Ilmastokasvatus alakoulussa luokanopettajien toteuttamana
Kavander, Mona (2021-05-04)
Ilmastokasvatus alakoulussa luokanopettajien toteuttamana
Kavander, Mona
(04.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036207
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten luokanopettajat toteuttavat ilmastokasvatusta omassa opetuksessaan ja miten ilmastokasvatus näkyy heidän näkemyksensä mukaan koulun toimintakulttuurissa. Näiden lisäksi tarkasteltiin haasteita, joita luokanopettajien mielestä ilmastokasvatuksen toteutukseen liittyy sekä kehitysideoita, jotka heidän mielestään helpottaisivat ilmastokasvatuksen toteutusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdeksällä yksilöhaastattelulla kevään 2020 ja kevään 2021 välisenä aikana. Teemahaastatteluihin osallistuneet luokanopettajat työskentelivät Turun seudun alakouluissa ja he kaikki olivat toteuttaneet/yrittäneet toteuttaa ilmastokasvatusta jollakin tapaa opetuksessaan.
Tutkimustulosten mukaan opettajat toteuttivat ilmastokasvatusta omassa opetuksessaan erilaisin keinoin. Ilmastokasvatusta toteutettiin oppitunneilla muun muassa ympäristöopin, kuvaamataidon, käsityön ja yhteiskuntaopin tunneilla. Ilmastokasvatusta toteutettiin oppitunneilla esimerkiksi keskustelemalla. Oppituntien ulkopuolella opetustilanteet nousivat usein arjen konkreettisista tilanteista. Teemat, joita opettajat käsittelivät useimmin, olivat kulutus ja kierrätys. Koulun toimintakulttuurissa ilmastokasvatus tuli esille muun muassa virallisissa säännöissä, jotka koettiin kuitenkin usein vähäisiksi sekä teemapäiviä ja -viikkoina. Lähes kaikilla suuri haaste ilmastokasvatuksen toteutuksessa oli ajanpuute. Tämän lisäksi haasteita aiheutti rahallisiin resursseihin liittyvät tekijät sekä muiden opettajien asenteet. Kehitysideat, joilla ilmastokasvatuksen toteuttaminen olisi mahdollisesti helpompaa liittyivät materiaaleihin, koulutukseen sekä korkeammalta taholta tuleviin ohjeisiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdeksällä yksilöhaastattelulla kevään 2020 ja kevään 2021 välisenä aikana. Teemahaastatteluihin osallistuneet luokanopettajat työskentelivät Turun seudun alakouluissa ja he kaikki olivat toteuttaneet/yrittäneet toteuttaa ilmastokasvatusta jollakin tapaa opetuksessaan.
Tutkimustulosten mukaan opettajat toteuttivat ilmastokasvatusta omassa opetuksessaan erilaisin keinoin. Ilmastokasvatusta toteutettiin oppitunneilla muun muassa ympäristöopin, kuvaamataidon, käsityön ja yhteiskuntaopin tunneilla. Ilmastokasvatusta toteutettiin oppitunneilla esimerkiksi keskustelemalla. Oppituntien ulkopuolella opetustilanteet nousivat usein arjen konkreettisista tilanteista. Teemat, joita opettajat käsittelivät useimmin, olivat kulutus ja kierrätys. Koulun toimintakulttuurissa ilmastokasvatus tuli esille muun muassa virallisissa säännöissä, jotka koettiin kuitenkin usein vähäisiksi sekä teemapäiviä ja -viikkoina. Lähes kaikilla suuri haaste ilmastokasvatuksen toteutuksessa oli ajanpuute. Tämän lisäksi haasteita aiheutti rahallisiin resursseihin liittyvät tekijät sekä muiden opettajien asenteet. Kehitysideat, joilla ilmastokasvatuksen toteuttaminen olisi mahdollisesti helpompaa liittyivät materiaaleihin, koulutukseen sekä korkeammalta taholta tuleviin ohjeisiin.