The effect of carbon allowance price on mobility emissions in personal carbon trading
Valjakka, Minttu (2021)
Diplomityö
Valjakka, Minttu
2021
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102175124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102175124
Tiivistelmä
This thesis examines the effect of carbon allowance price on mobility emissions in personal carbon trading. The theory part presents the central concepts of emission pricing in emission trading in general and in personal carbon trading. The allowance price formation, price elasticity of demand in relation to emissions, price effect of allowance price, and threshold level of allowance price and carbon price in general are discussed. The theory is applied to practice in the empirical part, where the mobility data collected from the CitiCAP project of the city of Lahti is analyzed. In the project, test users tested personal carbon trading system in the scope of mobility with the aim of reducing their emissions to be rewarded with virtual money. During the pilot period the allowance price was increased from the market price (130 €/tCO2-eq) to 500 €/tCO2-eq and to 750 €/tCO2-eq and decreased to 0 €/tCO2-eq to examine its effect to mobility emissions. The results show that the total mobility emission allowance demand was inelastic in relation to the allowance price changes, and regression analyses imply that the emissions were not dependent on the allowance price. Interviews carried out to test users support the results that test users see mobility as a necessary behavior and are willing to pay for it. Other reasons such as weather and schedules affected their mobility over the allowance price, and the allowance price levels were not seen as high-enough incentive to change mobility behavior in order to reduce emissions. However, other external factors and system’s own flaws probably have affected to the results, so the topic needs further studying. Tämä diplomityö tarkastelee päästöoikeuden hinnan vaikutusta liikkumisen päästöihin henkilökohtaisessa päästökaupassa. Teoriaosa käsittelee päästöhinnoittelun keskeisiä käsitteitä yleisesti päästökaupassa ja henkilökohtaisessa päästökaupassa. Osassa on käyty läpi päästöoikeuden hinnan muodostuminen, päästöjen kysynnän hintajousto, päästöoikeuden hinnan hintavaikutus ja päästöoikeuden hinnan sekä yleisesti hiilen hinnan kynnystaso. Teoriaa sovelletaan käytäntöön empiriaosassa, jossa Lahden kaupungin CitiCAP-projektissa kerättyjä liikkumistietoja analysoidaan. Projektissa testikäyttäjät testasivat liikkumisen henkilökohtaista päästökauppajärjestelmää tavoitteenaan pudottaa päästöjään saadakseen virtuaalivaluuttaa. Jotta päästöoikeuden hinnan vaikutusta liikkumisen päästöihin voitiin tutkia, päästöoikeuden hintaa nostettiin markkinahinnasta (130 €/tCO2-eq) kahdeksi viikoksi 500 €/tCO2-eq ja viikoksi 750 €/tCO2-eq ja laskettiin 0 €/tCO2-eq tarkastelujakson aikana. Selvisi, että liikkumisen päästöjen kysyntä oli joustamatonta hinnannostoihin nähden ja regressioanalyysien mukaan päästöt eivät olleet riippuvaisia päästöoikeuden hinnasta. Testikäyttäjille tehtyjen haastatteluiden tulokset tukivat sitä, että käyttäjät kokevat liikkumisen välttämättömänä ja ovat valmiita maksamaan siitä. Muut syyt, kuten sää ja aikataulut, vaikuttivat liikkumiseen päästöoikeuden hintaa enemmän ja päästöoikeuden hinnan tasoja ei nähty tarpeeksi suurena kannustimena muuttamaan liikkumista niin, että sen päästöt vähenisivät. On kuitenkin huomioitava, että muut ulkoiset tekijät ja järjestelmän omat heikkoudet todennäköisesti vaikuttivat tuloksiin ja aihetta on tutkittava lisää.