Gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp
Ray, Sara (2021)
Ray, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730163
Tiivistelmä
Insatser inom utbildningen krävs för att främja en hållbar framtid. För förståelse av den pågående klimatförändringen är det väsentligt att ha kunskaper om kolets kretslopp. Elever och studerande i alla åldrar har dock svårigheter att förstå naturens ämneskretslopp och har många gånger uppfattningar om kolets kretslopp som inte överensstämmer med verkligheten. Dessa avvikande uppfattningar benämns alternativa uppfattningar. För att främja korrekta uppfattningar och hjälpa studerande att utveckla ett systemtänkande kring biologiska processer är det viktigt att lärare har insikter om studerandes uppfattningar.
Syftet med avhandlingen är att undersöka gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp. Sju studerande i ett svenskspråkigt gymnasium i Finland är informanter i undersökningen. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerad intervju. Teckningar av kolets kretslopp fungerar som komplement till de enskilda intervjuerna. Analysmetoden som används är meningskoncentrering och resultaten är kategoriserade i tabeller. I resultaten framkommer att alla informanter besitter mer eller mindre alternativa uppfattningar om kolets kretslopp. I enlighet med tidigare forskning framkommer också att goda kunskaper om kolets kretslopp går hand i hand med goda kunskaper om fotosyntesen, cellandningen, näringskedjan och nedbrytningen. En god helhetsuppfattning om kolets kretslopp visar också på en större förmåga till systemtänkande om naturens ämneskretslopp. Det vore viktigt att studerande ges möjligheter att träna systemtänkande i biologiundervisningen. En utvecklande metod kan vara att studerande ritar ämneskretslopp och diskuterar sina uppfattningar med varandra.
Syftet med avhandlingen är att undersöka gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp. Sju studerande i ett svenskspråkigt gymnasium i Finland är informanter i undersökningen. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerad intervju. Teckningar av kolets kretslopp fungerar som komplement till de enskilda intervjuerna. Analysmetoden som används är meningskoncentrering och resultaten är kategoriserade i tabeller. I resultaten framkommer att alla informanter besitter mer eller mindre alternativa uppfattningar om kolets kretslopp. I enlighet med tidigare forskning framkommer också att goda kunskaper om kolets kretslopp går hand i hand med goda kunskaper om fotosyntesen, cellandningen, näringskedjan och nedbrytningen. En god helhetsuppfattning om kolets kretslopp visar också på en större förmåga till systemtänkande om naturens ämneskretslopp. Det vore viktigt att studerande ges möjligheter att träna systemtänkande i biologiundervisningen. En utvecklande metod kan vara att studerande ritar ämneskretslopp och diskuterar sina uppfattningar med varandra.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]