Aikuisen autismidiagnoosi ja identiteettinarratiivit
Kärkkäinen, Sari (2021)
Kärkkäinen, Sari
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283170
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283170
Tiivistelmä
Olen tutkinut pro gradu -tutkielmassani lievän autismikirjon aikuisten kertomuksia au-tismistaan. Autismikirjon häiriöillä tarkoitetaan varhaislapsuudessa ilmeneviä, useimmi-ten läpi elämän jatkuvia neurobiologisia ja -psykiatrisia häiriöitä. Autistisuus ilmenee monilla elämänalueilla eriasteisesti ja yksilöllisinä oireyhdistelminä. Tutkielman tavoit-teena on ollut selvittää, miten aikuisena saatu autismidiagnoosi on vaikuttanut kirjoitta-jien minäkuvaan. Elämäkerroissa on kuvattu autististen oireiden kanssa elämistä ennen ja jälkeen diagnoosin. Narratiivisen tutkimusmetodin avulla olen dekonstruoinut kertomuk-sia teemojen mukaisiksi narratiiveiksi. Analyysissä olen hyödyntänyt konstruktivistista näkemystä identiteetistä, jonka mukaan ihmiset rakentavat minäkuvaansa jatkuvasti vuo-rovaikutuksessa. Kertomusten kautta identiteettiä rakennetaan uusien elämäntapahtumien ja ympäristön muutosten myötä. Identiteetti ja narratiivisuus ovat keskeisiä aiheita post-modernissa yhteiskunnassa. Sosiologi Derek Layderin dualistisen identiteettiteorian mu-kaan identiteetti muotoutuu joustavasti vastakkainasettelujen ja elämänkokemusten myö-tä. Kulttuurintutkija Stuart Hall painottaa identiteetin rakentumista postmodernina ilmiö-nä, jossa jokaisella on useita keskenään risteäviä identiteettejä.
Aikuisena diagnosoitujen tai itsediagnosoituneiden lievän autismikirjon kirjoitta-jien kertomukset jakaantuvat narratiiveihin, joissa käsitellään uuden identiteetin ulottu-vuuksia diagnoosin jälkeen. Diagnoosin saaminen merkitsee yhtä merkittävää käännekoh-taa elämässä, jolloin identiteettiä on katsottava uudesta näkökulmasta. Pää-asiallisesti diagnoosi on ennemmin tai myöhemmin myönteinen tieto, joka auttaa identiteetin eheyt-tämisessä selittämällä aiemmat oireet ja vaikeudet elämässä. Identiteetinmuutos ei kui-tenkaan tapahdu hetkessä, vaan yksilön on pohdittava sitä eri näkökulmista. Yksi itselle ja muille selvitettävistä aiheista on autismin positioituminen oireyhty-mä/vammaisuus/sairaus -kategoriaan. Ihminen joutuu myös pohtimaan, miten autistisia ominaisuuksia kuten vuorovaikutuksen ongelmia diagnoosin myötä tulee käsitellä ja ottaa osaksi minäkäsitystä. Jokainen kehityshaluinen pyrkii diagnoosin myötä myös kuntout-tamaan itseään joko omatoimisesti tai asiantuntijoiden avulla ja sitä myötä rakentamaan minäkuvansa uudeksi kokonaisuudeksi. Aikuisen on elämänkokemuksensa ja koulutuk-sensa ansiota mahdollista kypsemmin käsitellä ja sisällyttää aiemmat oireet ja ominai-suudet identiteettiinsä, korjata minäkuvassa olleita aukkoja ja säröjä sekä korjata itsetun-toa myönteisempään suuntaan.
Autistisen kokemistavan ymmärtäminen auttaa sosiaalityön palvelujen ja so-siaalisen kuntoutuksen suunnittelussa autistisille asiakkaille. Identiteettiteorioiden tun-temus tukee psykososiaalisen tuen suunnittelussa asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksella voi-daan kehittää osallisuutta lisääviä käyttäytymismalleja ja toimintatapoja sekä ennaltaeh-käistä ongelmien esiintymistä.
Aikuisena diagnosoitujen tai itsediagnosoituneiden lievän autismikirjon kirjoitta-jien kertomukset jakaantuvat narratiiveihin, joissa käsitellään uuden identiteetin ulottu-vuuksia diagnoosin jälkeen. Diagnoosin saaminen merkitsee yhtä merkittävää käännekoh-taa elämässä, jolloin identiteettiä on katsottava uudesta näkökulmasta. Pää-asiallisesti diagnoosi on ennemmin tai myöhemmin myönteinen tieto, joka auttaa identiteetin eheyt-tämisessä selittämällä aiemmat oireet ja vaikeudet elämässä. Identiteetinmuutos ei kui-tenkaan tapahdu hetkessä, vaan yksilön on pohdittava sitä eri näkökulmista. Yksi itselle ja muille selvitettävistä aiheista on autismin positioituminen oireyhty-mä/vammaisuus/sairaus -kategoriaan. Ihminen joutuu myös pohtimaan, miten autistisia ominaisuuksia kuten vuorovaikutuksen ongelmia diagnoosin myötä tulee käsitellä ja ottaa osaksi minäkäsitystä. Jokainen kehityshaluinen pyrkii diagnoosin myötä myös kuntout-tamaan itseään joko omatoimisesti tai asiantuntijoiden avulla ja sitä myötä rakentamaan minäkuvansa uudeksi kokonaisuudeksi. Aikuisen on elämänkokemuksensa ja koulutuk-sensa ansiota mahdollista kypsemmin käsitellä ja sisällyttää aiemmat oireet ja ominai-suudet identiteettiinsä, korjata minäkuvassa olleita aukkoja ja säröjä sekä korjata itsetun-toa myönteisempään suuntaan.
Autistisen kokemistavan ymmärtäminen auttaa sosiaalityön palvelujen ja so-siaalisen kuntoutuksen suunnittelussa autistisille asiakkaille. Identiteettiteorioiden tun-temus tukee psykososiaalisen tuen suunnittelussa asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksella voi-daan kehittää osallisuutta lisääviä käyttäytymismalleja ja toimintatapoja sekä ennaltaeh-käistä ongelmien esiintymistä.