Digiklinikan pitkä tie : kehittämistyö työterveyshuollon toimintaympäristöön
Vesanto, Emilia (2021)
Diplomityö
Vesanto, Emilia
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041610718
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041610718
Tiivistelmä
Tämä työ on toimintatutkimuksena toteutettu kehittämistyö, joka kuvaa tilaajaorganisaation digistrategiatyöskentelyä. Sen tavoitteena on asiakaslähtöisten sähköisten palveluiden kehittäminen, hankinta ja käyttöönotto. Työ keskittyy Digiklinikka-ratkaisuun, joka on tilaajan henkilöasiakkaille rakennettava sähköisten palveluiden alusta. Alustan tarkoitus on keskittää kaikki työterveyshuollon henkilöasiakkaan palvelut asiakkaalle itselleen yhdessä portaalinäkymässä hallinoitavaksi. Digiklinikan kehittämisen edellytyksenä on tilaajaorganisaation ICT-hallinnan ja omistajuuden vahvistaminen ja strategiatyö sekä yhtiötasolla, että tarkemmin digistrategian osalta.
Tämä raportti kuvaa kehittämistyön vaiheita suhteessa strategiatyöhön. Raportti käsittelee hankintaan liittyvän esiselvitysvaiheen menettelyn ja sen tuottaman tiedon analysoinnin. Tulosten johdosta kilpailutusta päätettiin lähestyä uudella otteella ja työssä käytetyn toimintatutkimuksellisen menetelmän mukaisesti tavoite määriteltiin uudelleen. Lopullisena tuloksena työ tuottaa ratkaisuehdotuksen hankinnassa etenemiseksi ja kuvaa tuloksina pitkän prosessin tarjoamat opit yhtiölle. Pääkäyttäjätyöskentelyn järjestäytymisen tarpeen tunnistamisen myötä työn tuloksena esitellään myös uusi asiantuntijayhteisö, Pääkäyttäjäfoorumi. This work is a development work carried out as an Action Research. It describes the digitalization strategy work of the subscriber organization with the aim of developing, acquiring, and implementing of customer-oriented electronic services. The work focuses on the solution named Digiklinikka. It is a platform for electronic services to be built for the subscriber's individual customers in occupational health care. The purpose of the platform is to centralize all customer services in one portal view to be managed. A prerequisite for the development of Digiklinikka is the strengthening of the subscriber organization’s ICT management and ownership, and strategy work both at the company level and more precisely in terms of digital strategy.
This report describes the stages of development work in relation to strategy work. The report deals with the procedure for the pre-feasibility study process, and the analysis of the information it produces. As a result, it was decided to restart the tendering with a new approach and in accordance with the action research method used in the work, the goal was redefined. As a final outcome, the work produces a solution proposal for progressing in the acquisition of Digiklinikka and describes the lessons learned during this long process for the company. With the identification of the need to organize the work of the administrator, a new community of experts, Pääkäyttäjäfoorumi, will also be presented as an accomplishment of the work.
Tämä raportti kuvaa kehittämistyön vaiheita suhteessa strategiatyöhön. Raportti käsittelee hankintaan liittyvän esiselvitysvaiheen menettelyn ja sen tuottaman tiedon analysoinnin. Tulosten johdosta kilpailutusta päätettiin lähestyä uudella otteella ja työssä käytetyn toimintatutkimuksellisen menetelmän mukaisesti tavoite määriteltiin uudelleen. Lopullisena tuloksena työ tuottaa ratkaisuehdotuksen hankinnassa etenemiseksi ja kuvaa tuloksina pitkän prosessin tarjoamat opit yhtiölle. Pääkäyttäjätyöskentelyn järjestäytymisen tarpeen tunnistamisen myötä työn tuloksena esitellään myös uusi asiantuntijayhteisö, Pääkäyttäjäfoorumi.
This report describes the stages of development work in relation to strategy work. The report deals with the procedure for the pre-feasibility study process, and the analysis of the information it produces. As a result, it was decided to restart the tendering with a new approach and in accordance with the action research method used in the work, the goal was redefined. As a final outcome, the work produces a solution proposal for progressing in the acquisition of Digiklinikka and describes the lessons learned during this long process for the company. With the identification of the need to organize the work of the administrator, a new community of experts, Pääkäyttäjäfoorumi, will also be presented as an accomplishment of the work.