The port operator service offering development in sea transportation related supply chain management at major multiports in Finland
Oikarinen, Erkki (2020)
Pro gradu -tutkielma
Oikarinen, Erkki
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100330
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100330
Tiivistelmä
There are notable differences between maritime ports and the operator services provided by them. Even more so, differences exist in operator services offered in different countries. The common element that links the different ports and operators everywhere however is the increasing competition, which in turn creates an increasing need to continuously develop the level and range of service offered, in order to stand out from the crowd of competitors. The operators control exclusively all the operations that take place inside a port area. Outside the port area, however, multiple operators are responsible for the actions taken and the range of services offered varies largely in different ports, according to general customer demand.
The Supply Chain Management has developed greatly during the past years and the general needs of the customers have become increasingly specified. This development creates an increasing need for all operators in the business to reevaluate their role and especially the range of services they provide, on the basis of customers’ evolving needs.
The theoretical part of the Study at hand focuses on the trends and strategies of the Supply Chain Management found in the literature. Further, it seeks to pay special attention on the concepts of service offering, creation of customer value and competitive advantages, and co-operation in bringing together different phases of the supply chain.
The empirical part of the Study includes several interviews on representatives of the different port operators as well as representatives of the logistic and supply chain, including a representative of one foreign port, Port of Oakland in San Francisco
The aim of the Study is to clarify how different ports are developing their range of services provided, and in what phase of the process they are at, regarding the development. The study further aims at mapping out the range of services in demand, by the customers, as communicated by them to the service providers. Satamaoperaattoreiden palvelutarjonta vaihtelee eri satamien välillä paljonkin, puhumattakaan tarjonnan vaihtelusta eri maiden välillä. Yhteistä eri satamaoperaattoreille on kuitenkin alati kiristyvä kilpailu. Tästä seuraa satamaoperaattoreiden tarve kehittää omaa palvelutarjontaansa ja tällä tavoin erottua kilpailijoista. Satamaoperaattorit hallitsevat satama-alueella tapahtuvia operaatioita ja toimintoja lähes monopolinomaisesti. Sataman porttien ulkopuolella toimii eri operaattorit ja palvelutarjonta vaihtelee paljonkin eri satamien välillä kysynnän mukaan.
Toimitusketjuhallinta (Supply Chain Management) on muuttunut viime vuosina suurin harppauksin ja asiakkaiden tarpeet ovat kehittyneet niin ikään spesifimmiksi. Tämä kehitys ajaa alan toimijat väistämättä miettimään omaa rooliaan ja erityisesti omaa palvelutarjontaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään kirjallisuudessa esiintyviin toimitusketjuhallinnan strategioihin ja trendeihin. Samoin teoreettisessa osassa käydään läpi palvelutarjonnan käsitteitä, asiakasarvon luontia ja kilpailuetuja sekä yhteistyötä ja yhdentymistä toimitusketjun eri vaiheissa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa on haastateltu eri satamaoperaattoreiden edustajia sekä logistiikka- ja toimitusketjun edustajia. Haastateltujen joukossa on myös yhden ulkomaisen sataman, Oakland San Francisco, edustaja.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri satamien tapaa kehittää omaa palvelutarjontaansa ja missä vaiheessa eri satamat ovat omassa kehityskaaressaan. Tavoitteena on myös kartoittaa minkälaisia palveluja satamien asiakkaat ovat palveluntarjoajilta kysyneet.
Tutkimusmenetelmä on empiirinen, selittävä tutkimus ja tutkimusote on normatiivinen.
The Supply Chain Management has developed greatly during the past years and the general needs of the customers have become increasingly specified. This development creates an increasing need for all operators in the business to reevaluate their role and especially the range of services they provide, on the basis of customers’ evolving needs.
The theoretical part of the Study at hand focuses on the trends and strategies of the Supply Chain Management found in the literature. Further, it seeks to pay special attention on the concepts of service offering, creation of customer value and competitive advantages, and co-operation in bringing together different phases of the supply chain.
The empirical part of the Study includes several interviews on representatives of the different port operators as well as representatives of the logistic and supply chain, including a representative of one foreign port, Port of Oakland in San Francisco
The aim of the Study is to clarify how different ports are developing their range of services provided, and in what phase of the process they are at, regarding the development. The study further aims at mapping out the range of services in demand, by the customers, as communicated by them to the service providers.
Toimitusketjuhallinta (Supply Chain Management) on muuttunut viime vuosina suurin harppauksin ja asiakkaiden tarpeet ovat kehittyneet niin ikään spesifimmiksi. Tämä kehitys ajaa alan toimijat väistämättä miettimään omaa rooliaan ja erityisesti omaa palvelutarjontaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa keskitytään kirjallisuudessa esiintyviin toimitusketjuhallinnan strategioihin ja trendeihin. Samoin teoreettisessa osassa käydään läpi palvelutarjonnan käsitteitä, asiakasarvon luontia ja kilpailuetuja sekä yhteistyötä ja yhdentymistä toimitusketjun eri vaiheissa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa on haastateltu eri satamaoperaattoreiden edustajia sekä logistiikka- ja toimitusketjun edustajia. Haastateltujen joukossa on myös yhden ulkomaisen sataman, Oakland San Francisco, edustaja.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri satamien tapaa kehittää omaa palvelutarjontaansa ja missä vaiheessa eri satamat ovat omassa kehityskaaressaan. Tavoitteena on myös kartoittaa minkälaisia palveluja satamien asiakkaat ovat palveluntarjoajilta kysyneet.
Tutkimusmenetelmä on empiirinen, selittävä tutkimus ja tutkimusote on normatiivinen.