Ympäristövastuullisuus pikamuotiyrityksien hankintaketjuissa
Huttunen, Sanna (2021)
Kandidaatintutkielma
Huttunen, Sanna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102013360
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102013360
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on vastuullisuus ja erityisesti ympäristövastuullisuus pikamuotiyrityksien hankintaketjuissa. Tavoitteena tutkimuksessa on selvittää, miten ympäristövastuullisuus huomioidaan pikamuotiyrityksien hankintaketjuissa. Tämän lisäksi tutkimuksessa käsitellään pikamuotiyrityksien hankintaketjujen ympäristövaikutuksia, pikamuotiyrityksien vastuullisuuskäytänteitä sekä selvitetään, millaisia vaatimuksia pikamuotiyrityksillä on toimittajilleen vastuullisuudesta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena kolmen tapauksen tutkimuksena. Aineistona tutkimuksessa on käytetty kolmen pikamuotiyrityksen, Espritin, Lindexin ja H&M Groupin, viimeisimpiä vastuullisuusraportteja vuodelta 2019. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että pikamuotiyritykset ovat alkaneet huomioimaan ympäristövastuullisuutta hankintaketjuissaan. Pikamuotiyritykset tunnistavat suurimmiksi ympäristöongelmikseen hankintaketjuissaan hiilidioksidipäästöt, kemikaalien käytön, veden ja energian liikakäytön sekä vesistöjen saastuttamisen, mutta eivät pysty antamaan tarkkaa tietoa hankintaketjun ympäristövaikutuksien laajuudesta. Pikamuotiyritykset käyttävät suurta osaa vastuullisen hankintatoimen yleisimmistä käytänteistä, varsinkin toimittajahallintaan liittyviä. Toimittajille pikamuotiyritykset ovat asettaneet monipuolisia vaatimuksia niin sosiaalisesta kuin ympäristövastuullisuudesta. The subject of this research is responsibility, in particular environmental responsibility, in supply chains of fast fashion companies. The aim of the research is to find out how environmental responsibility is taken into account in the supply chains of fast fashion companies. In addition, the research studies the environmental impact of the supply chains of fast fashion companies, the responsibility practices of fast fashion companies and examines the requirements of fast fashion companies to their suppliers.
The research has been carried out as a qualitative study of three cases. The used material in the research is the latest responsibility reports from three fast fashion companies, Esprit, Lindex and H&M Group. The material has been analyzed using a content analysis method.
The results of the research revealed that fast fashion companies have begun to take environmental responsibility into account in their supply chains. The biggest environmental problems in supply chains of fast fashion companies are carbon dioxide emissions, use of chemicals, water and energy overuse, and water pollution, but the companies are unable to provide precise information on the environmental impact of separate supply chain activities. Fast fashion companies use much of the most common practices in sustainable supply chain management, especially regarding supplier management. Fast fashion companies have set diverse requirements for suppliers in terms of both social and environmental responsibility.
Tutkimus on toteutettu laadullisena kolmen tapauksen tutkimuksena. Aineistona tutkimuksessa on käytetty kolmen pikamuotiyrityksen, Espritin, Lindexin ja H&M Groupin, viimeisimpiä vastuullisuusraportteja vuodelta 2019. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että pikamuotiyritykset ovat alkaneet huomioimaan ympäristövastuullisuutta hankintaketjuissaan. Pikamuotiyritykset tunnistavat suurimmiksi ympäristöongelmikseen hankintaketjuissaan hiilidioksidipäästöt, kemikaalien käytön, veden ja energian liikakäytön sekä vesistöjen saastuttamisen, mutta eivät pysty antamaan tarkkaa tietoa hankintaketjun ympäristövaikutuksien laajuudesta. Pikamuotiyritykset käyttävät suurta osaa vastuullisen hankintatoimen yleisimmistä käytänteistä, varsinkin toimittajahallintaan liittyviä. Toimittajille pikamuotiyritykset ovat asettaneet monipuolisia vaatimuksia niin sosiaalisesta kuin ympäristövastuullisuudesta.
The research has been carried out as a qualitative study of three cases. The used material in the research is the latest responsibility reports from three fast fashion companies, Esprit, Lindex and H&M Group. The material has been analyzed using a content analysis method.
The results of the research revealed that fast fashion companies have begun to take environmental responsibility into account in their supply chains. The biggest environmental problems in supply chains of fast fashion companies are carbon dioxide emissions, use of chemicals, water and energy overuse, and water pollution, but the companies are unable to provide precise information on the environmental impact of separate supply chain activities. Fast fashion companies use much of the most common practices in sustainable supply chain management, especially regarding supplier management. Fast fashion companies have set diverse requirements for suppliers in terms of both social and environmental responsibility.