PSS-liiketoimintamallien vaikutukset taloudelliseen ja ympäristölliseen kestävyyteen
Kakko, Taru (2021)
Diplomityö
Kakko, Taru
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103298732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103298732
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena oli perehtyä tieteellisiin artikkeleihin Product-service systems liiketoimintamallien taloudellisista ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Julkaisut rajattiin vuosille 2000-2021 ja mukaan otettiin vain englanninkieliset artikkelit. Lisäksi pohdittiin PSS-mallien aiheuttamia riskejä ja hyötyjä yrityksille sekä sitä, millaisia edellytyksiä yrityksellä tulisi olla siirryttäessä PSS-liiketoimintamalleihin.
PSS-mallit voidaan jakaa kolmeen kategoriaan niiden tarjoamien palveluiden mukaan. Tuoteorientoituneessa mallissa tuote on liiketoiminnan keskiössä ja tämän lisäksi yritys tarjoaa palvelun. Palvelu voi olla esimerkiksi kuljetus- tai asennuspalvelu kodinkoneoston yhteydessä. Käyttöorientoituneessa mallissa asiakas maksaa vain tuotteen käytöstä omistamatta itse tuotetta. Tähän kategoriaan luetaan vuokraus-, leasing- tai jakamispalvelut. Viimeisessä eli tulosorientoituneessa mallissa asiakasarvo muodostuu pääosin palvelusta. Asiakas ostaa tuotteesta saatavan hyödyn, joka on tarkasti sovittu ja määritelty yhdessä palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottaja omistaa tuotteen ja vastaa näin kaikista käyttöön ja huoltoon liittyvistä toimenpiteistä ja kustannuksista. Tulosorientoitunut malli tarjoaa yritykselle mahdollisuuden toteuttaa tuotteen valmistus haluamallaan tavalla. Tämä kannustaa myös uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin tuotteiden valmistusprosesseissa. Tutkimusten mukaan tulosorientoituneella mallilla on eniten potentiaalia tuottaa sekä taloudellista että ekologista kestävyyttä.
Asiakkaalle PSS-mallit tarjoavat helppoutta ja kustannussäästöjä. Se, että asiakas voi esimerkiksi vuokrata auton tarvitsemalleen ajalle, lisää asiakastyytyväisyyttä. Kustannuksia tulee vain käyttöön liittyvistä maksuista ja asiakkaan ei tarvitse huolehtia auton kulumisesta. PSS-mallien tuomia taloudellisia hyötyjä yritykselle ovat pitkät ja kestävät asiakassuhteet, jotka perustuvat palvelun tuomaan luottamukseen. Lisäksi tarkasti tehty tuotteiden suunnittelutyö sekä uusi teknologia säästää valmistuskustannuksissa pitkällä aikavälillä. Palveluliiketoiminta lisää myös yrityksen kilpailukykyä markkinoilla.
PSS-mallien riskejä ovat vaikeus ennustaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja liiketoiminnan muutokseen liittyvät kustannukset, kuten tarvittavien koneiden ja laitteiden hankinta sekä osaavan työvoiman palkkaaminen. Ympäristön kestävyysnäkökulmasta hyötyjä ovat parempi materiaalien hyötykäyttö ja koko tuotteen elinkaaren tarkka suunnittelu. Haitalliset päästöt vähenevät, kun tuotannon sivuvirtoja hyödynnetään ja energiana käytetään uusiutuvia lähteitä. The purpose of this Master’s Thesis was to get acquainted with scientific articles on the PSS business models and their effects to companies economic and environmental sustainability. Publications were in English and they were limited between 2000-2021. In addition, the risks and benefits of PSS for companies were discussed. The conditions that companies should have in transition to PSS business models were considered also.
PSS models can be divided into three categories according to the services they provide. In a product-oriented model the product is the core of the business and along with this the company provides a service. The service can be, for example, a transport or installation service in connection with a home appliance purchase. In a use-oriented model the customer pays only for the use of the product without owning the product itself. This category includes rental, leasing or distribution services. In last, result-oriented model, customer value consists mainly of service. The customer buys the benefit from the product, which is precisely agreed and defined together with the manufacturer. The service provider owns the product and is thus responsible for all measures and costs related to operation and maintenance. The result-oriented model offers companies the opportunity to manufacture the products in the way they want and this encourages also to use new innovative solutions in processes. The result-oriented model produces most economic and ecological sustainability of the models.
For the customer PSS models offer ease and cost savings. For example, the fact that a customer can rent a car based on needed time, will increase customer satisfaction. The cost comes only from usage fees and the customer does not have to worry about the wear and tear of the car. The financial benefits that PSS models bring to a company are long and lasting customer relationships based on the trust that the service brings. In addition, carefully done product design and new technology save on manufacturing costs in the long run. The service business increases the company’s competitiveness in the market as well.
The risks are difficulty of predicting customers’ purchasing behavior and the costs associated with business change, such as the acquisition of necessary machinery and equipment and the hiring of skilled labor. From an environmental sustainability perspective, the benefits of products life cycle are better material utilization and accurate design. Harmful emissions are reduced when the by-products of production are utilized and renewable energy sources are used.
PSS-mallit voidaan jakaa kolmeen kategoriaan niiden tarjoamien palveluiden mukaan. Tuoteorientoituneessa mallissa tuote on liiketoiminnan keskiössä ja tämän lisäksi yritys tarjoaa palvelun. Palvelu voi olla esimerkiksi kuljetus- tai asennuspalvelu kodinkoneoston yhteydessä. Käyttöorientoituneessa mallissa asiakas maksaa vain tuotteen käytöstä omistamatta itse tuotetta. Tähän kategoriaan luetaan vuokraus-, leasing- tai jakamispalvelut. Viimeisessä eli tulosorientoituneessa mallissa asiakasarvo muodostuu pääosin palvelusta. Asiakas ostaa tuotteesta saatavan hyödyn, joka on tarkasti sovittu ja määritelty yhdessä palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottaja omistaa tuotteen ja vastaa näin kaikista käyttöön ja huoltoon liittyvistä toimenpiteistä ja kustannuksista. Tulosorientoitunut malli tarjoaa yritykselle mahdollisuuden toteuttaa tuotteen valmistus haluamallaan tavalla. Tämä kannustaa myös uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin tuotteiden valmistusprosesseissa. Tutkimusten mukaan tulosorientoituneella mallilla on eniten potentiaalia tuottaa sekä taloudellista että ekologista kestävyyttä.
Asiakkaalle PSS-mallit tarjoavat helppoutta ja kustannussäästöjä. Se, että asiakas voi esimerkiksi vuokrata auton tarvitsemalleen ajalle, lisää asiakastyytyväisyyttä. Kustannuksia tulee vain käyttöön liittyvistä maksuista ja asiakkaan ei tarvitse huolehtia auton kulumisesta. PSS-mallien tuomia taloudellisia hyötyjä yritykselle ovat pitkät ja kestävät asiakassuhteet, jotka perustuvat palvelun tuomaan luottamukseen. Lisäksi tarkasti tehty tuotteiden suunnittelutyö sekä uusi teknologia säästää valmistuskustannuksissa pitkällä aikavälillä. Palveluliiketoiminta lisää myös yrityksen kilpailukykyä markkinoilla.
PSS-mallien riskejä ovat vaikeus ennustaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja liiketoiminnan muutokseen liittyvät kustannukset, kuten tarvittavien koneiden ja laitteiden hankinta sekä osaavan työvoiman palkkaaminen. Ympäristön kestävyysnäkökulmasta hyötyjä ovat parempi materiaalien hyötykäyttö ja koko tuotteen elinkaaren tarkka suunnittelu. Haitalliset päästöt vähenevät, kun tuotannon sivuvirtoja hyödynnetään ja energiana käytetään uusiutuvia lähteitä.
PSS models can be divided into three categories according to the services they provide. In a product-oriented model the product is the core of the business and along with this the company provides a service. The service can be, for example, a transport or installation service in connection with a home appliance purchase. In a use-oriented model the customer pays only for the use of the product without owning the product itself. This category includes rental, leasing or distribution services. In last, result-oriented model, customer value consists mainly of service. The customer buys the benefit from the product, which is precisely agreed and defined together with the manufacturer. The service provider owns the product and is thus responsible for all measures and costs related to operation and maintenance. The result-oriented model offers companies the opportunity to manufacture the products in the way they want and this encourages also to use new innovative solutions in processes. The result-oriented model produces most economic and ecological sustainability of the models.
For the customer PSS models offer ease and cost savings. For example, the fact that a customer can rent a car based on needed time, will increase customer satisfaction. The cost comes only from usage fees and the customer does not have to worry about the wear and tear of the car. The financial benefits that PSS models bring to a company are long and lasting customer relationships based on the trust that the service brings. In addition, carefully done product design and new technology save on manufacturing costs in the long run. The service business increases the company’s competitiveness in the market as well.
The risks are difficulty of predicting customers’ purchasing behavior and the costs associated with business change, such as the acquisition of necessary machinery and equipment and the hiring of skilled labor. From an environmental sustainability perspective, the benefits of products life cycle are better material utilization and accurate design. Harmful emissions are reduced when the by-products of production are utilized and renewable energy sources are used.