The Value Relevance of Intangible Assets and Goodwill : Evidence from the airline industry
Hiltunen, Ricki Topias (2021)
Hiltunen, Ricki Topias
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104089790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104089790
Tiivistelmä
Recently the significance of identifiable intangible assets and goodwill is increasing. The subject itself is very topical. In this thesis, I study if there is value relevance of reported identifiable intangible assets and goodwill in the airline industry. As well as this, I also investigate if changes in accounting standards affect the value relevance of reporting intangible assets. Lastly, I also investigate if the value relevance of reported intangible assets differs in crisis and non-crisis periods.
The airline industry itself is interesting as traveling needs have been increasing up until the latest pandemic that started in 2020, COVID-19. The pandemic has impacted the airline industry heavily but since reporting data of companies are not ready at this time of performing the analysis of this thesis, 2020 is not in the scope of the research. Also, the increasing sustainability requirements impact how airlines plan their next moves. There have been several changes in accounting standards and crisis periods during the past years.
There have been previous studies of value relevance but not specifically with evidence from the airline industry worldwide. Previous studies have found that there is value relevance in reported identifiable intangible assets and goodwill. As well as this, researchers have examined the effect of changes in accounting standards and conclude that changes in accounting standards do not impact the value relevance of intangibles.
The sample used in this thesis consists of 36 airline companies. The time scope of the research is from 1999 to 2019 with a total of 518 firm-year observations. In line with previous findings, the results of this thesis produce evidence that in the airline industry goodwill is value relevant. Interestingly the results proved that identifiable intangible assets are not value relevant in the airline industry which differs from previous findings. The results also reflect that changes in accounting standards and crisis periods affected value relevance. Aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon merkitys korostuu jatkuvasti. Tutkielman aihe on tämän takia ajankohtainen. Tässä tutkielmassa tutkitaan raportoitujen aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyttä (value relevance). Lisäksi tutkielmassa tutkitaan, että onko kirjanpitostandardien muutoksilla vaikutusta aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyteen (value relevance). Viimeisenä tutkin vielä, onko erilaisilla kriiseillä vaikutusta aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyteen (value relevance).
Lentoyhtiöala itsessään on mielenkiintoinen, sillä vuoteen 2020 asti matkailun suosio oli pitkään ollut nousussa. Asiat ovat kuitenkin muuttuneet vuonna 2020, jolloin COVID-19 pandemia vaikutti merkittävästi lentoyhtiöiden toimintaan. Vuoden 2020 tilinpäätökset eivät ole valmiita tutkielman kirjoitusvaiheessa, joten pandemian vaikutusta ei tutkita tässä tutkielmassa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka ala kehittyy tulevaisuudessa, sillä kestävän kehityksen vaatimukset ovat entistä merkittävämpiä. Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut paljon muutoksia kirjanpitostandardeissa, ja on ollut useita lentoyhtiöihin vaikuttaneita kriisejä.
Aiemmassa tutkimuksessa on tutkittu raportoitujen aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyttä (value relevance), muttei erityisesti lentoyhtiöalasta. Aiemmassa tutkimuksessa on todettu, että raportoitujen aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon välillä on arvon merkitsevyyttä (value relevance). Tämän lisäksi aiemmat tutkimukset ovat tutkineet onko kirjanpitostandardien muutoksilla vaikutusta aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyteen (value relevance). Tutkimukset ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että kirjanpitostandardien muutoksilla ei ole vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance).
Tämän tutkielman tutkimuskausi on vuodet 1999–2019. Tutkimuksessa on käytetty 36:n lentoyhtiön tilinpäätöstietoja. Yhteensä havaintoja kertyi 518. Tutkimuksen tuloksista selviää, että raportoidun liikearvon välillä on arvon merkitsevyyttä (value relevance). Poiketen aiemmista tutkimuksista, raportoidun aineettoman hyödykkeiden välillä ei löytynyt arvon merkitsevyyttä (value relevance). Lisäksi tutkimuksessa selviää, että kirjanpitostandardien muutoksilla on vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance). Tutkimuksen lopuksi selviää myös, että erilaisilla kriiseillä on vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance). Eli tutkimuksen hypoteesit saivat vahvistusta.
The airline industry itself is interesting as traveling needs have been increasing up until the latest pandemic that started in 2020, COVID-19. The pandemic has impacted the airline industry heavily but since reporting data of companies are not ready at this time of performing the analysis of this thesis, 2020 is not in the scope of the research. Also, the increasing sustainability requirements impact how airlines plan their next moves. There have been several changes in accounting standards and crisis periods during the past years.
There have been previous studies of value relevance but not specifically with evidence from the airline industry worldwide. Previous studies have found that there is value relevance in reported identifiable intangible assets and goodwill. As well as this, researchers have examined the effect of changes in accounting standards and conclude that changes in accounting standards do not impact the value relevance of intangibles.
The sample used in this thesis consists of 36 airline companies. The time scope of the research is from 1999 to 2019 with a total of 518 firm-year observations. In line with previous findings, the results of this thesis produce evidence that in the airline industry goodwill is value relevant. Interestingly the results proved that identifiable intangible assets are not value relevant in the airline industry which differs from previous findings. The results also reflect that changes in accounting standards and crisis periods affected value relevance.
Lentoyhtiöala itsessään on mielenkiintoinen, sillä vuoteen 2020 asti matkailun suosio oli pitkään ollut nousussa. Asiat ovat kuitenkin muuttuneet vuonna 2020, jolloin COVID-19 pandemia vaikutti merkittävästi lentoyhtiöiden toimintaan. Vuoden 2020 tilinpäätökset eivät ole valmiita tutkielman kirjoitusvaiheessa, joten pandemian vaikutusta ei tutkita tässä tutkielmassa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka ala kehittyy tulevaisuudessa, sillä kestävän kehityksen vaatimukset ovat entistä merkittävämpiä. Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut paljon muutoksia kirjanpitostandardeissa, ja on ollut useita lentoyhtiöihin vaikuttaneita kriisejä.
Aiemmassa tutkimuksessa on tutkittu raportoitujen aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyttä (value relevance), muttei erityisesti lentoyhtiöalasta. Aiemmassa tutkimuksessa on todettu, että raportoitujen aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon välillä on arvon merkitsevyyttä (value relevance). Tämän lisäksi aiemmat tutkimukset ovat tutkineet onko kirjanpitostandardien muutoksilla vaikutusta aineettomien hyödykkeiden ja liikearvon arvon merkitsevyyteen (value relevance). Tutkimukset ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että kirjanpitostandardien muutoksilla ei ole vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance).
Tämän tutkielman tutkimuskausi on vuodet 1999–2019. Tutkimuksessa on käytetty 36:n lentoyhtiön tilinpäätöstietoja. Yhteensä havaintoja kertyi 518. Tutkimuksen tuloksista selviää, että raportoidun liikearvon välillä on arvon merkitsevyyttä (value relevance). Poiketen aiemmista tutkimuksista, raportoidun aineettoman hyödykkeiden välillä ei löytynyt arvon merkitsevyyttä (value relevance). Lisäksi tutkimuksessa selviää, että kirjanpitostandardien muutoksilla on vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance). Tutkimuksen lopuksi selviää myös, että erilaisilla kriiseillä on vaikutusta arvon merkitsevyyteen (value relevance). Eli tutkimuksen hypoteesit saivat vahvistusta.