Hållbarhetens inverkan på intentionen att köpa hundmat : En studie på den finska marknaden
Ruuhinen, Elina (2021)
Ruuhinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051529989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051529989
Tiivistelmä
Hållbarhet är ett mycket brett koncept som lyfts allt mera fram. För att vi människor i framtiden skall ha samma miljöresurser som nu behövs hållbarhet tas mera i beaktande vid konsumtion. Konsumenter börjar bli mera medvetna om hållbarhetens inverkan och hur de själva kan påverka. Allt flera konsumenter tar i hänsyn hållbarhet vid köp av livsmedel och detta diskuteras allt oftare. Något som däremot inte diskuteras mycket är hållbarhet och köp av hundmat.
Hundmatsproduktionen har en stor negativ påverkan på miljön och detta är något som borde lyftas mera fram när man diskuterar inköp av hundmat. Syfte med denna studie är därför att undersöka hållbarhetens inverkan på intentionen att köpa hundmat, samt vilka faktorer som påverkar intentionen.
Hållbarhetens inverkan på intentionen att köpa hundmat utvärderas genom en kvantitativ forskningsmetod. Som datainsamlingsmetod användes enkät. Enkäten fick sammanlagt 367 svar. Data analyserades med hjälp av planned behavior-teorin. Enligt teorin påverkas en människas intention av tre delområden som är attityd, upplevd beteendekontroll och sociala normer. Dessa tre delområden går att mäta samt dess påverkan på intentionen.
Resultatet indikerar att hållbarhet i viss mån påverkar intentionen att köpa hundmat. Det är dock värt att minnas att en intention inte i sig berättar om beteendet utförs eller inte. Hundens välmående framkom som den viktigaste påverkande faktorn för hundägares intention att köpa hundmat. Resultatet visar även att respondenterna anser att det är viktigt att hundmaten är inhemsk, men trots detta köper respondenterna sällan inhemsk hundmat. Den inhemska hundmatsmarknaden i Finland är fortfarande relativt liten, vilket kunde vara orsaken till detta. Det finns med andra ord rum för expansion på denna marknad. Resultaten i avhandlingen kan förhoppningsvis vara till nytta för hundmatsproducenter.
Hundmatsproduktionen har en stor negativ påverkan på miljön och detta är något som borde lyftas mera fram när man diskuterar inköp av hundmat. Syfte med denna studie är därför att undersöka hållbarhetens inverkan på intentionen att köpa hundmat, samt vilka faktorer som påverkar intentionen.
Hållbarhetens inverkan på intentionen att köpa hundmat utvärderas genom en kvantitativ forskningsmetod. Som datainsamlingsmetod användes enkät. Enkäten fick sammanlagt 367 svar. Data analyserades med hjälp av planned behavior-teorin. Enligt teorin påverkas en människas intention av tre delområden som är attityd, upplevd beteendekontroll och sociala normer. Dessa tre delområden går att mäta samt dess påverkan på intentionen.
Resultatet indikerar att hållbarhet i viss mån påverkar intentionen att köpa hundmat. Det är dock värt att minnas att en intention inte i sig berättar om beteendet utförs eller inte. Hundens välmående framkom som den viktigaste påverkande faktorn för hundägares intention att köpa hundmat. Resultatet visar även att respondenterna anser att det är viktigt att hundmaten är inhemsk, men trots detta köper respondenterna sällan inhemsk hundmat. Den inhemska hundmatsmarknaden i Finland är fortfarande relativt liten, vilket kunde vara orsaken till detta. Det finns med andra ord rum för expansion på denna marknad. Resultaten i avhandlingen kan förhoppningsvis vara till nytta för hundmatsproducenter.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]