Valtion virasto työntekijöistä kilpailemassa : Tarkastelussa ELY-keskuksen työnantajabrändi ja houkutteleva rekrytointiviestintä
Aarola, Iris (2021-02-26)
Aarola, Iris
26.02.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102266134
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102266134
Tiivistelmä
Osaava henkilöstö on edellytys organisaation menestyksekkäälle toiminnalle. Kasvavan kilpailun värittämässä nykyajan työelämässä organisaatioiden on tärkeä erottua edukseen työmarkkinoilla. Perinteisesti byrokraattisina ja vanhanaikaisina työpaikkoina nähdyissä valtion virastoissa on tunnistettu tarve työnantajabrändäykselle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä korkeakouluopiskelijoilla ja uusilla työntekijöillä on ELY-keskuksen työnantajabrändistä ja houkuttelevasta rekrytointiviestinnästä. Aiheesta kerättiin tietoa opiskelijoiden verkkokyselyn ja ELY-keskuksen uusien työntekijöiden haastattelujen avulla. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. ELY-keskuksen työnantajabrändin analyysin pohjana käytettiin lisäksi Alshathryn, Clarken ja Goodmanin työnantajabrändin pääoman jaottelua.
Tutkimuksessa tuli esiin, että ELY-keskuksen työnantajabrändi oli suurelle yleisölle vielä suhteellisen epäselvä, mutta yhteistyökumppaneiden joukossa ELY-keskuksella oli tunnettu ja hyvä maine. ELY-keskuksessa työskentelyyn yhdistettiin mielikuvat työn tavallisuudesta, byrokraattisuudesta, vanhojen ihmisten työllistämisestä, vakaasta työpaikasta ja sisällöllisesti mielenkiintoisesta työstä. Sisäisesti ELY-keskus nähtiin työpaikkana, jossa toimintaa ohjaa asiakaslähtöinen asiantuntijuus ja jossa on mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan. Työkäytännöt nähtiin joustavina ja työilmapiiri yleisesti ottaen hyvänä. Työntekijät vaikuttivat sitoutuneilta työnantajaansa, ja he olivat valmiita suosittelemaan ELY-keskusta työpaikkana.
Rekrytointiviestintää tutkittaessa keskityttiin houkuttelevan rekrytointi-ilmoituksen piirteiden selvittämiseen. Tulosten perusteella rekrytointi-ilmoituksen tulisi olla selkeä, työtehtävät ja vaatimukset konkreettisesti ilmaiseva sekä organisaation toiminnasta ja arvoista kertova. Lisäksi ilmoituksen toivottiin tuovan esiin ihmisyyttä ja sopivan yhteen organisaation tyylin kanssa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että ELY-keskuksen työnantajabrändille olisi eduksi erityisesti näkyvyyden lisääminen. Lisäksi ELY-keskuksen työnantajabrändi perustuu useilta osin valtiolla työskentelyyn liitettäviin mielikuviin, joten sitä voisi olla hyvä hieman yksilöllistää niin, että esiin nousisivat paremmin myös ELY-keskuksen uniikit ominaispiirteet. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan aiempaa tutkimusta myötäillen todeta myös, että työnhakijat etsivät rekrytointi-ilmoituksista merkkejä siitä, millainen työnantaja kyseinen organisaatio on, ja että ilmoitukset ovat organisaatioille hyvä keino rakentaa halutunlaista työnantajabrändiä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä korkeakouluopiskelijoilla ja uusilla työntekijöillä on ELY-keskuksen työnantajabrändistä ja houkuttelevasta rekrytointiviestinnästä. Aiheesta kerättiin tietoa opiskelijoiden verkkokyselyn ja ELY-keskuksen uusien työntekijöiden haastattelujen avulla. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. ELY-keskuksen työnantajabrändin analyysin pohjana käytettiin lisäksi Alshathryn, Clarken ja Goodmanin työnantajabrändin pääoman jaottelua.
Tutkimuksessa tuli esiin, että ELY-keskuksen työnantajabrändi oli suurelle yleisölle vielä suhteellisen epäselvä, mutta yhteistyökumppaneiden joukossa ELY-keskuksella oli tunnettu ja hyvä maine. ELY-keskuksessa työskentelyyn yhdistettiin mielikuvat työn tavallisuudesta, byrokraattisuudesta, vanhojen ihmisten työllistämisestä, vakaasta työpaikasta ja sisällöllisesti mielenkiintoisesta työstä. Sisäisesti ELY-keskus nähtiin työpaikkana, jossa toimintaa ohjaa asiakaslähtöinen asiantuntijuus ja jossa on mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan. Työkäytännöt nähtiin joustavina ja työilmapiiri yleisesti ottaen hyvänä. Työntekijät vaikuttivat sitoutuneilta työnantajaansa, ja he olivat valmiita suosittelemaan ELY-keskusta työpaikkana.
Rekrytointiviestintää tutkittaessa keskityttiin houkuttelevan rekrytointi-ilmoituksen piirteiden selvittämiseen. Tulosten perusteella rekrytointi-ilmoituksen tulisi olla selkeä, työtehtävät ja vaatimukset konkreettisesti ilmaiseva sekä organisaation toiminnasta ja arvoista kertova. Lisäksi ilmoituksen toivottiin tuovan esiin ihmisyyttä ja sopivan yhteen organisaation tyylin kanssa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että ELY-keskuksen työnantajabrändille olisi eduksi erityisesti näkyvyyden lisääminen. Lisäksi ELY-keskuksen työnantajabrändi perustuu useilta osin valtiolla työskentelyyn liitettäviin mielikuviin, joten sitä voisi olla hyvä hieman yksilöllistää niin, että esiin nousisivat paremmin myös ELY-keskuksen uniikit ominaispiirteet. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan aiempaa tutkimusta myötäillen todeta myös, että työnhakijat etsivät rekrytointi-ilmoituksista merkkejä siitä, millainen työnantaja kyseinen organisaatio on, ja että ilmoitukset ovat organisaatioille hyvä keino rakentaa halutunlaista työnantajabrändiä.