Monisivuisten alustayhtiöiden strategiset valinnat : Arvonluontia vuorovaikutuksesta
Engblom, Pauli (2021-05-10)
Monisivuisten alustayhtiöiden strategiset valinnat : Arvonluontia vuorovaikutuksesta
Engblom, Pauli
(10.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131100
Tiivistelmä
Monisivuinen alusta luo arvoa mahdollistamalla vuorovaikutuksen kahden tai useamman osallistujaryhmän välillä siten, että myös alustalla itsellään on suhde jokaiseen osallistujaryhmään. Monisivuisten alustojen merkitys taloudessa on kasvanut erityisesti digitalisaation myötä. Monisivuiset alustat tuottavat arvoa yhdistämällä eri osallistujaryhmiä kuten mainostajia ja Internet-palveluiden käyttäjiä tai palveluntarjoajia ja -ostajia. Tutkielmassa tarkastellaan laadullisin menetelmin, millaisia strategisia valintoja monisivuiset alustayhtiöt tekevät ja mitkä syyt ovat monisivuisten alustayhtiöiden strategisten valintojen taustalla. Tutkielman empiirisenä kohteena on neljä erilaista matkailualalla toimivaa monisivuista alustayhtiötä.
Tutkielman perusteella strategiset valinnat liittyvät siihen, miten monisivuinen alusta luo lisäarvoa alustan osallistujien vuorovaikutukselle, miten alusta kykenee hyötymään osallistujien vuorovaikutuksesta ja millainen suhde alustalla on muihin toimijoihin. Strategisia valintoja ovat osallistujaryhmien valitseminen, verkostovaikutuksen vahvistaminen, vuorovaikutuksen tukeminen, hinnoitteluvalinnat, osallistujien ohjaaminen, teknologia arvonluonnin välineenä, erottautuminen muista alustoista, vaikuttaminen alustan ulkopuolella ja yhteistyö muiden alustojen kanssa. Strategisten valintojen taustalla olevat syyt kytkeytyivät kohdeyhtiöiden yhtiökohtaisiin ominaisuuksiin, niiden valitsemaan alustaliiketoimintaan, yhtiöiden rooliin alustana ekosysteemissä sekä yhtiöiden ja toimintaympäristön suhteeseen.
Tutkielman johtopäätöksissä peilataan tutkielman havaintoja aihetta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkielma tuottaa aineistolähtöisen tutkimuksen kautta aineksia monisivuisten alustojen strategioita koskevaan keskusteluun ja strategisia valintoja koskevaan yleisempään keskusteluun.
Tutkielman perusteella strategiset valinnat liittyvät siihen, miten monisivuinen alusta luo lisäarvoa alustan osallistujien vuorovaikutukselle, miten alusta kykenee hyötymään osallistujien vuorovaikutuksesta ja millainen suhde alustalla on muihin toimijoihin. Strategisia valintoja ovat osallistujaryhmien valitseminen, verkostovaikutuksen vahvistaminen, vuorovaikutuksen tukeminen, hinnoitteluvalinnat, osallistujien ohjaaminen, teknologia arvonluonnin välineenä, erottautuminen muista alustoista, vaikuttaminen alustan ulkopuolella ja yhteistyö muiden alustojen kanssa. Strategisten valintojen taustalla olevat syyt kytkeytyivät kohdeyhtiöiden yhtiökohtaisiin ominaisuuksiin, niiden valitsemaan alustaliiketoimintaan, yhtiöiden rooliin alustana ekosysteemissä sekä yhtiöiden ja toimintaympäristön suhteeseen.
Tutkielman johtopäätöksissä peilataan tutkielman havaintoja aihetta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkielma tuottaa aineistolähtöisen tutkimuksen kautta aineksia monisivuisten alustojen strategioita koskevaan keskusteluun ja strategisia valintoja koskevaan yleisempään keskusteluun.