Tietojohtaminen osana oppimisprosessia rakennusalan projektiliiketoiminnassa
Yang, Shan Shan (2020)
Kandidaatintyö
Yang, Shan Shan
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201228102945
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201228102945
Tiivistelmä
Kasvavan tiedon määrän ja teknologisen kehityksen myötä tietojohtaminen on noussut organisaatioissa tärkeäksi teemaksi. Tämä on lisännyt yrityksille paineita kehittää tiedonhallintaansa. Tehokkaalla tiedon varastoinnilla, organisoinnilla ja jakamisella on merkittävä vaikutus organisaation oppimiseen ja tiedon virtaamiseen organisatoristen rajojen läpi.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka rakennusalan kaltaisessa projektiliiketoiminnassa opitaan projekteista sen päätyttyä sekä miten tämä oppi ja tieto saadaan organisaation käyttöön uutta projektia varten. Tämän selvittämiseksi kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan tietojohtamisen merkitystä organisaation oppimisessa. Haastattelututkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennetaan kehitysehdotuksia oppimisen tehostamiseksi kohdeyritykselle.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan organisaation oppiminen nähdään yhtenä tärkeänä tietojohtamisen tavoitteena. Organisaation oppimisen edellytyksenä on prosessien välisen tiedonkulun ja yhteistoiminnan tehokkuus, johon tietojohtaminen tarjoaa ratkaisuja. Haasteiksi työssä nousi esille tiedon paljouden hajanaisuus, tiedon sitoutuneisuus ihmisiin ja aiempien projektien oppien hyödyntämiseen tarkoitetun strukturoidun toimintatavan puuttuminen.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka rakennusalan kaltaisessa projektiliiketoiminnassa opitaan projekteista sen päätyttyä sekä miten tämä oppi ja tieto saadaan organisaation käyttöön uutta projektia varten. Tämän selvittämiseksi kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan tietojohtamisen merkitystä organisaation oppimisessa. Haastattelututkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennetaan kehitysehdotuksia oppimisen tehostamiseksi kohdeyritykselle.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan organisaation oppiminen nähdään yhtenä tärkeänä tietojohtamisen tavoitteena. Organisaation oppimisen edellytyksenä on prosessien välisen tiedonkulun ja yhteistoiminnan tehokkuus, johon tietojohtaminen tarjoaa ratkaisuja. Haasteiksi työssä nousi esille tiedon paljouden hajanaisuus, tiedon sitoutuneisuus ihmisiin ja aiempien projektien oppien hyödyntämiseen tarkoitetun strukturoidun toimintatavan puuttuminen.