Drogförebyggande arbete riktad till unga genom hälsokunskapsundervisningen - En enkätstudie i Österbotten
Udd, Jessica (2021)
Udd, Jessica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114592
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114592
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling var att studera personers upplevelser, attityder och erfarenheter kopplade till läroämnet hälsokunskap och specifikt till de drogförebyggande ansatserna bland unga i åldern 16 - 40 år. Mina frågeställningar var: 1) Vad anser studiedeltagarna i åldern 16- 40 år själva om drogundervisningen i skolan och inom ramen för hälsokunskapsundervisningen? Vilka är deras egna erfarenheter och upplevelser av den? 2) Enligt studiedeltagarna i åldern 16 - 40 år, har den drogförebyggande undervisningen haft någon effekt kopplad till livsstilsval och andra vägval i livet? 3) Vilka undervisningsmetoder har studiedeltagarna i åldern 16 - 40 år haft under sin undervisning i hälsokunskap?
Som datainsamlingsmetod användes en elektronisk enkät som skickades ut via skribentens och Åbo Akademis sociala kanaler och genom Nykterhetsförbundet hälsa och trafiks sociala kanaler. Enkäten var uppdelad i fyra delområden och besvarades av 203 personer (N=203) under tiden 24.9.2020 - 8.10.2020. Data från studien sammanställdes och analyserades med statistikprogrammet SPSS.
Studiens huvudresultat visade att de flesta respondenterna (42,9 %, N=86) ansåg att mängden drogförebyggande undervisning i skolan var ”lagom” och de flesta (43,9 %, N=87) ansåg också att det var ett ”ganska intressant” ämne samt att undervisningen förebygger droganvändningen ”till en del”. Skolan har ”stor inverkan” på förebyggande av droger bland unga. De flesta av både de äldre och de yngre respondenterna anser också att det är ”lätt” att få tag på droger i Svenskfinland. Det framgår även i studien att studiedeltagarna har fått begränsad mängd av de undervisningsmetoder som enligt studier anses vara de mest effektiva. Detta är något hälsokunskapslärarna borde ta med sig från denna studie till hälsokunskapsundervisningen.
Som datainsamlingsmetod användes en elektronisk enkät som skickades ut via skribentens och Åbo Akademis sociala kanaler och genom Nykterhetsförbundet hälsa och trafiks sociala kanaler. Enkäten var uppdelad i fyra delområden och besvarades av 203 personer (N=203) under tiden 24.9.2020 - 8.10.2020. Data från studien sammanställdes och analyserades med statistikprogrammet SPSS.
Studiens huvudresultat visade att de flesta respondenterna (42,9 %, N=86) ansåg att mängden drogförebyggande undervisning i skolan var ”lagom” och de flesta (43,9 %, N=87) ansåg också att det var ett ”ganska intressant” ämne samt att undervisningen förebygger droganvändningen ”till en del”. Skolan har ”stor inverkan” på förebyggande av droger bland unga. De flesta av både de äldre och de yngre respondenterna anser också att det är ”lätt” att få tag på droger i Svenskfinland. Det framgår även i studien att studiedeltagarna har fått begränsad mängd av de undervisningsmetoder som enligt studier anses vara de mest effektiva. Detta är något hälsokunskapslärarna borde ta med sig från denna studie till hälsokunskapsundervisningen.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [113]