Influencer marketing for different generations
Heimonen, Iivo (2021)
Kandidaatintutkielma
Heimonen, Iivo
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239612
Tiivistelmä
Influencer marketing is a hugely popular, efficient marketing method through which brands can more easily reach target audiences within communities that have formed around clearly defined mutual interests.
Because of still being a relatively new field of research, influencer marketing is usually studied from the viewpoint of the most active, and perhaps most impressionable social media audiences of young adults and adolescents. So far middle-aged people and older generations have been relatively ignored when it comes to the topic of influencer marketing.
This thesis aims to discover ways in which the different age groups differ from each other in their choices of social media platforms, and views on influencer marketing. The implications of this study could help those looking to utilise the modern and efficient marketing strategy of sponsored social media influencer content to reach older target audiences. Vaikuttajamarkkinointi on suosittu ja tehokas markkinointitapa, jonka avulla brändit voivat helpommin tavoittaa kohdeyleisönsä tiettyjen yhteisten mielenkiinnonkohteiden ympärille rakentuneiden online-yhteisöjen keskuudessa.
Suhteellisen uutena tutkimuskohteena vaikuttajamarkkinointiin keskittyvät tutkimukset ovat usein keskittyneet kaikista aktiivisimpiin, ja mahdollisesti vaikutusaltteimpiin sosiaalisen median käyttäjiin – nuoriin aikuisiin ja teini-ikäisiin. Toistaiseksi keski-ikäiset ja vanhemmat sukupolvet ovat jääneet vähemmälle huomiolle vaikuttajamarkkinointitutkimuksen näkökulmasta.
Tämä tutkielma pyrkii löytämään tapoja, joilla nämä eri ikäluokat eroavat toisistaan heidän sosiaalisen median mieltymyksissään ja suhtautumisissaan vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksen tuloksista johdetut päätelmät voivat auttaa tahoja, jotka koettavat käyttää tätä modernia sosiaalisen median vaikuttajia käyttävää markkinointitaktiikkaa tavoittaakseen ikääntyneemmät kohdeyleisönsä.
Because of still being a relatively new field of research, influencer marketing is usually studied from the viewpoint of the most active, and perhaps most impressionable social media audiences of young adults and adolescents. So far middle-aged people and older generations have been relatively ignored when it comes to the topic of influencer marketing.
This thesis aims to discover ways in which the different age groups differ from each other in their choices of social media platforms, and views on influencer marketing. The implications of this study could help those looking to utilise the modern and efficient marketing strategy of sponsored social media influencer content to reach older target audiences.
Suhteellisen uutena tutkimuskohteena vaikuttajamarkkinointiin keskittyvät tutkimukset ovat usein keskittyneet kaikista aktiivisimpiin, ja mahdollisesti vaikutusaltteimpiin sosiaalisen median käyttäjiin – nuoriin aikuisiin ja teini-ikäisiin. Toistaiseksi keski-ikäiset ja vanhemmat sukupolvet ovat jääneet vähemmälle huomiolle vaikuttajamarkkinointitutkimuksen näkökulmasta.
Tämä tutkielma pyrkii löytämään tapoja, joilla nämä eri ikäluokat eroavat toisistaan heidän sosiaalisen median mieltymyksissään ja suhtautumisissaan vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksen tuloksista johdetut päätelmät voivat auttaa tahoja, jotka koettavat käyttää tätä modernia sosiaalisen median vaikuttajia käyttävää markkinointitaktiikkaa tavoittaakseen ikääntyneemmät kohdeyleisönsä.