Tutkielma suomi–ruotsi-kaksikielisten sisarusten yhteisen kielen käytöstä
Björkholm, Julia (2021)
Björkholm, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103298626
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103298626
Tiivistelmä
Kahden kielen avioliittojen myötä kaksikieliset perheet ovat Suomessa yleisiä. Suomi–ruotsi-kaksikielisissä perheissä vanhemmat valitsevat todennäköisimmin sen, mitä kieltä he puhuvat lapsilleen. Kaksikielisten perheiden sisaruksilla on kuitenkin mahdollisuus valita itse, minkä kahdesta kotikielestään he valitsevat yhteiseksi kielekseen. Valinta kahden kotikielen välillä ei kuitenkaan ole helppoa, sillä moni asia voi vaikuttaa yhteisen kielen valintaan. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä kieltä suomi–ruotsi-kaksikieliset sisarukset puhuvat keskenään ja syyt kielen valinnalle.
Lähtökohtana tutkimukselle toimii Barron-Hauwaertin (2011) selvitys syistä, jotka voivat vaikuttaa kaksikielisten sisarusten kielenvalintaan. Hänen tutkimuksessaan todetaan, että esimerkiksi perheen kielistrategiat, vanhempien kielenkäyttö, päiväkoti- ja koulukieli sekä kieliympäristö voivat vaikuttaa kaksikielisten sisarusten yhteisen kielen valintaan. Kaksikielisyydentutkimuksen parissa on aukko, kun puhutaan tutkimuksista kaksikielisten sisarusten yhteisen kielen käytöstä, joten aiheen tutkiminen on motivoitua. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä toimi elektroninen kyselylomake, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa lumipallometodin avulla. Kyselylomakkeessa käytettiin sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 180 informanttia, joista 169 täytti tutkielmalle asetetut kriteerit. Aineisto vietiin E-lomake-ohjelmasta Exceliin, jossa aineistoa analysoitiin sekä määrällisten että laadullisten menetelmien avulla.
Tulokset osoittavat, että suurin osa informanteista puhuu ruotsin kieltä sisarustensa kanssa. Tulokset osoittavat myös, että suurin osa informanteista on puhunut ruotsin kieltä päiväkodissa ja alakoulussa. Tulosten mukaan yli puolet informanteista on käyttänyt samaa kieltä sisarustensa kanssa kuin koulussa. Yli puolet informanteista käyttää myös samaa kieltä äitinsä kanssa kuin sisarustensa kanssa. Tutkielman tulokset havainnollistavat, että erityisesti informanttien koulukieli sekä äidin kanssa käytetty kieli on yhteydessä informanttien ja heidän sisarusten yhteisen kielen kanssa.
Lähtökohtana tutkimukselle toimii Barron-Hauwaertin (2011) selvitys syistä, jotka voivat vaikuttaa kaksikielisten sisarusten kielenvalintaan. Hänen tutkimuksessaan todetaan, että esimerkiksi perheen kielistrategiat, vanhempien kielenkäyttö, päiväkoti- ja koulukieli sekä kieliympäristö voivat vaikuttaa kaksikielisten sisarusten yhteisen kielen valintaan. Kaksikielisyydentutkimuksen parissa on aukko, kun puhutaan tutkimuksista kaksikielisten sisarusten yhteisen kielen käytöstä, joten aiheen tutkiminen on motivoitua. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä toimi elektroninen kyselylomake, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa lumipallometodin avulla. Kyselylomakkeessa käytettiin sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 180 informanttia, joista 169 täytti tutkielmalle asetetut kriteerit. Aineisto vietiin E-lomake-ohjelmasta Exceliin, jossa aineistoa analysoitiin sekä määrällisten että laadullisten menetelmien avulla.
Tulokset osoittavat, että suurin osa informanteista puhuu ruotsin kieltä sisarustensa kanssa. Tulokset osoittavat myös, että suurin osa informanteista on puhunut ruotsin kieltä päiväkodissa ja alakoulussa. Tulosten mukaan yli puolet informanteista on käyttänyt samaa kieltä sisarustensa kanssa kuin koulussa. Yli puolet informanteista käyttää myös samaa kieltä äitinsä kanssa kuin sisarustensa kanssa. Tutkielman tulokset havainnollistavat, että erityisesti informanttien koulukieli sekä äidin kanssa käytetty kieli on yhteydessä informanttien ja heidän sisarusten yhteisen kielen kanssa.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [144]