Vety kaasuturbiinivoimalaitosten polttoaineena
Vilve, Sampo (2021)
Kandidaatintyö
Vilve, Sampo
2021
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730204
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730204
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä perehdytään vetyyn kaasuturbiinivoimalaitosten polttoaineena. Millainen on tekniikan nykytila, vedyn käytön haasteet ja tulevaisuuden näkymät. Jotta pystytään ymmärtämään vedyn käyttöön liittyviä kysymyksiä, työssä aluksi käsitellään kaasuturbiinin rakennetta, toimintaa ja eri komponenttien sekä prosessien vaikutusta voimalaitoksen tehokkuuteen, käytäntöön ja päästöihin. Työ on tehty perustuen olemassa olevaan kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin.
Nykypäivänä uusiutuviin ja päästöttömiin energianlähteisiin nojautuminen sekä eri mah-dollisuuksien tutkiminen on yhä tärkeämpää hiilivapaamman yhteiskunnan turvaamiseksi sekä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Vety on yksi lupaavimmista vaihtoehdoista hii-livapaaseen energiantuotantoon, ja EU on sitoutunut merkittäviin investointeihin ve-dyntuotannon osalta vuoteen 2050 mennessä. Markkinoilla on useita lupaavia toimijoita, jotka ovat suunnanneet katseensa 100 til-% vedyllä toimivien kaasuturbiinivoimalaitos-ten kehittämiseksi.
Vetyä käytetään jo osittain maakaasun seassa kaasuturbiineissa, mutta isoimmiksi rat-kaistaviksi tulevaisuuden ongelmiksi ovat edelleen jääneet puutteet polttokammioteknii-kassa sekä vedyn saatavuus, varastointi ja logistiikka sen ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi. Pienemmillä vedyn määrillä tekniikka on jo ulottuvillamme, mutta täysimittai-seen vedyn käyttöön kaasuturbiineissa on vielä kehitystyötä tehtävänä.
Nykypäivänä uusiutuviin ja päästöttömiin energianlähteisiin nojautuminen sekä eri mah-dollisuuksien tutkiminen on yhä tärkeämpää hiilivapaamman yhteiskunnan turvaamiseksi sekä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Vety on yksi lupaavimmista vaihtoehdoista hii-livapaaseen energiantuotantoon, ja EU on sitoutunut merkittäviin investointeihin ve-dyntuotannon osalta vuoteen 2050 mennessä. Markkinoilla on useita lupaavia toimijoita, jotka ovat suunnanneet katseensa 100 til-% vedyllä toimivien kaasuturbiinivoimalaitos-ten kehittämiseksi.
Vetyä käytetään jo osittain maakaasun seassa kaasuturbiineissa, mutta isoimmiksi rat-kaistaviksi tulevaisuuden ongelmiksi ovat edelleen jääneet puutteet polttokammioteknii-kassa sekä vedyn saatavuus, varastointi ja logistiikka sen ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi. Pienemmillä vedyn määrillä tekniikka on jo ulottuvillamme, mutta täysimittai-seen vedyn käyttöön kaasuturbiineissa on vielä kehitystyötä tehtävänä.