Liiketoimintamallin muotoilu kansainvälistyvissä luovien alojen yrityksissä
Halla, Susanna (2021)
Diplomityö
Halla, Susanna
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102245905
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102245905
Tiivistelmä
Tämä diplomityö käsittelee liiketoimintamalleja, kasvua ja kansainvälistymistä luovien alojen yritysten kontekstissa. Työn tuloksena syntyi luovien alojen pk-yritysten kasvua ja kansainvälistymistä tukevan business model innovation (BMI)- käsitekartta, josta edelleen voitaisiin rakentaa virtuaalinen työkalu luovien alojen käyttöön. Digitalisaatio ja verkostot olivat työn keskeiset taustamuuttujat, koska niiden vaikutus liiketoiminnan kehittämiselle on merkittävä.
Kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan jo olemassa olevia liiketoimintamallin kehittämiseen suunniteltuja työkaluja sekä pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen malleja. Katsauksessa käsitellään myös erilaisia kasvun ja kansainvälistymisen esteitä.
Työn empiirisessä osassa tehdään läpileikkaus luovien alojen kenttään Suomessa ja syvennytään tarkemmin arvon tuotannon logiikkaan ja muotoihin. Työn tematiikkaa ja tuloksena syntynyttä BMI-käsitekarttaa käsiteltiin kuudessa teemahaastattelussa, jotka toteutettiin talvella 2020-2021. Työssä tunnistetuista luovien alojen yritysten kasvun ja kansainvälistymisen esteistä erityisesti kasvuhaluttomuus, puutteet myyntiosaamisessa ja strategisessa ajattelussa sekä haluttomuus ottaa riskejä nousivat haastatteluissa esille.
Luovien alojen yrityskenttä on monimerkityksellinen ja -ääninen kokonaisuus. Kaikki tekeminen pohjautuu yrityksen tärkeimpään resurssiin, inhimilliseen pääomaan. Liiketoiminnan muutosta edistävät tekijät ovat uskottavuuden ja jatkuvan kehityksen ylläpitäminen, toiminnan joustavuus ja kokeilut. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat yrityksen tarjooma, asiakassuhteet, yrityksen tuottama ja sisältämä arvo (erityisesti asiakkaille tuotettava arvo ja yrityksen itseisarvo) sekä yrityksen talous. Näiden asioiden on oltava kunnossa. Brändi, digitalisaatio, markkinointikanavat ja verkostot puolestaan ovat liiketoimintamallin kehittämisen tärkeimmät välineet.
Suomi tarvitsee talouskasvua luovilta aloilta. Suurin osa yrityksistä ei kuitenkaan ymmärrä kasvun, kansainvälistymisen ja liiketoimintamallin kehittämisen tarjoamia hyötyjä vaan pitää näitä jopa uhkana. Joukosta tulisikin kyetä erottamaan ne yritykset joilla on paras potentiaali kehittyä. Pelialan yritysten lisäksi myös muita luovien alojen yrityksiä on jo alkanut nousta miljardiluokan kansainvälisen bisneksen tavoitteluun, ja nämä toimivat esikuvia muille. Myös epäorgaaninen kasvu, palkkajohtajuuden malli ja eri alojen ekosysteemien välisen vuoropuhelun kehittämisen nähdään tuottavan ratkaisuja ongelmaan. This thesis discusses business models, growth and internationalization in the context of SMEs in creative industries. As a result, a business model innovation (BMI) concept map that supports the growth and internationalization of SMEs in the creative industries was designed. In addition, a virtual platform for BMI could be created. Digitization and networks were key background variables of the thesis, as their impact on business development is significant.
The literature review analyzes existing tools designed to develop the business model, and growth and internationalization models for SMEs. The review also considers various barriers to growth and internationalization.
In the empirical part, a cross-section review of the field of creative industries in Finland is made and the logic and forms of value production in creative industries are delved into in more detail. The theme of the work and the resulting BMI concept map were addressed in six thematic interviews conducted in the winter of 2020-2021. Among the obstacles to the growth and internationalization of companies in the creative industries identified in the work especially the reluctance to grow, lack of sales skills and strategic thinking, and the reluctance to take risks came to the fore in research interviews.
The business field of the creative industries is an ambiguous and polyphonic entity. Everything is based on the company's most important resource, human capital. Factors contributing to business change are maintaining credibility and continuous development, operational flexibility and experimentations. The most important areas of development found in the study are the offering of the firm, customer relationships, the value produced and contained by the company (especially the value to be produced for customers and the absolute value of the company) and the company's finances. These things must be in shape. Brand, digitalizaTion, marketing channels and networks, in turn, are the most important tools for developing a business model.
Finland needs economic growth from creative industries. However, most companies do not understand the benefits of growth, internationalization and business model development, and even see these as a threat. There should be better ways to recognize the companies that have the best potential to grow and develop. In addition to the gaming industry, other companies in the creative industries have already begun to rise to the pursuit of billion-dollar international business, and these are role models for others. Inorganic growth, external management model, and the development of dialogue between ecosystems in different sectors are also seen as solutions to the problem.
Kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan jo olemassa olevia liiketoimintamallin kehittämiseen suunniteltuja työkaluja sekä pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen malleja. Katsauksessa käsitellään myös erilaisia kasvun ja kansainvälistymisen esteitä.
Työn empiirisessä osassa tehdään läpileikkaus luovien alojen kenttään Suomessa ja syvennytään tarkemmin arvon tuotannon logiikkaan ja muotoihin. Työn tematiikkaa ja tuloksena syntynyttä BMI-käsitekarttaa käsiteltiin kuudessa teemahaastattelussa, jotka toteutettiin talvella 2020-2021. Työssä tunnistetuista luovien alojen yritysten kasvun ja kansainvälistymisen esteistä erityisesti kasvuhaluttomuus, puutteet myyntiosaamisessa ja strategisessa ajattelussa sekä haluttomuus ottaa riskejä nousivat haastatteluissa esille.
Luovien alojen yrityskenttä on monimerkityksellinen ja -ääninen kokonaisuus. Kaikki tekeminen pohjautuu yrityksen tärkeimpään resurssiin, inhimilliseen pääomaan. Liiketoiminnan muutosta edistävät tekijät ovat uskottavuuden ja jatkuvan kehityksen ylläpitäminen, toiminnan joustavuus ja kokeilut. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat yrityksen tarjooma, asiakassuhteet, yrityksen tuottama ja sisältämä arvo (erityisesti asiakkaille tuotettava arvo ja yrityksen itseisarvo) sekä yrityksen talous. Näiden asioiden on oltava kunnossa. Brändi, digitalisaatio, markkinointikanavat ja verkostot puolestaan ovat liiketoimintamallin kehittämisen tärkeimmät välineet.
Suomi tarvitsee talouskasvua luovilta aloilta. Suurin osa yrityksistä ei kuitenkaan ymmärrä kasvun, kansainvälistymisen ja liiketoimintamallin kehittämisen tarjoamia hyötyjä vaan pitää näitä jopa uhkana. Joukosta tulisikin kyetä erottamaan ne yritykset joilla on paras potentiaali kehittyä. Pelialan yritysten lisäksi myös muita luovien alojen yrityksiä on jo alkanut nousta miljardiluokan kansainvälisen bisneksen tavoitteluun, ja nämä toimivat esikuvia muille. Myös epäorgaaninen kasvu, palkkajohtajuuden malli ja eri alojen ekosysteemien välisen vuoropuhelun kehittämisen nähdään tuottavan ratkaisuja ongelmaan.
The literature review analyzes existing tools designed to develop the business model, and growth and internationalization models for SMEs. The review also considers various barriers to growth and internationalization.
In the empirical part, a cross-section review of the field of creative industries in Finland is made and the logic and forms of value production in creative industries are delved into in more detail. The theme of the work and the resulting BMI concept map were addressed in six thematic interviews conducted in the winter of 2020-2021. Among the obstacles to the growth and internationalization of companies in the creative industries identified in the work especially the reluctance to grow, lack of sales skills and strategic thinking, and the reluctance to take risks came to the fore in research interviews.
The business field of the creative industries is an ambiguous and polyphonic entity. Everything is based on the company's most important resource, human capital. Factors contributing to business change are maintaining credibility and continuous development, operational flexibility and experimentations. The most important areas of development found in the study are the offering of the firm, customer relationships, the value produced and contained by the company (especially the value to be produced for customers and the absolute value of the company) and the company's finances. These things must be in shape. Brand, digitalizaTion, marketing channels and networks, in turn, are the most important tools for developing a business model.
Finland needs economic growth from creative industries. However, most companies do not understand the benefits of growth, internationalization and business model development, and even see these as a threat. There should be better ways to recognize the companies that have the best potential to grow and develop. In addition to the gaming industry, other companies in the creative industries have already begun to rise to the pursuit of billion-dollar international business, and these are role models for others. Inorganic growth, external management model, and the development of dialogue between ecosystems in different sectors are also seen as solutions to the problem.