Tarinan sydämen käynnistäminen kohtausluettelon avulla – Toinen näytös kohti keskikohtaa: eskalaatio. Osa 7 artikkelisarjassa Motiiviverkko – Käsikirjoituksen punonnan säikeitä
Halonen, Pentti (2021)
Halonen, Pentti
Turun ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927954
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927954
Tiivistelmä
Tarinan keskikohta on tarinan laajin osa, jopa 50 % tarinan laajuudesta sijoittuu keskelle. Keskikohdan voi jakaa kahteen osaan, joiden väliin voi sijoittaa puolivälin kriisin, suuren ymmärryksen hetken päähenkilölle, jolloin päähenkilö muuttuu passiivisesta antagonistisen voiman ohjailemasta objektista aktiiviseksi toimijaksi, oman kohtalonsa subjektiksi.
Tarinan keskikohta on työläin kirjoitettava ja vaikein suunniteltava. Siellä risteilevät sydämen juoni (tunnetaso) ja pään juoni (älyllinen taso), pääjuoni ja sivujuonet, siellä risteilevät protagonistiset ja antagonistiset joukkiot, siellä komplikaatiot eskaloituvat, konfliktit kehittyvät ja kuljetaan syiden ja seurauksien polkua ylös kohti pahuutta ja totuutta.
Tarinan keskikohta on työläin kirjoitettava ja vaikein suunniteltava. Siellä risteilevät sydämen juoni (tunnetaso) ja pään juoni (älyllinen taso), pääjuoni ja sivujuonet, siellä risteilevät protagonistiset ja antagonistiset joukkiot, siellä komplikaatiot eskaloituvat, konfliktit kehittyvät ja kuljetaan syiden ja seurauksien polkua ylös kohti pahuutta ja totuutta.