Laivan LNG-putkien eristys, asennus ja käyttöönotto
Nurmi, Jarno (2021)
Diplomityö
Nurmi, Jarno
2021
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061036198
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää Rauma Marine Construction Oy:n tuleviin laivanrakennusprojekteihin, taloudellisesti edullisempi ja nopeammin asennettava LNG-putkiston eristysmenetelmä, joka täyttää luokituslaitosten asettamat määräykset ja vaatimukset sekä tuottaa perusohjeistus LNG-putkiston asennukseen ja käyttöönottoon. Tutkimuksessa tutkittiin myös polyuretaanivaahtoeristyksen ja tyhjiöeristyksen välisiä eroja asennuksissa ja käyttöönotossa.
Tulosten mukaan tyhjiöeristetty LNG-putkisto tulee taloudellisesti edullisemmaksi, jos putkisto asennetaan laivan sisätiloihin. Jos LNG-putkisto asennetaan laivan ulkokansille, niin edullisemmaksi tulee polyuretaanivaahtoeristetty LNG-putkisto. Tämä johtuu siitä, että luokituslaitosten asettamien määräysten mukaan LNG-putkistossa tulee olla tietyt vaatimukset täytettynä riippuen LNG-putkien reitityksestä.
Tietoja voi hyödyntää tulevissa laivaprojekteissa, joissa LNG on polttoainejärjestelmänä. The objective of this study was to find a more cost-efficient and faster to install alternative to the current LNG-piping insulation installation procedure, that fulfills the standards and requirements set by the classification societies, and create installation and commissioning instructions for the found procedure. The new procedure would be implemented in future shipbuilding projects carried out by Rauma Marine Constructions. Additionally, the study compares installation and commissioning of polyurethane foam- and vacuum-insulations.
The study concludes that vacuum-insulation is more cost-efficient for LNG-piping installed on the interior of the ship and correspondingly polyurethane foam insulation is more cost-efficient for LNG-piping installed on the exterior of the ship. The difference of the more cost-efficient insulation material depending on whether the insulation is installed on piping located in the interior or the exterior of the ship is due to differences in regulations and requirements concerning LNG-piping routing set by the classification societies.
The information gathered in this study can be applied in future shipbuilding projects that utilize an LNG- fuel system.
Tulosten mukaan tyhjiöeristetty LNG-putkisto tulee taloudellisesti edullisemmaksi, jos putkisto asennetaan laivan sisätiloihin. Jos LNG-putkisto asennetaan laivan ulkokansille, niin edullisemmaksi tulee polyuretaanivaahtoeristetty LNG-putkisto. Tämä johtuu siitä, että luokituslaitosten asettamien määräysten mukaan LNG-putkistossa tulee olla tietyt vaatimukset täytettynä riippuen LNG-putkien reitityksestä.
Tietoja voi hyödyntää tulevissa laivaprojekteissa, joissa LNG on polttoainejärjestelmänä.
The study concludes that vacuum-insulation is more cost-efficient for LNG-piping installed on the interior of the ship and correspondingly polyurethane foam insulation is more cost-efficient for LNG-piping installed on the exterior of the ship. The difference of the more cost-efficient insulation material depending on whether the insulation is installed on piping located in the interior or the exterior of the ship is due to differences in regulations and requirements concerning LNG-piping routing set by the classification societies.
The information gathered in this study can be applied in future shipbuilding projects that utilize an LNG- fuel system.