Sjukskötares och barnmorskors kunskap och upplevelser om matning av prematurt födda barn med fokus på cue-based feeding-metoden
Allén, Elina (2021)
Allén, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510474
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510474
Tiivistelmä
Det är vanligt att ätutvecklingen hos prematurt födda barn blir försenad och de har i allmänhet mer ätsvårigheter än fullgångna barn. Sjukskötare och barnmorskor har en viktig roll i vården av prematurt födda barn och det förebyggande arbetet av ätsvårigheter hos prematurt födda barn. Cue-based feeding är en metod som baserar sig på barnets utvecklingsnivå och har som mål att göra ätandet behagligt och säkert för prematurt födda barn. Då metoden används sker matningen på barnets villkor genom att observera barnets signaler för när barnet är redo att äta, hur barnet mår under matningen och när det är skäl att avsluta matningen.
Syftet med avhandlingen var att kartlägga om barnmorskor och sjukskötare som arbetar med prematurt födda barn känner till metoden cue-based feeding och om den används. Ett ytterligare syfte var att utreda om vårdpersonalen anser sig ha tillräckligt med kunskap om hur de ska mata prematurt födda barn och hur de upplever matandet. Slutligen var ett syfte med avhandlingen att ta reda på om det har ingått undervisning om matning av prematurt födda barn i deras utbildning. Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär och genom intervju. Deltagarna var sjukskötare och barnmorskor som arbetar med prematurt födda barn i Finland. Sammanlagt 11 personer svarade på frågeformuläret och två av dem deltog i intervjun.
Resultaten tyder på att vårdpersonalen känner till cue-based feeding-metoden och att den används i Finland. Dessutom tyder resultaten på att vårdpersonalen upplever att de har goda kunskaper om matning av prematurt födda barn, men att matningen upplevs som utmanande. Arbetserfarenhet och möjligheten till fortbildning verkar vara faktorer som påverkar upplevelsen av kunskapsnivå.
Syftet med avhandlingen var att kartlägga om barnmorskor och sjukskötare som arbetar med prematurt födda barn känner till metoden cue-based feeding och om den används. Ett ytterligare syfte var att utreda om vårdpersonalen anser sig ha tillräckligt med kunskap om hur de ska mata prematurt födda barn och hur de upplever matandet. Slutligen var ett syfte med avhandlingen att ta reda på om det har ingått undervisning om matning av prematurt födda barn i deras utbildning. Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär och genom intervju. Deltagarna var sjukskötare och barnmorskor som arbetar med prematurt födda barn i Finland. Sammanlagt 11 personer svarade på frågeformuläret och två av dem deltog i intervjun.
Resultaten tyder på att vårdpersonalen känner till cue-based feeding-metoden och att den används i Finland. Dessutom tyder resultaten på att vårdpersonalen upplever att de har goda kunskaper om matning av prematurt födda barn, men att matningen upplevs som utmanande. Arbetserfarenhet och möjligheten till fortbildning verkar vara faktorer som påverkar upplevelsen av kunskapsnivå.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]