Internationalization of Finnish complementors through digital platform and ecommerce market in Russia : case Yandex
Paju, Eetu (2021)
Pro gradu -tutkielma
Paju, Eetu
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731839
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731839
Tiivistelmä
Digital platforms and e-commerce markets have been studied widely and researchers have been interested to explain how the platforms facilitate transactions and innovations between the users and how the ecosystem of digital platforms operates. The study of digital platforms is still missing information about Russian digital platform providers and the aim of this research was to fill the research gap by studying Russian digital platform from the perspective of a case company Yandex. The research explains how the company has internationalized first to its closest markets and how it has later expanded one if its products segments to multiple foreign markets.
The research was conducted with a qualitative research method. The empirical part was divided into two parts where the first part studies Russian digital platform provider Yandex as the case company and the second part focuses on complementors of Yandex’s ecommerce platform by interviewing three Finnish companies which products are sold in the company’s ecommerce platform. The results of the study open Yandex’s product and service offering and explain how Finnish companies can try to benefit from the platforms offering. The digital platform of Yandex provides a possibility for Finnish companies to operate in Russia and in Russian-speaking market by offering numerous products and services to their complementors, advertisers and customers. Digitaalisia alustoja ja verkkokauppaa on tutkittu paljon ja aikaisemmat tutkimukset ovat selittäneet, kuinka digitaaliset alustat helpottavat kauppatapahtumien ja keksintöjen välittämistä käyttäjien kesken. Digitaalisten alustojen tutkimuksesta puuttuu tietoa venäläisistä digitaalisista alustatarjoajista ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on täyttää kyseisiä puutteita tutkimalla venäläisen digitaalisen alustatarjoajan Yandexin alustaa. Tutkimus selittää kuinka case-yritys on kansainvälistynyt ensin lähimpiin markkinoihin ja kuinka yritys on saanut kasvatettua yhden tuotesegmentin ulottumaan useammalle kansainväliselle markkinalle.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen empiirinen osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisen osuus käsittelee venäläistä digitaalista alustatarjoajaa Yandexia case-yrityksenä ja toinen osuus keskittyy alustavalla toimiviin suomalaisyrityksiin haastattelemalla kolmea suomalaisyritystä, joiden tuotteita myydään Yandexin verkkokaupassa. Tutkimus avaa Yandexin tuote- ja palvelutarjontaa ja selittää kuinka suomalaiset yritykset voivat yrittää hyötyä case-yrityksen tarjonnasta. Yandexin digitaalinen alusta tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuden toimia Venäjällä ja venäjänkielisellä markkinalla tarjoten useita tuote- ja palveluvaihtoehtoja yhteistyöyrityksille, markkinoijille ja asiakkaille.
The research was conducted with a qualitative research method. The empirical part was divided into two parts where the first part studies Russian digital platform provider Yandex as the case company and the second part focuses on complementors of Yandex’s ecommerce platform by interviewing three Finnish companies which products are sold in the company’s ecommerce platform. The results of the study open Yandex’s product and service offering and explain how Finnish companies can try to benefit from the platforms offering. The digital platform of Yandex provides a possibility for Finnish companies to operate in Russia and in Russian-speaking market by offering numerous products and services to their complementors, advertisers and customers.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen empiirinen osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisen osuus käsittelee venäläistä digitaalista alustatarjoajaa Yandexia case-yrityksenä ja toinen osuus keskittyy alustavalla toimiviin suomalaisyrityksiin haastattelemalla kolmea suomalaisyritystä, joiden tuotteita myydään Yandexin verkkokaupassa. Tutkimus avaa Yandexin tuote- ja palvelutarjontaa ja selittää kuinka suomalaiset yritykset voivat yrittää hyötyä case-yrityksen tarjonnasta. Yandexin digitaalinen alusta tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuden toimia Venäjällä ja venäjänkielisellä markkinalla tarjoten useita tuote- ja palveluvaihtoehtoja yhteistyöyrityksille, markkinoijille ja asiakkaille.