Big datan hyödyntäminen yrityksen aineettoman pääoman arvonluonnissa
Ek, Niklas (2021-06-21)
Big datan hyödyntäminen yrityksen aineettoman pääoman arvonluonnissa
Ek, Niklas
(21.06.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062840308
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062840308
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä on tapahtunut voimakas globaalimuutos tuotantokeskeisestä taloudesta kohti osaamistaloutta, jossa varallisuutta luodaan kehittämällä ja johtamalla tietoa sekä aineetonta pääomaa. Potentiaalisten datan lähteiden kasvaessa, big datasta on muodostunut monella toimialalla välttämätön organisaation kilpailuedun lähde. Siitä on tullut sen strategisen ja operatiivisen potentiaalin vuoksi huomion keskipiste niin akateemisissa tutkimuksissa kuin yrityksissäkin. Big datan tuottaman arvon määrittäminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista. Digitaalisen datan ainutlaatuisen luonteen vuoksi traditionaalisten arvonmääritysmallien hyödyntäminen big datan osalta on haastavaa. Tutkielmassa hyödynnetään aineettoman pääoman johtamisen viitekehystä, jonka avulla big datan arvonluontia kyetään tarkastelemaan pelkkää rahallista perspektiiviä laajemmin.
Tutkielman tarkoituksena on vastata tutkimuskysymykseen siitä, miten big data luo arvoa yrityksen aineettoman pääoman avulla. Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksessä haastateltiin data-analytiikan asiantuntijoita, joiden työtehtävät liittyivät big dataan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, mikä mahdollisti aiheesta syvemmän ymmärryksen kartuttamisen.
Tutkielman tulokset tukivat aiemman kirjallisuuden näkemystä siitä, että big data luo aineettoman pääoman kolmen resurssiluokan– inhimillinen pääoma, rakenne- ja suhdepääoma – avulla arvonluontia yrityksessä. Inhimillisen pääoman osalta big data vaikuttaa organisaation tietotaitoon sekä innovatiivisuuteen. Rakennepääoman kannalta big data luo arvoa organisaatiorakenteen muutosten sekä dataohjautuvuuden kasvun avulla. Big datan mahdollistamat paremmat asiakassuhteet sekä laajentunut ekosysteemi tuovat yritykselle arvoa suhdepääoman perspektiivistä. Lisäksi yritysten tulisi varautua datan laatuun ja tietoturvaan liittyviin riskeihin, joilla voi olla negatiivinen vaikutus aineettoman pääoman arvonluontiin.
Tutkielman tarkoituksena on vastata tutkimuskysymykseen siitä, miten big data luo arvoa yrityksen aineettoman pääoman avulla. Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksessä haastateltiin data-analytiikan asiantuntijoita, joiden työtehtävät liittyivät big dataan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, mikä mahdollisti aiheesta syvemmän ymmärryksen kartuttamisen.
Tutkielman tulokset tukivat aiemman kirjallisuuden näkemystä siitä, että big data luo aineettoman pääoman kolmen resurssiluokan– inhimillinen pääoma, rakenne- ja suhdepääoma – avulla arvonluontia yrityksessä. Inhimillisen pääoman osalta big data vaikuttaa organisaation tietotaitoon sekä innovatiivisuuteen. Rakennepääoman kannalta big data luo arvoa organisaatiorakenteen muutosten sekä dataohjautuvuuden kasvun avulla. Big datan mahdollistamat paremmat asiakassuhteet sekä laajentunut ekosysteemi tuovat yritykselle arvoa suhdepääoman perspektiivistä. Lisäksi yritysten tulisi varautua datan laatuun ja tietoturvaan liittyviin riskeihin, joilla voi olla negatiivinen vaikutus aineettoman pääoman arvonluontiin.