Vastuullisuus kilpailuetuna suomalaisissa pörssiyhtiöissä
Hovila, Sini; Hovila, Sini (2020-12)
Hovila, Sini
Hovila, Sini
12 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101454
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella suomalaisten, suurten teollisuuden alan pörs-siyhtiöiden vastuullisuuskäytänteitä sekä niiden suhdetta kilpailuetuun. Yritysten toiminnoilla on merkittävä vaikutus yhteiskuntaan, ja niiden on huolehdittava niin sosiaalisesta kuin ym-päristöllisestäkin vastuullisuudesta varmistaakseen liiketoiminnan jatkuvuuden tulevaisuu-dessa. Globaali huoli ympäristön tilasta ja etenkin ilmastonmuutoksesta, sidosryhmien odo-tukset sekä tiukentuvien lakien asettamat paineet vaativat yrityksiltä jatkuvaa reagointikykyä ja valmiutta muuttuviin vaatimuksiin.
Yritysten vastuullisuuskäytänteillä on useiden tutkimusten mukaan havaittu olevan vaikutus-ta yritysten kilpailuetuun, mikäli ne ylittävät vaatimustenmukaisuuden, sekä huomioivat niin sosiaaliset kuin ympäristöllisetkin näkökulmat. Lain asettamiin säännöksiin vastaaminen saa-tetaan kuitenkin nähdä ennemmin yrityksen arvoa tuhoavana kuin liiketoimintaa edistävänä tekijänä. Mikäli vaatimustenmukaisuutta ei nähdä strategisella tasolla, sen tarjoama potenti-aali kilpailuedun saavuttamiselle saatetaan menettää.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia vastuullisuuskäytänteitä suomalaisissa pörssiyhti-öissä tunnistetaan ja millainen merkitys käytänteillä on yritysten kilpailuedulle. Tutkimusky-symyksiin pyrittiin löytämään vastauksia yritysten vuosikertomuksista sekä vastuullisuusra-porteista peilaamalla tutkimusaineistosta löytyviä havaintoja kirjallisuuskatsauksessa esiinty-viin näkemyksiin kilpailuetua tuovista tekijöistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisäl-lönanalyysiä, jonka kautta on mahdollista löytää aineistossa piileviä asiayhteyksiä ja kokonai-suuksia, jotka muodostavat yhdessä jonkin syvällisemmän merkityksen.
Tutkimustulosten perusteella yritysten vastuullisuuskäytänteiden taustalla olevat syyt olivat suurelta osin strategisia, ja yritykset suhtautuivat vastuullisuuskäytänteisiin selkeästi kilpai-luetua tuottavina mahdollisuuksina. Jokaisen yrityksen vastuullisuuskäytänteet ylittivät vaa-timustenmukaisuuden, ja strategisten syiden ohella käytänteillä haettiin myös maineellista etua. Tutkimustulosten perusteella yritysten vastuullisuuskäytänteillä havaittiin olevan yhtä-läisyyksiä teoreettisessa viitekehyksessä esiintyneisiin havaintoihin kilpailuetua tuottavista tekijöistä. Tällaiset havainnot liittyivät yritysten erottautumiseen, kannattavuuteen ja sitä kautta kilpailuetuun. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaatimustenmukaisuuden ylittä-villä, niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun huomioivilla vaatimustenmukaisuuskäytän-teillä voi olla positiivista vaikutusta yrityksen kilpailuetuun.
Yritysten vastuullisuuskäytänteillä on useiden tutkimusten mukaan havaittu olevan vaikutus-ta yritysten kilpailuetuun, mikäli ne ylittävät vaatimustenmukaisuuden, sekä huomioivat niin sosiaaliset kuin ympäristöllisetkin näkökulmat. Lain asettamiin säännöksiin vastaaminen saa-tetaan kuitenkin nähdä ennemmin yrityksen arvoa tuhoavana kuin liiketoimintaa edistävänä tekijänä. Mikäli vaatimustenmukaisuutta ei nähdä strategisella tasolla, sen tarjoama potenti-aali kilpailuedun saavuttamiselle saatetaan menettää.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia vastuullisuuskäytänteitä suomalaisissa pörssiyhti-öissä tunnistetaan ja millainen merkitys käytänteillä on yritysten kilpailuedulle. Tutkimusky-symyksiin pyrittiin löytämään vastauksia yritysten vuosikertomuksista sekä vastuullisuusra-porteista peilaamalla tutkimusaineistosta löytyviä havaintoja kirjallisuuskatsauksessa esiinty-viin näkemyksiin kilpailuetua tuovista tekijöistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisäl-lönanalyysiä, jonka kautta on mahdollista löytää aineistossa piileviä asiayhteyksiä ja kokonai-suuksia, jotka muodostavat yhdessä jonkin syvällisemmän merkityksen.
Tutkimustulosten perusteella yritysten vastuullisuuskäytänteiden taustalla olevat syyt olivat suurelta osin strategisia, ja yritykset suhtautuivat vastuullisuuskäytänteisiin selkeästi kilpai-luetua tuottavina mahdollisuuksina. Jokaisen yrityksen vastuullisuuskäytänteet ylittivät vaa-timustenmukaisuuden, ja strategisten syiden ohella käytänteillä haettiin myös maineellista etua. Tutkimustulosten perusteella yritysten vastuullisuuskäytänteillä havaittiin olevan yhtä-läisyyksiä teoreettisessa viitekehyksessä esiintyneisiin havaintoihin kilpailuetua tuottavista tekijöistä. Tällaiset havainnot liittyivät yritysten erottautumiseen, kannattavuuteen ja sitä kautta kilpailuetuun. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaatimustenmukaisuuden ylittä-villä, niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun huomioivilla vaatimustenmukaisuuskäytän-teillä voi olla positiivista vaikutusta yrityksen kilpailuetuun.