"Att få alla till målet" : Differentieringsmetoder och arbetssätt i slöjdundervisningen
Kackur, Josua (2021)
Kackur, Josua
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101262844
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att undersöka hur slöjdlärare jobbar i sin undervisning och att undersöka hur slöjdlärare differentierar sin undervisning. Utgående från forskningens huvudsyfte har följande tre forskningsfrågor utformats:
1. Hur jobbar slöjdlärare i sin undervisning?
2. Vad upplever slöjdlärare att eleverna får ut av slöjdundervisningen?
3. Hur differentieras slöjdundervisningen?
Som informanter fungerade fem aktiva lärare som undervisar i slöjdens hårda material. Informanterna undervisar i olika årskurser från årskurs 1 till årskurs 9. Som datainsamlingsmetod användes intervjuer. Intervjuerna skedde digitalt på distans. Data analyserades genom kategorisering och kvalitativ innehållsanalys.
I resultatet för studien framkom att slöjdlärare i olika grad jobbar utgående från ett arbetsområde eller teknikområde. Undervisningen sker ofta med demonstrationer och genom att berätta om arbetsmomentet. Tavlan används ofta för att ge korta instruktioner åt eleverna. Slöjden ses som ett populärt ämne bland elever där de utöver själva slöjdverksamheten lär sig logiskt tänkande, problemlösning och socialt samspel. Differentiering av slöjdundervisningen är något som flera av informanterna inte tänker så mycket på, eftersom många av informanterna anser att det sker naturligt. Det framhålls även att i ett arbetsområdesupplägg blir differentieringen en naturlig del av undervisningen. Differentieringsmetoder som används i slöjdundervisningen är exempelvis att variera undervisningsmetoder, ge instruktioner i olika former och att hjälpa eleverna med svåra arbetsmoment. Flera informanter menar att man genom att hjälpa elever med svåra moment kan få dem att tro att de gjort mera än vad de egentligen gjort. Detta är något som stärker elevernas självförtroende och ger eleverna känslan av att lyckas.
1. Hur jobbar slöjdlärare i sin undervisning?
2. Vad upplever slöjdlärare att eleverna får ut av slöjdundervisningen?
3. Hur differentieras slöjdundervisningen?
Som informanter fungerade fem aktiva lärare som undervisar i slöjdens hårda material. Informanterna undervisar i olika årskurser från årskurs 1 till årskurs 9. Som datainsamlingsmetod användes intervjuer. Intervjuerna skedde digitalt på distans. Data analyserades genom kategorisering och kvalitativ innehållsanalys.
I resultatet för studien framkom att slöjdlärare i olika grad jobbar utgående från ett arbetsområde eller teknikområde. Undervisningen sker ofta med demonstrationer och genom att berätta om arbetsmomentet. Tavlan används ofta för att ge korta instruktioner åt eleverna. Slöjden ses som ett populärt ämne bland elever där de utöver själva slöjdverksamheten lär sig logiskt tänkande, problemlösning och socialt samspel. Differentiering av slöjdundervisningen är något som flera av informanterna inte tänker så mycket på, eftersom många av informanterna anser att det sker naturligt. Det framhålls även att i ett arbetsområdesupplägg blir differentieringen en naturlig del av undervisningen. Differentieringsmetoder som används i slöjdundervisningen är exempelvis att variera undervisningsmetoder, ge instruktioner i olika former och att hjälpa eleverna med svåra arbetsmoment. Flera informanter menar att man genom att hjälpa elever med svåra moment kan få dem att tro att de gjort mera än vad de egentligen gjort. Detta är något som stärker elevernas självförtroende och ger eleverna känslan av att lyckas.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]