Improving Quality and Delivery Times by Supplier Evaluation : Case : Kyrö Distillery
Kekäläinen, Jaakko Matias (2021-04-06)
Kekäläinen, Jaakko Matias
06.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104069544
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104069544
Tiivistelmä
Supplier evaluation is a process for increasing transparency and improving supplier relationships from the procuring company’s view. A deeper understanding of the company’s supplier database gives out insights into the current situation among suppliers and whether there is any room for improvement. Suppliers can be developed directly with the help of the procuring company or changed to better-performing suppliers. Analyzing supplier databases is a crucial part of supply chain management and thus acts as a key area of investigation in this research.
This thesis is a case study for Kyrö Distillery and its aim is to improve the supplier evaluation and development process in the company. The research problem is as follows: How can supplier evaluation improve the quality and delivery times for Kyrö Distillery? The current state of Kyrö Distillery’s supplier evaluation is presented. Also, possible ways of improving the current situation, as well as the results that can be achieved by these improvements, are discussed. Objectives for this study are 1) Identifying the execution of supplier evaluation. 2) Identifying how supplier evaluation enhances delivery times. 3) Establishing, how supplier evaluation leads to improving quality.
The theoretical framework of this thesis extensively goes through multiple ways of supplier development and ways of evaluating the supplier base. A lot of the discussed subjects are Supply Chain Management related topics, such as Value Chain Management and business-to-business functions. Process of supplier evaluation is discussed from setting the parameters and analyzing supplier data, ending up to the interpretation of the results. Quality aspects are widely covered for their relation to the subject, as well as them being core values in Kyrö Distillery.
The empirical part lies a lot on supplier evaluation-related theories in setting the factors for supplier evaluation analysis. Lean tools form a big part in the possible improvements presented and are also executed in the analysis of the current state. The Methodology used in this research is mixed, and most of the data gathered for the analyzes is obtained with surveys and interviews. Core findings were the current state of the case company’s supplier evaluation and improvement options by supplier development either directly, or indirectly. Also, an effective way of executing supplier evaluation and the process for it was found and discussed. These improvements will strengthen Kyrö Distillery’s supplier base and create transparency, along with efficiency in cooperation between the company and its suppliers. Toimittajien arviointi on prosessi läpinäkyvyyden lisäämiseksi ja toimittajasuhteiden parantamiseksi hankkivan yrityksen näkökulmasta. Yrityksen toimittajatietokannan syvempi ymmärtäminen antaa käsityksen toimittajien nykytilanteesta ja siitä, onko toimittajien toiminnassa parantamisen varaa. Toimittajia voidaan kehittää suoraan hankkivan yrityksen avulla tai vaihtaa paremmin suoriutuviin toimittajiin. Toimittajatietokannan analysointi on keskeinen osa toimitusketjun hallintaa ja toimii siten keskeisenä tutkimusalueena tässä tutkimuksessa.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Kyrö Distillerylle ja sen tavoitteena on parantaa toimittajien arviointia ja kehittämisprosessia yrityksessä. Tutkimusongelma on seuraava: Kuinka toimittaja-arviointi voi parantaa Kyrö Distilleryn laatua ja toimitusaikoja? Kyrö Distilleryn toimittaja-arvioinnin nykytila on esitetty. Lisäksi käsitellään mahdollisia tapoja parantaa nykytilannetta sekä tuloksia, jotka näillä parannuksilla voidaan saavuttaa. Tämän tutkimuksen tavoitteet ovat 1) Toimittajan arvioinnin toteuttamisen tunnistaminen. 2) Tunnistaa, kuinka toimittajien arvioiminen parantaa toimitusaikoja 3) Selvittää, miten toimittajien arviointi johtaa laadun parantumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys käy laajasti läpi useita tapoja kehittää toimittajia ja arvioida toimittajatietokantaa. Monet käsitellyistä aiheista ovat toimitusketjun hallintaan liittyviä aiheita, kuten arvoketjun hallinta ja yritysten väliset toiminnot. Toimittajien arviointiprosessista käsitellään parametrien asettamisesta ja toimittajan tietojen analysoinnista tulosten tulkintaan saakka. Laatunäkökohdat on otettu laajasti huomioon sen läheisesti liittyessä aiheeseen ja samaten sen ollessa Kyrö Distilleryn ydinarvoja.
Empiirinen osuus nojaa paljon toimittajien arviointiin liittyviin teorioihin toimittajien arvioinnissa käytetyn analyysiin arviointitekijöiden osalta. Lean-työkalut muodostavat suuren osan esitetyistä mahdollisista parannuksista, ja niitä hyödynnetään myös nykytilan analysoimisessa. Tässä tutkimuksessa käytetty metodologia on sekalainen, ja suurin osa analyyseihin kerätystä datasta saadaan kyselyillä ja haastattelututkimuksilla. Keskeisiä havaintoja olivat tapausyrityksen toimittajien arvioinnin nykytila ja vaihtoehdot sen parantamiseen toimittajien kehittämisellä joko suoraan tai epäsuorasti. Lisäksi löydettiin tehokas tapa suorittaa toimittajien arviointi ja prosessi sen ympärillä. Nämä parannukset vahvistavat Kyrö Distilleryn toimittajakantaa ja lisäävät avoimuutta sekä tehokkuutta yrityksen ja toimittajien välisessä yhteistyössä.
This thesis is a case study for Kyrö Distillery and its aim is to improve the supplier evaluation and development process in the company. The research problem is as follows: How can supplier evaluation improve the quality and delivery times for Kyrö Distillery? The current state of Kyrö Distillery’s supplier evaluation is presented. Also, possible ways of improving the current situation, as well as the results that can be achieved by these improvements, are discussed. Objectives for this study are 1) Identifying the execution of supplier evaluation. 2) Identifying how supplier evaluation enhances delivery times. 3) Establishing, how supplier evaluation leads to improving quality.
The theoretical framework of this thesis extensively goes through multiple ways of supplier development and ways of evaluating the supplier base. A lot of the discussed subjects are Supply Chain Management related topics, such as Value Chain Management and business-to-business functions. Process of supplier evaluation is discussed from setting the parameters and analyzing supplier data, ending up to the interpretation of the results. Quality aspects are widely covered for their relation to the subject, as well as them being core values in Kyrö Distillery.
The empirical part lies a lot on supplier evaluation-related theories in setting the factors for supplier evaluation analysis. Lean tools form a big part in the possible improvements presented and are also executed in the analysis of the current state. The Methodology used in this research is mixed, and most of the data gathered for the analyzes is obtained with surveys and interviews. Core findings were the current state of the case company’s supplier evaluation and improvement options by supplier development either directly, or indirectly. Also, an effective way of executing supplier evaluation and the process for it was found and discussed. These improvements will strengthen Kyrö Distillery’s supplier base and create transparency, along with efficiency in cooperation between the company and its suppliers.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Kyrö Distillerylle ja sen tavoitteena on parantaa toimittajien arviointia ja kehittämisprosessia yrityksessä. Tutkimusongelma on seuraava: Kuinka toimittaja-arviointi voi parantaa Kyrö Distilleryn laatua ja toimitusaikoja? Kyrö Distilleryn toimittaja-arvioinnin nykytila on esitetty. Lisäksi käsitellään mahdollisia tapoja parantaa nykytilannetta sekä tuloksia, jotka näillä parannuksilla voidaan saavuttaa. Tämän tutkimuksen tavoitteet ovat 1) Toimittajan arvioinnin toteuttamisen tunnistaminen. 2) Tunnistaa, kuinka toimittajien arvioiminen parantaa toimitusaikoja 3) Selvittää, miten toimittajien arviointi johtaa laadun parantumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys käy laajasti läpi useita tapoja kehittää toimittajia ja arvioida toimittajatietokantaa. Monet käsitellyistä aiheista ovat toimitusketjun hallintaan liittyviä aiheita, kuten arvoketjun hallinta ja yritysten väliset toiminnot. Toimittajien arviointiprosessista käsitellään parametrien asettamisesta ja toimittajan tietojen analysoinnista tulosten tulkintaan saakka. Laatunäkökohdat on otettu laajasti huomioon sen läheisesti liittyessä aiheeseen ja samaten sen ollessa Kyrö Distilleryn ydinarvoja.
Empiirinen osuus nojaa paljon toimittajien arviointiin liittyviin teorioihin toimittajien arvioinnissa käytetyn analyysiin arviointitekijöiden osalta. Lean-työkalut muodostavat suuren osan esitetyistä mahdollisista parannuksista, ja niitä hyödynnetään myös nykytilan analysoimisessa. Tässä tutkimuksessa käytetty metodologia on sekalainen, ja suurin osa analyyseihin kerätystä datasta saadaan kyselyillä ja haastattelututkimuksilla. Keskeisiä havaintoja olivat tapausyrityksen toimittajien arvioinnin nykytila ja vaihtoehdot sen parantamiseen toimittajien kehittämisellä joko suoraan tai epäsuorasti. Lisäksi löydettiin tehokas tapa suorittaa toimittajien arviointi ja prosessi sen ympärillä. Nämä parannukset vahvistavat Kyrö Distilleryn toimittajakantaa ja lisäävät avoimuutta sekä tehokkuutta yrityksen ja toimittajien välisessä yhteistyössä.