Ympäristövastuun tavoitteet päivittäistavarakaupassa : case S-ryhmä ja Kesko
Rissanen, Sanni (2020)
Kandidaatintutkielma
Rissanen, Sanni
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094197
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tavoitteena oli tarkastella Suomen päivittäistavarakaupan markkinajohtajien, S-ryhmän ja Keskon, asettamia ympäristövastuun tavoitteita ja selvittää, kummalla tutkittavista on kunnianhimoisemmat ympäristövastuun tavoitteet. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen vertailevana tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto koostettiin pääosin kohdeorganisaatioiden vuoden 2019 vuosiraporteista. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja kategorisoitiin GRI 300 -standardin mukaisesti.
Tutkimuksessa havaittiin, että S-ryhmän ja Keskon asettamat ympäristövastuun tavoitteet painottuvat yhtenäisellä tavalla eri ympäristövastuun osa-alueiden välille. Molempien ryhmien tavoitteena on minimoida muovin käyttöä, parantaa energiatehokkuutta, huolehtia kriittisten tuotteiden vastuullisesta hankinnasta, vähentää oman toiminnan välittömiä ja välillisiä päästöjä sekä parantaa jätteiden kierrätysastetta. Vertailukelpoisten tavoitteiden osalta Keskolla oli S-ryhmää enemmän kunnianhimoisia ympäristötavoitteita, vaikkakin erot olivat suhteellisen pieniä. Merkittävämmäksi eroksi nousi sataprosenttinen uusiutuvan sähkön hankinta, joka on toteutunut Keskolla jo vuonna 2017 ja on S-ryhmän tavoitteena vasta vuonna 2030. The aim of this bachelor's thesis was to examine the environmental sustainability goals established by the Finnish market leaders in grocery trade, S Group and Kesko, and to determine which company has more ambitious environmental sustainability goals. The study was executed by using qualitative research methods, in particular using a comparative case study approach. The research material is mainly composed of S group’s and Kesko’s annual reports from 2019. The data were analyzed by using theory-based content analysis and then categorized according to the GRI 300 framework.
The study found that the environmental goals established by S Group and Kesko are distributed uniformly between different categories of environmental sustainability. Both groups have goals to minimize the use of plastic, improve energy efficiency, boost sustainable procurement, reduce direct and indirect emissions, and increase the waste recycling rate. In terms of comparable goals, Kesko had more ambitious environmental goals than S Group, although the differences were relatively small. The most notable difference was connected to the goal of purchasing 100 percent renewable electricity. S group strives to accomplish the goal by the end of 2030, while Kesko already completed it in 2017.
Tutkimuksessa havaittiin, että S-ryhmän ja Keskon asettamat ympäristövastuun tavoitteet painottuvat yhtenäisellä tavalla eri ympäristövastuun osa-alueiden välille. Molempien ryhmien tavoitteena on minimoida muovin käyttöä, parantaa energiatehokkuutta, huolehtia kriittisten tuotteiden vastuullisesta hankinnasta, vähentää oman toiminnan välittömiä ja välillisiä päästöjä sekä parantaa jätteiden kierrätysastetta. Vertailukelpoisten tavoitteiden osalta Keskolla oli S-ryhmää enemmän kunnianhimoisia ympäristötavoitteita, vaikkakin erot olivat suhteellisen pieniä. Merkittävämmäksi eroksi nousi sataprosenttinen uusiutuvan sähkön hankinta, joka on toteutunut Keskolla jo vuonna 2017 ja on S-ryhmän tavoitteena vasta vuonna 2030.
The study found that the environmental goals established by S Group and Kesko are distributed uniformly between different categories of environmental sustainability. Both groups have goals to minimize the use of plastic, improve energy efficiency, boost sustainable procurement, reduce direct and indirect emissions, and increase the waste recycling rate. In terms of comparable goals, Kesko had more ambitious environmental goals than S Group, although the differences were relatively small. The most notable difference was connected to the goal of purchasing 100 percent renewable electricity. S group strives to accomplish the goal by the end of 2030, while Kesko already completed it in 2017.