Calendar effects in anomalous factor returns : a comparison between developed and emerging markets
Holopainen, Teemu (2021)
Pro gradu -tutkielma
Holopainen, Teemu
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103026292
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103026292
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to compare seasonal effects in firm size-, value-, and momentum -based factor returns between Developed and Emerging markets. Among calendar anomalies, Month-of-the-year, Halloween, and Quarter-end effects were included in the study. The thesis also examined the impact of portfolio weighting methods on the results by comparing equal- and value-weighted factor returns over the sample period from 1990 to 2019. The Dummy regression was employed to detect significant seasonalities in mean excess returns. Correspondingly, the Welch t-test was employed to observe the significant differences between mean excess returns of certain time periods. In total, sample data consisted of 48 factor portfolios, including 32 long-short and 16 long-only portfolios.
The January effect was found to be combined with the company size, as equal-weighted SMB factor produced significant mean excess returns in both Developed and Emerging markets. The Halloween strategy was found to work only long-only basis, as the Halloween-period returns for long-short strategies were systematically negative within all anomalies. With respect to the quarter-end month, anomalous excess returns over the market portfolio were not reported. Tämän tutkielman tavoitteena oli vertailla kalenterianomalioita yrityskoko, arvo- sekä momentum-anomalioiden sisällä kehittyneiden ja kehittyvien markkinoiden välillä. Kalenterianomalioista tutkimukseen sisällytettiin kuukausi-, halloween- sekä kvartaalinvaihdeanomaliat. Tutkielmassa analysoitiin myös tasapainotettujen ja markkina-arvopainotettujen portfolioiden suoriutumiseroja tutkimusperiodilla 1990–2019. Kalenterianomalioiden tunnistamiseen käytettiin dummy-regressiomenetelmää ja tilastollinen merkitsevyys eri kalenteriajanjaksoilta laskettujen ylituottojen välillä määritettiin Welch’in t-testin perusteella. Tutkimusdata koostui yhteensä 48 portfoliosta, joista 32 oli ns. long-short –portfolioita ja loput 16 ns. long-only portfolioita.
Tulokset osoittivat tammikuuilmiön olevan sidoksissa yrityskokoon, sillä tasapainotettujen yrityskokoportfolioiden ylituotot olivat kyseisenä kuukautena sekä kehittyneillä että kehittyvillä markkinoilla tilastollisesti merkitseviä. Halloween-strategia näytti toimivan ainoastaan long-only –perusteisesti, kun taas pyhäinpäivästä alkavan puolivuotisperiodin long-short –tuotot olivat systemaattisesti negatiivisia kaikkien anomalioiden sisällä. Anomalistisia kvartaalinvaihde-ylituottoja ei tässä tutkielmassa havaittu.
The January effect was found to be combined with the company size, as equal-weighted SMB factor produced significant mean excess returns in both Developed and Emerging markets. The Halloween strategy was found to work only long-only basis, as the Halloween-period returns for long-short strategies were systematically negative within all anomalies. With respect to the quarter-end month, anomalous excess returns over the market portfolio were not reported.
Tulokset osoittivat tammikuuilmiön olevan sidoksissa yrityskokoon, sillä tasapainotettujen yrityskokoportfolioiden ylituotot olivat kyseisenä kuukautena sekä kehittyneillä että kehittyvillä markkinoilla tilastollisesti merkitseviä. Halloween-strategia näytti toimivan ainoastaan long-only –perusteisesti, kun taas pyhäinpäivästä alkavan puolivuotisperiodin long-short –tuotot olivat systemaattisesti negatiivisia kaikkien anomalioiden sisällä. Anomalistisia kvartaalinvaihde-ylituottoja ei tässä tutkielmassa havaittu.