”Haluatko tehdä yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä?” : Tarkastelussa työn merkityksellisyys viestintäalalla
Penttilä, Sofia (2021-04-15)
Penttilä, Sofia
15.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510546
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510546
Tiivistelmä
Moni meistä tavoittelee työssään merkityksellisyyden kokemuksia, joiden kautta aikaa nielevällä työllä tuntuu olevan myös jotain suurempaa merkitystä. Työnsä merkityksellisenä kokeva työntekijä on myös motivoitunut ja sitoutunut työhönsä. Työn merkityksellisyyden tutkiminen on tärkeää aikana, jolloin työuupumus on yksi suurimpia syitä jäädä pois työelämästä. Tutkimus kiinnittää huomiota työn merkityksellisyyttä rakentaviin tekijöihin, mikä voi auttaa korjaamaan työelämässä tunnettua merkityksellisyyden vajetta
Tutkimukseni tavoite on lisätä tietoa siitä, mikä tekee työstä tekijälleen merkityksellistä viestintäalalla. Tavoite on jaettu kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden avulla selvitetään, mistä tekijöistä työn merkityksellisyys rakentuu viestintäalalla, miten sitä representoidaan työpaikkailmoituksissa ja millainen on viestintäalan ihannetyöntekijä. Tutkimuksessa muodostetaan kuva viestintäalan ihannetyöntekijästä työpaikkailmoitusten perusteella. Aineisto muodostuu viestintäalan työelämäkyselyiden vastauksista sekä verkossa julkaistuista viestintäalan työpaikkailmoituksista. Aineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin toteuttamalla aineistolle teoriaohjaava sisällönanalyysi ja representaatioanalyysi.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa työelämäkyselyiden tuloksista nostetaan esiin keskeisiä työn merkityksellisyyttä rakentavia tekijöitä. Autonomia, pätevyys, yhteenkuuluvuus ja yhteisen hyvän tuottaminen ovat keskeisimpiä työn merkityksellisyyttä rakentavia tekijöitä, jotka tuodaan aiemmasta tutkimuksesta osaksi aineiston analyysiä. Toisessa vaiheessa siirrytään tarkastelemaan työpaikkailmoituksia representaatioanalyysin avulla. Kolmannessa vaiheessa työpaikkailmoituksista poimitaan työnhakijaan yhdistettäviä toivottuja ominaisuuksia, joista muodostetaan kuva viestintäalan ihannetyöntekijästä. Ihannetyöntekijän prototyyppi tuo näkyviin odotuksia ja vaatimuksia, joita työnantaja asettaa hakijalle. Työnhaun onnistuessa työnantajan uskomukset työnhakijaa kiinnostavista asioista kohtaavat työnhakijan todellisten motiivien ja ominaisuuksien kanssa.
Tutkimuksessa selvisi, että keskeisimmät työn merkityksellisyyttä rakentavat tekijät esiintyivät aineistossa yhtenä työpaikan vetovoimatekijöistä. Tuloksen voi nähdä osoituksena siitä, että työnantajat uskovat merkityksellisen työn kiinnostavan työnhakijoita. Työn merkityksellisyyttä rakentavista tekijöistä autonomia esiintyi työpaikkailmoitusten tavassa kertoa työntekijän vaikutusmahdollisuuksista työn ja vapaa-ajan suhteeseen sekä työn sisältöön. Autonomiasta kertominen korosti itseohjautuvuuden ja yhteistyötaitojen merkitystä, jotka olivat tutkimuksen mukaan työntekijän toivotuimpia ominaisuuksia. Viestintäalan ihannetyöntekijä esiintyi aineistossa moniosaajana, jolla on monipuolista osaamista ja motivaatiota ottaa asioista selvää.
Tutkimukseni tavoite on lisätä tietoa siitä, mikä tekee työstä tekijälleen merkityksellistä viestintäalalla. Tavoite on jaettu kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden avulla selvitetään, mistä tekijöistä työn merkityksellisyys rakentuu viestintäalalla, miten sitä representoidaan työpaikkailmoituksissa ja millainen on viestintäalan ihannetyöntekijä. Tutkimuksessa muodostetaan kuva viestintäalan ihannetyöntekijästä työpaikkailmoitusten perusteella. Aineisto muodostuu viestintäalan työelämäkyselyiden vastauksista sekä verkossa julkaistuista viestintäalan työpaikkailmoituksista. Aineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin toteuttamalla aineistolle teoriaohjaava sisällönanalyysi ja representaatioanalyysi.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa työelämäkyselyiden tuloksista nostetaan esiin keskeisiä työn merkityksellisyyttä rakentavia tekijöitä. Autonomia, pätevyys, yhteenkuuluvuus ja yhteisen hyvän tuottaminen ovat keskeisimpiä työn merkityksellisyyttä rakentavia tekijöitä, jotka tuodaan aiemmasta tutkimuksesta osaksi aineiston analyysiä. Toisessa vaiheessa siirrytään tarkastelemaan työpaikkailmoituksia representaatioanalyysin avulla. Kolmannessa vaiheessa työpaikkailmoituksista poimitaan työnhakijaan yhdistettäviä toivottuja ominaisuuksia, joista muodostetaan kuva viestintäalan ihannetyöntekijästä. Ihannetyöntekijän prototyyppi tuo näkyviin odotuksia ja vaatimuksia, joita työnantaja asettaa hakijalle. Työnhaun onnistuessa työnantajan uskomukset työnhakijaa kiinnostavista asioista kohtaavat työnhakijan todellisten motiivien ja ominaisuuksien kanssa.
Tutkimuksessa selvisi, että keskeisimmät työn merkityksellisyyttä rakentavat tekijät esiintyivät aineistossa yhtenä työpaikan vetovoimatekijöistä. Tuloksen voi nähdä osoituksena siitä, että työnantajat uskovat merkityksellisen työn kiinnostavan työnhakijoita. Työn merkityksellisyyttä rakentavista tekijöistä autonomia esiintyi työpaikkailmoitusten tavassa kertoa työntekijän vaikutusmahdollisuuksista työn ja vapaa-ajan suhteeseen sekä työn sisältöön. Autonomiasta kertominen korosti itseohjautuvuuden ja yhteistyötaitojen merkitystä, jotka olivat tutkimuksen mukaan työntekijän toivotuimpia ominaisuuksia. Viestintäalan ihannetyöntekijä esiintyi aineistossa moniosaajana, jolla on monipuolista osaamista ja motivaatiota ottaa asioista selvää.