TOIPUMINEN ASUNTO ENSIN -PALVELUSSA : Kyselytutkimus palveluntuottajille
Stocklin, Mariana (2020-12-14)
TOIPUMINEN ASUNTO ENSIN -PALVELUSSA : Kyselytutkimus palveluntuottajille
Stocklin, Mariana
(14.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102589
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoitus on selvittää Asunto ensin -palvelussa asuvien asukkaiden palvelutarpeita sekä asumisen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriassa avaan asumispolku-teoriaa, pitkäaikaisasunnottomuuden vaikutuksia sekä toipumiskäsitettä ja asumispalvelujärjestelmän muutosta toipumisen edistämisen näkökulmasta.
Aineisto on kerätty kyselymenetelmää käyttämällä. Tutkimuksen lähteenä ovat Asunto ensin -palveluntuottajat, koska heillä on keskeinen rooli asukkaiden toipumisen edistämissä ja palvelujärjestelmässä. Tutkielmani tavoitteena oli saada kokonaiskuva Asunto ensin -palvelusta ja kaikkia palvelua toteuttaviin yksiköitä, joita voitiin määritellä olemassa olevan tiedon avulla, pyydettiin mukaan tutkimukseen. Näistä noin puolelta (22 kpl) sain myönteisen tutkimusluvan ja lähetin heille kyselyn. Koska aineisto oli määrällisesti pieni, hyödynsin analyysissä määrällisen aineiston rinnalla avovastauksia, jotka täydensivät määrällisiä vastauksia. Määrällisen aineiston kuvaamiseen käytin perustunnuslukuja ja avovastausten analyysissä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Asukkaiden palvelutarpeisiin liittyen tuli esille, että Asunto ensin -palveluiden asukkailla on monialasia palvelutarpeita, mutta heidän voi olla hankala saavuttaa palveluita, joskus jopa Asunto ensin -palvelun tuella. Tulosten perusteella Asunto ensin -palvelu on ollut osaltaan avaamassa asukkaiden mahdollisuuksia ja näin poistamassa toiminnallisia loukkuja, jotka mahdollisesti estävät Asunto ensin -palveluiden asukkaiden toipumista. Toisaalta voi olla vaara, että Asunto ensin -palvelusta muodostuu toiminnallinen loukku, jos muuta palvelujärjestelmää ei kehitetä siten, että se olisi joustavampi ja huomioisi Asunto ensin -palvelun asukkaat erityistä tukea tarvitsevana asiakasryhmänä.
Aineisto on kerätty kyselymenetelmää käyttämällä. Tutkimuksen lähteenä ovat Asunto ensin -palveluntuottajat, koska heillä on keskeinen rooli asukkaiden toipumisen edistämissä ja palvelujärjestelmässä. Tutkielmani tavoitteena oli saada kokonaiskuva Asunto ensin -palvelusta ja kaikkia palvelua toteuttaviin yksiköitä, joita voitiin määritellä olemassa olevan tiedon avulla, pyydettiin mukaan tutkimukseen. Näistä noin puolelta (22 kpl) sain myönteisen tutkimusluvan ja lähetin heille kyselyn. Koska aineisto oli määrällisesti pieni, hyödynsin analyysissä määrällisen aineiston rinnalla avovastauksia, jotka täydensivät määrällisiä vastauksia. Määrällisen aineiston kuvaamiseen käytin perustunnuslukuja ja avovastausten analyysissä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Asukkaiden palvelutarpeisiin liittyen tuli esille, että Asunto ensin -palveluiden asukkailla on monialasia palvelutarpeita, mutta heidän voi olla hankala saavuttaa palveluita, joskus jopa Asunto ensin -palvelun tuella. Tulosten perusteella Asunto ensin -palvelu on ollut osaltaan avaamassa asukkaiden mahdollisuuksia ja näin poistamassa toiminnallisia loukkuja, jotka mahdollisesti estävät Asunto ensin -palveluiden asukkaiden toipumista. Toisaalta voi olla vaara, että Asunto ensin -palvelusta muodostuu toiminnallinen loukku, jos muuta palvelujärjestelmää ei kehitetä siten, että se olisi joustavampi ja huomioisi Asunto ensin -palvelun asukkaat erityistä tukea tarvitsevana asiakasryhmänä.