The relationship between business ethics and organizations: A study on the role of business ethics in organizations
Leisti, Ville-Mikko (2021-03-31)
Leisti, Ville-Mikko
31.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319043
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319043
Tiivistelmä
Business ethics has become a relevant part of doing business in the current age. The perception of how business should be done has shifted away from a profit driven angle to a more varied viewpoint with a large variety of different factors. As such, organizations have had to accommodate these changes to how they operate.
The aim of this thesis is to understand how this change has been taken into consideration by organizations. By researching the role business ethics have in organizations as well as the effects they have on their business practices, a clearer picture of the relationship between the two can be formed. This research is based on a literature review of relevant literature and empirical findings. The literature review is split into two parts. Firstly, it establishes why ethics are needed in business and suggests a circular model where the stakeholders of an organization give them input on how they should act, organizations create output in line the stakeholders demands, which is then perceived and reacted upon by the stakeholders, thus giving more feedback to the organizations, continuing the loop. Secondly, the effects of business on a practical level are looked at by targeting marketing ethics to limit the scope and ensure cohesive results. The framework constructed from the literature review is cross- referenced with data collected in from semi-structured interviews with managers of various organizations.
The findings of the study suggest that business ethics has been integrated further and further into organizations as time has gone onwards, becoming a factor in almost everything they do. Ethics have found a permanent role in organizations as it is seen as a net positive to pay heed to business ethics while doing business. This being said, ethics shouldn’t be considered a central part of what makes up an organization, as the benefits of being ethical do not constitute enough advantages to pull the weight of the whole organization. Yritysetiikasta on tullut olennainen osa tämänhetkistä liiketoimintaa. Käsitys siitä, kuinka liiketoimintaa tulisi harjoittaa on siirtynyt silkasta voitontavoittelusta monipuolisempaan näkökulmaan, johon vaikuttaa monet eettiset tekijät. Organisaatioiden on täytynyt ottaa huomioon nämä muutokset toimintatavoissaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, miten organisaatiot ovat mukautuneet tähän muutokseen. Tutkimalla yritysetiikan roolia organisaatioissa sekä sen vaikutusta organisaatioiden käytäntöihin, voidaan muodostaa selkeämpi kuva yritys etiikan ja organisaatioiden välisestä suhteesta. Tämä tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja empiirisiin havaintoihin. Kirjallisuuskatsaus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi selvitetään, miksi etiikkaa ensinnäkin tarvitaan liiketoiminnassa. Tätä kuvaa mallinnus, jossa sidosryhmät vaikuttavat siihen, miten organisaation tulisi toimia. Organisaatiot pyrkivät toimimaan sidosryhmien vaatimusten mukaisesti, minkä sidosryhmät havaitsevat ja reagoivat, antaen palautetta organisaatioille ja muokaten organisaatioiden ulosantia sen mukaisesti. Tämän lisäksi liiketoiminnan vaikutuksia tarkastellaan käytännön tasolla kohdistamalla tutkimus markkinointietiikkaan. Kirjallisuuskatsauksesta muodostettu viitekehys eri organisaatioiden johtajien puolirakenteisista haastatteluista kerättyihin tietoihin.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että yritysetiikka on integroitu yhä pidemmälle organisaatioihin ajan myötä. Siitä on tullut osa melkein kaikkea, mitä organisaatiot tekevät. Etiikka on löytänyt pysyvän roolin organisaatioissa, koska sillä katsotaan olevan positiivisia vaikutuksia liiketoiminnallisiin päämääriin. Tästä huolimatta etiikkaa ei pitäisi pitää keskeisenä osana organisaation päämääriä, sillä eettisyyden vaikutukset eivät ole riittäviä koko organisaation olemassaolon määrittelyyn.
The aim of this thesis is to understand how this change has been taken into consideration by organizations. By researching the role business ethics have in organizations as well as the effects they have on their business practices, a clearer picture of the relationship between the two can be formed. This research is based on a literature review of relevant literature and empirical findings. The literature review is split into two parts. Firstly, it establishes why ethics are needed in business and suggests a circular model where the stakeholders of an organization give them input on how they should act, organizations create output in line the stakeholders demands, which is then perceived and reacted upon by the stakeholders, thus giving more feedback to the organizations, continuing the loop. Secondly, the effects of business on a practical level are looked at by targeting marketing ethics to limit the scope and ensure cohesive results. The framework constructed from the literature review is cross- referenced with data collected in from semi-structured interviews with managers of various organizations.
The findings of the study suggest that business ethics has been integrated further and further into organizations as time has gone onwards, becoming a factor in almost everything they do. Ethics have found a permanent role in organizations as it is seen as a net positive to pay heed to business ethics while doing business. This being said, ethics shouldn’t be considered a central part of what makes up an organization, as the benefits of being ethical do not constitute enough advantages to pull the weight of the whole organization.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, miten organisaatiot ovat mukautuneet tähän muutokseen. Tutkimalla yritysetiikan roolia organisaatioissa sekä sen vaikutusta organisaatioiden käytäntöihin, voidaan muodostaa selkeämpi kuva yritys etiikan ja organisaatioiden välisestä suhteesta. Tämä tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja empiirisiin havaintoihin. Kirjallisuuskatsaus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi selvitetään, miksi etiikkaa ensinnäkin tarvitaan liiketoiminnassa. Tätä kuvaa mallinnus, jossa sidosryhmät vaikuttavat siihen, miten organisaation tulisi toimia. Organisaatiot pyrkivät toimimaan sidosryhmien vaatimusten mukaisesti, minkä sidosryhmät havaitsevat ja reagoivat, antaen palautetta organisaatioille ja muokaten organisaatioiden ulosantia sen mukaisesti. Tämän lisäksi liiketoiminnan vaikutuksia tarkastellaan käytännön tasolla kohdistamalla tutkimus markkinointietiikkaan. Kirjallisuuskatsauksesta muodostettu viitekehys eri organisaatioiden johtajien puolirakenteisista haastatteluista kerättyihin tietoihin.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että yritysetiikka on integroitu yhä pidemmälle organisaatioihin ajan myötä. Siitä on tullut osa melkein kaikkea, mitä organisaatiot tekevät. Etiikka on löytänyt pysyvän roolin organisaatioissa, koska sillä katsotaan olevan positiivisia vaikutuksia liiketoiminnallisiin päämääriin. Tästä huolimatta etiikkaa ei pitäisi pitää keskeisenä osana organisaation päämääriä, sillä eettisyyden vaikutukset eivät ole riittäviä koko organisaation olemassaolon määrittelyyn.