Green logistics: Reducing GHG emissions in road freight transportations in a case company
Puputti, Olli (2021-04-29)
Puputti, Olli
29.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927962
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927962
Tiivistelmä
Climate change poses a major threat for humanity and the whole ecosystem. Consumers' increasing consumption of goods has significantly increased the transportation volumes glob-ally, which is one of the primary contributors to climate change. Organizations are turning at more efficient approaches to reducing the pollution generated by freight transportation. This can be supported by green logistics which encourages businesses to adopt environmentally and socially sustainable ways of product distribution.
This research is investigating the existing strategies of green logistics and their advantages from both ecological and economical point of view. The study was conducted as a case study with the main objective of identifying the most advantageous and cost-effective carbon-saving measures for the case company. The theoretical framework provides a broad over-view of the environmental impacts of transportation, green logistics and carbon neutrality. The empirical section analyses the transportation data collected from the case company and evaluates their current emission levels through emission calculations. Simulation tool SRF Optimiser was used to simulate the effectiveness and costs of several different carbon-saving measures.
Research findings demonstrate that there are multiple decarbonization measures which the case company can implement to improve the sustainability of its transportations. Simulation results present potential of up to 308 tonnes of yearly carbon savings for the case company. However, the total net present value for all actions combined was negative, suggesting that implementing all of them is not optimal. Several individual carbon-saving measures resulted in positive net present value, indicating their cost-effectiveness in addition to the ecological advantages. Based on theoretical information and analytical data, four separate carbon-saving measures are proposed to the case business at the conclusion of the study. Recommended actions could reduce yearly carbon emissions by approximately 30 percent. Overall, this paper provides an in-depth view for the case company to the potential of green logistics and a personalized guidance for achieving carbon neutrality. Ilmastonmuutoksen vaikutukset luovat merkittävän uhan ihmiskunnalle ja koko ekosysteemille. Kuluttajien jatkuvasti lisääntyvä tavarankulutus aiheuttaa merkittävää kasvua kuljetusmäärissä maailmanlaajuisesti, mikä on yksi keskeisimmistä ilmastonmuutoksen aiheuttajista. Organisaatiot pyrkivätkin nyt kehittämään kuljetustoimintojaan ympäristön kannalta tehokkaampaan suuntaan. Tätä voidaan tukea vihreällä logistiikalla, joka auttaa yrityksiä omaksumaan ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestäviä tapoja tuotteiden jakeluun.
Tutkimuksessa tutkitaan olemassa olevia vihreän logistiikan strategioita ja niiden etuja sekä ekologisesta että taloudellisesta näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka päätavoitteena oli tunnistaa kaikkein hyödyllisimmät sekä kustannustehokkaimmat päästöjen vähennystoimenpiteet kohdeyrityksen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viite-kehys tarjoaa laajan katsauksen kuljetusten ympäristövaikutuksiin, vihreään logistiikkaan sekä hiilineutraalisuuteen. Empiirisessä osiossa analysoidaan kohdeyritykseltä saatuja kuljetustietoja ja yrityksen nykyistä päästötasoa päästölaskelmien avulla. Lopuksi SRF Optimiser-simulointityökalua käytetään simuloimaan useiden eri päästöjen vähennystoimenpiteiden tehokkuutta ja kustannuksia.
Tutkimustulokset osoittavat useita potentiaalisia päästöjenvähennystoimia, joita toteuttamalla kohdeyritys onnistuisi parantamaan kuljetustensa ympäristöystävällisyyttä. Simulaation tulokset osoittavat potentiaalisesti 308 tonnin hiilidioksidipäästö vähennyksiä kohdeyritykselle vuositasolla. Kaikkien toimien yhteenlaskettu nettonykyarvo oli kuitenkin negatiivinen, mikä viittaa siihen, että kaikkien vähennystoimien toteuttaminen ei ole optimaalista. Useat yksittäiset toimet kuitenkin osoittautuivat ympäristöhyötyjen lisäksi myös kustannustehokkaaksi nettonykyarvon perusteella. Teoreettisen tiedon ja analysoinnin perusteella, yhteensä neljää toimenpidettä suositellaan kohdeyritykselle toteutettavaksi. Suositeltavat toimet voisivat vähentää vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä noin 30 prosenttia. Kaiken kaikkiaan tutkimustuloksia voidaan pitää hyödyllisinä kohdeyritykselle ja niiden tukevan yrityksen tavoitteita hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi sen tarjoaman teoreettisen informaation ja sille yksilöllisesti suunnitellun ohjeistuksen takia.
This research is investigating the existing strategies of green logistics and their advantages from both ecological and economical point of view. The study was conducted as a case study with the main objective of identifying the most advantageous and cost-effective carbon-saving measures for the case company. The theoretical framework provides a broad over-view of the environmental impacts of transportation, green logistics and carbon neutrality. The empirical section analyses the transportation data collected from the case company and evaluates their current emission levels through emission calculations. Simulation tool SRF Optimiser was used to simulate the effectiveness and costs of several different carbon-saving measures.
Research findings demonstrate that there are multiple decarbonization measures which the case company can implement to improve the sustainability of its transportations. Simulation results present potential of up to 308 tonnes of yearly carbon savings for the case company. However, the total net present value for all actions combined was negative, suggesting that implementing all of them is not optimal. Several individual carbon-saving measures resulted in positive net present value, indicating their cost-effectiveness in addition to the ecological advantages. Based on theoretical information and analytical data, four separate carbon-saving measures are proposed to the case business at the conclusion of the study. Recommended actions could reduce yearly carbon emissions by approximately 30 percent. Overall, this paper provides an in-depth view for the case company to the potential of green logistics and a personalized guidance for achieving carbon neutrality.
Tutkimuksessa tutkitaan olemassa olevia vihreän logistiikan strategioita ja niiden etuja sekä ekologisesta että taloudellisesta näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka päätavoitteena oli tunnistaa kaikkein hyödyllisimmät sekä kustannustehokkaimmat päästöjen vähennystoimenpiteet kohdeyrityksen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viite-kehys tarjoaa laajan katsauksen kuljetusten ympäristövaikutuksiin, vihreään logistiikkaan sekä hiilineutraalisuuteen. Empiirisessä osiossa analysoidaan kohdeyritykseltä saatuja kuljetustietoja ja yrityksen nykyistä päästötasoa päästölaskelmien avulla. Lopuksi SRF Optimiser-simulointityökalua käytetään simuloimaan useiden eri päästöjen vähennystoimenpiteiden tehokkuutta ja kustannuksia.
Tutkimustulokset osoittavat useita potentiaalisia päästöjenvähennystoimia, joita toteuttamalla kohdeyritys onnistuisi parantamaan kuljetustensa ympäristöystävällisyyttä. Simulaation tulokset osoittavat potentiaalisesti 308 tonnin hiilidioksidipäästö vähennyksiä kohdeyritykselle vuositasolla. Kaikkien toimien yhteenlaskettu nettonykyarvo oli kuitenkin negatiivinen, mikä viittaa siihen, että kaikkien vähennystoimien toteuttaminen ei ole optimaalista. Useat yksittäiset toimet kuitenkin osoittautuivat ympäristöhyötyjen lisäksi myös kustannustehokkaaksi nettonykyarvon perusteella. Teoreettisen tiedon ja analysoinnin perusteella, yhteensä neljää toimenpidettä suositellaan kohdeyritykselle toteutettavaksi. Suositeltavat toimet voisivat vähentää vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä noin 30 prosenttia. Kaiken kaikkiaan tutkimustuloksia voidaan pitää hyödyllisinä kohdeyritykselle ja niiden tukevan yrityksen tavoitteita hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi sen tarjoaman teoreettisen informaation ja sille yksilöllisesti suunnitellun ohjeistuksen takia.