Digitaalisten palveluiden synnyttämän arvon arviointi ja mittaaminen rakennusalalla
Jaakkola, Ella (2020-12-01)
Digitaalisten palveluiden synnyttämän arvon arviointi ja mittaaminen rakennusalalla
Jaakkola, Ella
(01.12.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101360
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101360
Tiivistelmä
Digitaalisilla palveluilla on tärkeä rooli nykymaailmassa, ja niiden merkitys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Rakennusalalla on tyypillisesti pitkät perinteet ja historiasta opitut toimintatavat ovat hyvin juurtuneita. Toisin kuin monien muiden toimialojen, ra-kennusalan tehokkuus ei ole kuitenkaan kasvanut vuosikymmeniin. Digitaalisissa inno-vaatioissa ja niiden mukanaan tuomissa muutoksissa nähdään kuitenkin paljon potenti-aalia viedä myös rakennusalaa kohti moderneja toimintamalleja ja -tapoja.
Digitaalisiin palveluihin investoimista jarruttaa pääasiassa niiden sisältämä epävar-muus. Aineettoman muotonsa takia digitaalisten palveluiden tuottaman arvon mittaami-nen on haastavaa. Digitaalisten palveluiden tuoma arvo on myös tyypillisesti subjektii-vista, mikä vaikeuttaa päätöksentekoa siitä kannattaako johonkin palveluun investoida vai ei. Syntynyt arvo on myös usein muodoltaan epäsuoraa, mikä vaikeuttaa investoin-nin kannattavuuden arviointia entisestään.
Tutkielman tavoitteena on auttaa ymmärtämään, mikä digitaalisten palveluiden tuot-taman arvon havaitsemisesta tekee vaikeaa ja mitä eri elementtejä arvon syntymiseen liittyy. Tavoitteena on myös tarkastella millaista arvoa digitaaliset palvelut voivat syn-nyttää ja miten tätä arvoa voidaan havaita. Erityisesti tutkimus keskittyy arvon arvioin-tiin. Arvon arvioinnissa syntynyttä arvoa ei mitata minkään objektiivisen kriteereiden avulla, vaan syntynyt arvo perustuu palvelunkäyttäjän omiin tuntemuksiin ja havaintoi-hin. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten digitaaliset palvelut voivat luoda arvoa raken-nusalalla.
Tutkimuskysymyksiin vastataan teorian ja haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa havaitaan, että digitaalisten palveluiden synnyttämä arvo on tyypillisesti enemmän välil-listä kuin välitöntä ja arvo realisoituu usein vasta pitkällä aikavälillä. Aineettomalle pal-velulle on myös tyypillistä synnyttää aineetonta arvoa. Digitaalisten palveluiden arvo syntyy käytössä ja on sekä palvelunkäyttäjän henkilökohtaisista ominaisuuksista että ympäröivästä maailmasta kiinni kuinka paljon ja missä laajuudessa arvoa todellisuudes-sa syntyy. Digitaalisten palveluiden suurin potentiaali rakennusalalla on parantaa alan tehottomuutta paremman yhteistyön, laadun ja työturvallisuuden kautta.
Digitaalisiin palveluihin investoimista jarruttaa pääasiassa niiden sisältämä epävar-muus. Aineettoman muotonsa takia digitaalisten palveluiden tuottaman arvon mittaami-nen on haastavaa. Digitaalisten palveluiden tuoma arvo on myös tyypillisesti subjektii-vista, mikä vaikeuttaa päätöksentekoa siitä kannattaako johonkin palveluun investoida vai ei. Syntynyt arvo on myös usein muodoltaan epäsuoraa, mikä vaikeuttaa investoin-nin kannattavuuden arviointia entisestään.
Tutkielman tavoitteena on auttaa ymmärtämään, mikä digitaalisten palveluiden tuot-taman arvon havaitsemisesta tekee vaikeaa ja mitä eri elementtejä arvon syntymiseen liittyy. Tavoitteena on myös tarkastella millaista arvoa digitaaliset palvelut voivat syn-nyttää ja miten tätä arvoa voidaan havaita. Erityisesti tutkimus keskittyy arvon arvioin-tiin. Arvon arvioinnissa syntynyttä arvoa ei mitata minkään objektiivisen kriteereiden avulla, vaan syntynyt arvo perustuu palvelunkäyttäjän omiin tuntemuksiin ja havaintoi-hin. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten digitaaliset palvelut voivat luoda arvoa raken-nusalalla.
Tutkimuskysymyksiin vastataan teorian ja haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa havaitaan, että digitaalisten palveluiden synnyttämä arvo on tyypillisesti enemmän välil-listä kuin välitöntä ja arvo realisoituu usein vasta pitkällä aikavälillä. Aineettomalle pal-velulle on myös tyypillistä synnyttää aineetonta arvoa. Digitaalisten palveluiden arvo syntyy käytössä ja on sekä palvelunkäyttäjän henkilökohtaisista ominaisuuksista että ympäröivästä maailmasta kiinni kuinka paljon ja missä laajuudessa arvoa todellisuudes-sa syntyy. Digitaalisten palveluiden suurin potentiaali rakennusalalla on parantaa alan tehottomuutta paremman yhteistyön, laadun ja työturvallisuuden kautta.