Perceived Manager’s Emotional Intelligence and Employee Engagement
Lehto, Pauliina (2021-03-12)
Lehto, Pauliina
12.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103127260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103127260
Tiivistelmä
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten esimiehen tunneäly koetaan olevan yhteydessä työntekijän sitoutumiseen. Tämän päivän työelämä voi olla vaativa, mutta samalla se tarjoaa myös monia mahdollisuuksia työntekijöille. Houkutellakseen ja säilyttääkseen huippuosaajia, organisaatioiden on otettava huomioon sekä rationaaliset että emotionaaliset tekijät, jotka tukevat työntekijöiden sitoutumista organisaatioon.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, tunneälystä ja työntekijöiden sitoutumisesta. Kummallakaan osa-alueella ei ole yhtä ainoaa yleisesti hyväksyttyä teoriaa tai määritelmää, vaan nykyinen akateeminen tutkimus sisältää useita erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja. Tutkielman viitekehys käsittelee yksityiskohtaisemmin olemassa olevia lähestymistapoja ja erilaisia malleja molempien ilmiöiden osalta. Tunneälyä ja työntekijöiden sitoutumista tarkastellaan yksilön tasolla, sekä miten nämä ilmenevät työympäristössä.
Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena tutkittavan aiheen monitahoisuudesta johtuen. Tutkimus perustuu työntekijöiden näkemyksiin ja kokemuksiin esimiehen tunneälyn ja työntekijän sitoutumisen välisestä suhteesta. Tutkimuksen empiiriset tulokset koostuvat kahdeksan työntekijän teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoittaa, että esimiehen tunneäly vaikuttaa epäsuorasti työntekijöiden sitoutumiseen. Esimiehen tunneälyllä itsessään ei siis ole huomattavaa yhteyttä työntekijöiden sitoutumiseen, mutta se edesauttaa esimiehiä havainnoimaan, fasilitoimaan ja ymmärtämään asioita työympäristössä. Esimiehen tunneälyn taso kuitenkin heijastuu muihin asioihin, esimerkiksi johtamistyyliin, jolla puolestaan koetaan olevan keskeinen yhteys työntekijän sitoutumiseen. Tutkimus osoittaa, että esimiehen alhaisella tunneälykkyydellä saattaa olla huomattavampi ja kielteisempi yhteys työntekijän sitoutumiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella on muita tärkeimpiä asioita, jotka ohjaavat työntekijöiden sitoutumista kuin esimiehen tunneäly, kuten esimerkiksi organisaation oppimis- ja kehittymismahdollisuudet tai palkitseminen. Empiiristen tulosten valossa on kuitenkin tärkeää kehittää esimiesten sosiaalisia taitoja, jotka lopulta vaikuttavat välillisesti työntekijöiden sitoutumiseen, yrityksen hyvinvointiin ja suorituskykyyn. This master thesis aims to discover how does a manager’s perceived emotional intelligence relates to employee engagement. Today’s working life can be demanding but it also enables many opportunities for employees. Organizations need to consider both rational and emotional drivers that support employee engagement to attract and retain top talents. The literature review is divided into two theoretical constructs: emotional intelligence and employee engagement. There is not a universally agreed theory or definition for both constructs. Therefore, the study presents different kinds of approaches and models for both constructs in more detail. Emotional intelligence and employee engagement theories are examined at the individual level and how these appear in the organizational environment. The empirical part of the study was carried out using a qualitative research method due to the complexity of both research constructs. The study is based on the experiences of eight employees, and it examines a relationship between perceived manager’s emotional intelligence and employee engagement from the employee’s point of view. The empirical data was collected through eight semi-structured interviews within one organization. The data was analyzed by using theory-oriented content analysis. The study reveals that a manager’s perceived emotional intelligence is indirectly related to employee engagement. The manager’s emotional intelligence itself does not have a notable relation to employee engagement, but it does help managers to identify, facilitate, and understand things in the work environment. However, the level of a manager’s emotional intelligence reflects on other factors, for instance, leadership style which is perceived to have a more important relation to employee engagement. The very low emotional intelligence of the manager might have a more notable and negative relation to engagement. According to the results, there are more important factors that drive employee engagement than the manager's emotional intelligence, such as a company’s learning and development opportunities, or rewards. In light of the empirical results, it is relevant to develop managers’ soft skills that eventually can be reflected in employee engagement, the company’s wellbeing, and performance.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, tunneälystä ja työntekijöiden sitoutumisesta. Kummallakaan osa-alueella ei ole yhtä ainoaa yleisesti hyväksyttyä teoriaa tai määritelmää, vaan nykyinen akateeminen tutkimus sisältää useita erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja. Tutkielman viitekehys käsittelee yksityiskohtaisemmin olemassa olevia lähestymistapoja ja erilaisia malleja molempien ilmiöiden osalta. Tunneälyä ja työntekijöiden sitoutumista tarkastellaan yksilön tasolla, sekä miten nämä ilmenevät työympäristössä.
Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena tutkittavan aiheen monitahoisuudesta johtuen. Tutkimus perustuu työntekijöiden näkemyksiin ja kokemuksiin esimiehen tunneälyn ja työntekijän sitoutumisen välisestä suhteesta. Tutkimuksen empiiriset tulokset koostuvat kahdeksan työntekijän teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoittaa, että esimiehen tunneäly vaikuttaa epäsuorasti työntekijöiden sitoutumiseen. Esimiehen tunneälyllä itsessään ei siis ole huomattavaa yhteyttä työntekijöiden sitoutumiseen, mutta se edesauttaa esimiehiä havainnoimaan, fasilitoimaan ja ymmärtämään asioita työympäristössä. Esimiehen tunneälyn taso kuitenkin heijastuu muihin asioihin, esimerkiksi johtamistyyliin, jolla puolestaan koetaan olevan keskeinen yhteys työntekijän sitoutumiseen. Tutkimus osoittaa, että esimiehen alhaisella tunneälykkyydellä saattaa olla huomattavampi ja kielteisempi yhteys työntekijän sitoutumiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella on muita tärkeimpiä asioita, jotka ohjaavat työntekijöiden sitoutumista kuin esimiehen tunneäly, kuten esimerkiksi organisaation oppimis- ja kehittymismahdollisuudet tai palkitseminen. Empiiristen tulosten valossa on kuitenkin tärkeää kehittää esimiesten sosiaalisia taitoja, jotka lopulta vaikuttavat välillisesti työntekijöiden sitoutumiseen, yrityksen hyvinvointiin ja suorituskykyyn.