Aloittavan puolustusalan yrityksen markkinoilletulo
Kitinoja, Jussi (2021)
Diplomityö
Kitinoja, Jussi
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030927
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030927
Tiivistelmä
Kotimaiset puolustusmarkkinat ovat kansainvälisesti vertaillen pienet ja ne ovat hyvin keskittyneet. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä tekijöitä aloittavan puolustusalan yrityksen tulisi ottaa huomioon pyrkiessään markkinoille.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat aloittavan yrityksen strategian muodostamiseen ja mitä erityispiirteitä kotimaisilla puolustusmarkkinoilla on. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimuskohteeksi valittiin yksi kotimainen puolustusalan yritys. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena esitettävät johtopäätökset laadittiin vertaamalla teoriaa ja analysoitua aineistoa.
Tutkimustulokseksi saatiin, että aloittavan puolustusalan yrityksen kotimaisille markkinoille pääseminen on erittäin haastavaa puolustusmarkkinoilla vallitsevien markkinaesteiden vuoksi.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään toimenpidesuosituksena aloittavalle puolustusalan yrityksen seuraavien tekijöiden huomioimista:
- Puolustusvoimien vaikutusvalta ostajana
- vakiintuneiden yritysten vaikutusvalta
- poliittinen ohjaus
- Puolustusvoimat asiakkaana (erityispiirteet hanketoiminnassa)
- puolustustarvikkeiden erityispiirteet
- yrityksen rahoitustarve
- lainsäädäntö
- markkinoillemenon aikautus.
Yhteenvetona voidaan todeta, että puolustusmarkkinat eivät toimi samoilla liiketoiminnan säännöillä, kuin siviilimarkkinat. Niillä esiintyvät markkinaesteet voivat estää yrityksen markkinoille pääsyn, vaikka se muotoilisi strategiansa teoriassa täysin oikein. Aloittavalta yritykseltä edellytetään huolellista puolustusmarkkinoihin ja toimialaan perehtymistä. The Finnish domestic defence market is small in comparison to its international counterparts, and highly centralised. This study sought out the factors that an emerging enterprise should take into consideration when seeking an entry to that market.
The theory section investigated what factors influence the strategy formation of an emerging company, and also the specific features of the Finnish defence market. Case study method was used as a research strategy, and one domestic defence enterprise was chosen to be the object of the study. Themed interviews were used for collecting data, which was then analysed using content analysis. The resulting conclusions were created by comparing theory with the analysed material.
As a result, it was found that it is extremely challenging for a nascent defence enterprise to enter the domestic market due to prevailing market barriers in that sector.
In the conclusion section of the study it is recommended that the following factors should be taken into consideration by an enterprise entering the defence market:
− The influence of the Finnish Defence Forces as a buyer
− The influence of the well-established companies
− Political guidance
− The Finnish Defence Forces as a buyer (special procurement features)
− The special features of the defence materiel
− Financing needs of the enterprise
− Legislation
− The timing of the market entry
It can be concluded that the (Finnish) defence market does not operate by the same business rules as the civilian markets. The existing market barriers can prevent an enterprise from entering the market, even if its strategy was perfectly laid out in theory. Thus, entering this market requires careful familiarisation with both the defence market and the industry.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat aloittavan yrityksen strategian muodostamiseen ja mitä erityispiirteitä kotimaisilla puolustusmarkkinoilla on. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimuskohteeksi valittiin yksi kotimainen puolustusalan yritys. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena esitettävät johtopäätökset laadittiin vertaamalla teoriaa ja analysoitua aineistoa.
Tutkimustulokseksi saatiin, että aloittavan puolustusalan yrityksen kotimaisille markkinoille pääseminen on erittäin haastavaa puolustusmarkkinoilla vallitsevien markkinaesteiden vuoksi.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään toimenpidesuosituksena aloittavalle puolustusalan yrityksen seuraavien tekijöiden huomioimista:
- Puolustusvoimien vaikutusvalta ostajana
- vakiintuneiden yritysten vaikutusvalta
- poliittinen ohjaus
- Puolustusvoimat asiakkaana (erityispiirteet hanketoiminnassa)
- puolustustarvikkeiden erityispiirteet
- yrityksen rahoitustarve
- lainsäädäntö
- markkinoillemenon aikautus.
Yhteenvetona voidaan todeta, että puolustusmarkkinat eivät toimi samoilla liiketoiminnan säännöillä, kuin siviilimarkkinat. Niillä esiintyvät markkinaesteet voivat estää yrityksen markkinoille pääsyn, vaikka se muotoilisi strategiansa teoriassa täysin oikein. Aloittavalta yritykseltä edellytetään huolellista puolustusmarkkinoihin ja toimialaan perehtymistä.
The theory section investigated what factors influence the strategy formation of an emerging company, and also the specific features of the Finnish defence market. Case study method was used as a research strategy, and one domestic defence enterprise was chosen to be the object of the study. Themed interviews were used for collecting data, which was then analysed using content analysis. The resulting conclusions were created by comparing theory with the analysed material.
As a result, it was found that it is extremely challenging for a nascent defence enterprise to enter the domestic market due to prevailing market barriers in that sector.
In the conclusion section of the study it is recommended that the following factors should be taken into consideration by an enterprise entering the defence market:
− The influence of the Finnish Defence Forces as a buyer
− The influence of the well-established companies
− Political guidance
− The Finnish Defence Forces as a buyer (special procurement features)
− The special features of the defence materiel
− Financing needs of the enterprise
− Legislation
− The timing of the market entry
It can be concluded that the (Finnish) defence market does not operate by the same business rules as the civilian markets. The existing market barriers can prevent an enterprise from entering the market, even if its strategy was perfectly laid out in theory. Thus, entering this market requires careful familiarisation with both the defence market and the industry.