Etäperehdytys ja sen suhde työntekijän sitoutumiseen
Vormisto, Annina (2021)
Pro gradu -tutkielma
Vormisto, Annina
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328339
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu –tutkielman tavoitteena oli syventää tietoutta ja ymmärrystä etäperehdyttämisestä sekä siinä erityisesti huomioonotettavista asioista. Tarkoituksena oli nostaa selkeästi esiin ne seikat, jotka ovat erityisen kriittisiä perehdyttämisen onnistumiselle etätilanteessa. Onnistunutta tai vastaavasti epäonnistunutta prosessia peilattiin työntekijän sitoutumiseen; miten etänä toteutettava perehdyttäminen vaikutti organisaatioon ja työhön sitoutumiseen? Samoin selvitettiin myös, miten sitoutumista voidaan ylläpitää ja kehittää organisaatioissa sekä tuotiin esiin varsinkin niitä seikkoja etäperehdytysprosessissa, joilla oli erityisen kriittinen vaikutus työntekijän sitoutumisessa organisaatioon ja työhön.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhteistyössä taloushallinnon, palkanlaskennan sekä HR:n palveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Tutkimus laadittiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta henkilöä, joista kolme oli työntekijöitä, kaksi esihenkilöitä sekä yksi perehdyttäjänä toimiva työntekijä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittain syventyen erikseen etäperehdyttämiseen, etäperehdytyksen organisointiin, työyhteisön rooliin etäperehdytyksessä, sitoutumiseen yleisesti sekä sitoutumisen ja etäperehdytyksen väliseen yhteyteen.
Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa yhteneväisyyksiä aiempaan tutkimukseen perehdytyksestä sekä työntekijöiden sitoutumisesta. Huomionarvoista kuitenkin on, että perehdytyksen tapahtuessa etänä, tuen ja avun saaminen korostuu lähiperehdytykseen verrattuna. Tutkimuksen tulosten perusteella ei voida tehdä täysin varmoja päätelmiä etäperehdytyksen ja sitoutumisen välisestä suhteesta, mutta perehdytyksen onnistumisella tai vastaavasti epäonnistumisella todettiin olevan yhteys työntekijän sitoutumiseen. The goal of this Master’s Thesis was to deepen knowledge and understanding of remote onboarding. The main focus was to point out the most critical things in successful onboarding process. It was also considered if there is a link between successful or, on the other hand, unsuccessful onboarding process and engagement of an employee. How the process executed remotely might affect in this engagement, was also researched. One goal of this research was to figure out, how employee engagement could be sustained and developed and what are the most critical things to consider in remote onboarding for building up the engagement level.
This research was carried out in collaboration with a company that provides accounting, payroll and HR services. The research was conducted as a qualitative case study and the material for this study was collected by interviews from six people. Three of them were employees, two team leaders and one an employee, who was responsible for onboarding. The results were analyzed in five themes.
Similarities between results of this research and earlier research of onboarding and employee engagement can be found. The results indicate that when the onboarding is carried out remotely, the need for help and support stands out. It is not possible to make certain conclusions of the relationship between remote onboarding and employee engagement, but it was noticed that a relationship occurs between both successful and unsuccessful onboarding and employee engagement.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhteistyössä taloushallinnon, palkanlaskennan sekä HR:n palveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Tutkimus laadittiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta henkilöä, joista kolme oli työntekijöitä, kaksi esihenkilöitä sekä yksi perehdyttäjänä toimiva työntekijä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittain syventyen erikseen etäperehdyttämiseen, etäperehdytyksen organisointiin, työyhteisön rooliin etäperehdytyksessä, sitoutumiseen yleisesti sekä sitoutumisen ja etäperehdytyksen väliseen yhteyteen.
Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa yhteneväisyyksiä aiempaan tutkimukseen perehdytyksestä sekä työntekijöiden sitoutumisesta. Huomionarvoista kuitenkin on, että perehdytyksen tapahtuessa etänä, tuen ja avun saaminen korostuu lähiperehdytykseen verrattuna. Tutkimuksen tulosten perusteella ei voida tehdä täysin varmoja päätelmiä etäperehdytyksen ja sitoutumisen välisestä suhteesta, mutta perehdytyksen onnistumisella tai vastaavasti epäonnistumisella todettiin olevan yhteys työntekijän sitoutumiseen.
This research was carried out in collaboration with a company that provides accounting, payroll and HR services. The research was conducted as a qualitative case study and the material for this study was collected by interviews from six people. Three of them were employees, two team leaders and one an employee, who was responsible for onboarding. The results were analyzed in five themes.
Similarities between results of this research and earlier research of onboarding and employee engagement can be found. The results indicate that when the onboarding is carried out remotely, the need for help and support stands out. It is not possible to make certain conclusions of the relationship between remote onboarding and employee engagement, but it was noticed that a relationship occurs between both successful and unsuccessful onboarding and employee engagement.