Kielitaitoa oppimalla osallisuuteen
Myllymäki, Päivi (2020)
Myllymäki, Päivi
Editoija
Myllymäki, Päivi
Timonen-Kallio, Eeva
Kinos, Sirppa
Turun ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102195470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102195470
Tiivistelmä
Suomi toisena kielenä -opetuksen tarve on lisääntynyt huomattavasti viime vuosien aikana ja entistä useammin puhutaan toisen kielen, ei vieraan kielen oppimisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa ympäröivän kieliympäristön ottamista huomioon sekä opetuksen ja oppimisen tavoitteita asetettaessa että resurssina oppimisessa. Hyväksytään se, että oppimisympäristönä ei ole vain opetus ja kurssiympäristö tai luokkahuone. Oppija voi kehittää taitojaan selvitä suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa muuallakin ja muita lähteitä käyttäen. S2-oppijoiden moninaiset ryhmät ovat 2000-luvulla haastaneet opetuksen sekä sisällöllisesti että menetelmällisesti.