagsarkitektur har utvecklats aktivt sedan 1980-talet. Således är denna litteraturstudie till stor del ett sökande efter perspektiv på arkitekturarbete som inte främst innefattar tjänande av företagets beslutsfattare, utan hur arkitektur även är en förbindelse mellan objekt och omgivning.
Eftersom jag har använt även annan arkitekturteori än företagsarkitektur är det inte enbart en kartlagd potential som jag i denna avhandling har lyckats redogöra för. Bland annat genom Vitruvius läror gällande balansen mellan styrka, skönhet och ändamålsenlighet har även en arkitektonisk metodologi för influerande av konsumenters upplevelser presenterats.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]